WooCommerce-verkkokauppa
11 syytä valita WooCommerce

Verkkokauppojen suosio on kasvanut huomattavasti viimeisen vuoden aikana vallitsevan tilanteen takia, eikä mikään ihme. Laadukkaasti toteutetun verkkokaupan avulla, monet yritykset ovat saaneet tasoitettua menetettyä liikevoittoa. Verkkokaupan pystyttämiseen käytettävät alustat, kuten Woocommerce verkkokauppa, ovat parhaimmillaan kustannustehokkaita, suhteellisen nopeita rakentaa ja ennen kaikkea kannattavia liiketoiminnalle. 
 
Yritysten kannattaa tuoda palvelunsa ja tuotteensa esille konkreettisesti sinne, missä heidän asiakkaansa ovat eli verkkoon! Kuluttajien ostokäyttäytyminen verkossa on kasvanut vauhdikkaaseen tahtiin poikkeustilanteessa, joten nyt jos koskaan kannattaa ottaa verkkokauppa käyttöön.
 
Tässä artikkelissa kerromme, miksi sinun kannattaa valita Woocommerce-verkkokauppa ja miten saat sen käyttöösi. Artikkelin lopusta löydät tiiviit ohjeet Woocommerce-verkkokaupan käyttöönottamiseen WordPressissä.

Varaa aika ilmaiseen verkkokaupan konsultointiin alta.

Mikä on WooCommerce?

WooCommerce on verkkokauppa-alusta ja WordPressissä käytettävä lisäosa ja järjestelmä, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin. Avoimella lähdekoodilla tarkoitetaan sitä, että Woocommerce-verkkokauppaa on mahdollista vapaasti muokata. Siihen voi luoda uusia ominaisuuksia tai räätälöidä täysin oman yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Avoimen lähdekoodin ansiosta, alustaa myös kehitetään jatkuvasti. Woocommerce-verkkokauppa ja siihen saatavat helposti asennettavat lisäosat jo itsessään mahdollistavat ammattimaisen ja toimivan verkkokaupparatkaisun jopa ilmaiseksi.

Tällä hetkellä lähes neljä miljoonaa (3 876 748) verkkokauppaa käyttää WooCommercea verkkokauppa-alustana. WooCommerce on myös Suomessa käyetyin verkkokauppa-alusta. Se on hyvä valinta uusille verkkokauppiaille, koska se yhdistää käytön helppouden uskomattomaan tehoon, joustavuuteen ja monipuolisiin lisäominaisuuksiin ja kaikki tämä ennalta tutussa WordPress -ympäristössä.  

What is WooCommerce?

11 syytä valita WooCommerce-verkkokauppa

Seuraavaksi käymme läpi WooCommercen hyödyt ja 11 syytä valita WooCommerce verkkokauppa-alustaksi. Kurkkaa alta!

1. Maineikas palvelu, joka tarjoaa tarvittaessa tukea

Woocommerce on ollut olemassa jo vuodesta 2011 ja se on tunnettu erinomaisena ja luotettavana verkkokauppa-alustana. Tällä hetkellä 42% verkkokaupoista käyttää Woocommercea, mikä jo itsessään kertoo sen, että kyseinen alusta on luotettava ja toimiva. 


Lisäksi Woocommercen kehittäjät ovat tunnettuja luotettavasta ja ammattimaisesta tuesta, eli ongelmatilanteiden sattuessa saat tukea Woocommercen asiakaspalvelusta nopeallakin aikataululla.

2. WooCommerce hinnoittelu

Kun uusi verkkokauppias valitsee alustan, hinta on hänelle todennäköisesti tärkeä tekijä valintaa tehdessään. Verkkokauppa-alustojen hinnat vaihtelevat täysin ilmaisesta moniin tuhansiin euroihin vuodessa. Yllättävää hinnoittelussa on se, että hintaero ei välttämättä liity sovelluksen kykyyn suoriutua.  

WooCommerce kilpailee johtavien yritysten verkkokauppa-alustojen kanssa, mutta sen ollessa ilmainen, mikä tahansa yritys voi hyödyntää sen ominaisuuksia joutumatta sitoutumaan kalliisiin sopimuksiin tai lisensseihin. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että tietyt kolmansien osapuolien maksusovellukset tai muut laajennukset saattavat olla maksullisia. 

Kuvassa henkilö maksamassa maksukortilla Woocommerce-verkkokaupassa

3. Verkkosivut ja verkkokauppa löytyvät samasta osoitteesta

WooCommerce ja WordPress toimivat loistavasti yhdessä, sillä WooCommerce on alunperin WordPressin laajennus. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkosivusto ja verkkokauppa yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Miljoonat yritykset käyttävät WordPressiä verkkosivujensa julkaisu- ja hallintajärjestelmänä, sillä se on nopea, turvallinen ja helppo käyttää. WooCommerce perii WordPressin vahvuudet, ja käyttää niitä rakentamaan maailmanluokan verkkokauppakokemuksen sekä kauppiaille että heidän asiakkailleen. 

4. WooCommerce-verkkokauppa on modulaarinen

Aivan kuten WordPress, myös WooCommerce sisältää monipuoliset ominaisuudet, joita voidaan laajentaa eri lisäosien avulla. Yritykset, jotka käyttävät WooCommercea, hyötyvät kahdesti tästä modulaarisuudesta: heillä on pääsy tuhansiin WordPress-laajennuksiin ja -teemoihin sekä satoihin verkkokauppakohtaisiin laajennuksiin, jotka on rakennettu vain WooCommercea varten.

Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokauppa-alustan ulkoasu ja ominaisuudet muovautuvat tarpeidesi mukaan. Oikeilla lisäosilla WooCommercesta jokainen voi rakentaa täydellisen verkkokauppa-alustan omaan tarpeeseensa. 

5. WooCommerce kasvaa yrityksesi tahdissa

Verkkokauppa-alustaa valittaessa kannattaa miettiä yrityksesi tulevaisuutta. Aluksi verkkokauppa saattaa olla pieni, mutta ajan myötä se saattaa kasvaa. Verkkokauppa-alustaa valittaessa tulee valita alusta, joka pystyy sekä tukemaan kaupan kasvua että tarjoamaan yksinkertaisen tavan päästä alkuun verkkokaupan kanssa. 

WooCommerce tukee kaikenkokoisia verkkokauppoja, kotimaisia ja kansainvälisiä. Verkkokauppojen koot vaihtelevat muutamasta tuotteesta tuhansiin tuotteisiin, tai muutamasta päivittäisestä ostajasta satoihin ostajiin sekunnissa. Verkkokaupan kasvaessa tulee myös huomioida, että webhotelli (esimerkiksi Hostingpalvelu) tukee kasvua ja lisääntynyttä kävijämäärää.  

6. Mahdollisuus erilaisiin integraatioihin

WooCommerce voidaan integroida erilaisiin järjestelmiin (esim. CRM- tai ERP-järjestelmät). Integraatioiden avulla voidaan tehostaa työskentelyä vähentämällä manuaalista työtä. Integraatiot onnistuvat helposti, sillä suosituimpiin järjestelmiin integraatiot ovat jo valmiina asennettaviksi. Avoimen rajapinnan ansiosta WooCommercella ei ole rajoituksia siitä, mihin kaikkiin järjestelmiin sen voi integroida. 

7. Maailmanluokan sisällönhallinta

Sisältö on tärkeä osa verkkokaupan markkinointia, myynnin optimointia ja hakukoneoptimointia. WordPress ja WooCommerce tarjoavat yhdessä laajan valikoiman sisällönhallintavaihtoehtoja, kuten blogit, aloitussivut, sähköpostimarkkinointi ja tuotekuvaukset. WooCommercen kanssa yhteensopivat SEO-laajennukset, kuten Yoast WooCommerce SEO, auttavat kauppiaita optimoimaan sisällön hakukoneisiin sopivaksi. 

8. Tehokas ja monipuolinen kävijäseuranta

Mitä enemmän tiedät asiakkaistasi ja heidän tavoistansa olla vuorovaikutuksessa kauppasi ja sen tuotteiden kanssa, sitä parempi. WooCommerce tarjoaa laajan valikoiman analytiikkaa, joka näkyy selkeässä käyttöliittymässä. Lisäksi WooCommerce on mahdollista integroida ulkoisiin analysointipalveluihin, kuten Googlen kävijäseurantaan eli Google Analyticsiin

9. WooCommerce on luotu myyntiä varten

WooCommerce on suunniteltu myymään ja se sisältää kaiken, mitä uusi verkkokauppias tarvitsee päästäkseen toimintaan: 

  • Yli 60 maksunvälitysvaihtoehtoa, jotka voidaan helposti integroida kauppaan.
  • Useita lähetysmenetelmiä konfiguroitavilla lähetysalueilla ja lähetysluokilla.
  • Intuitiivinen järjestelmä varastonhallintaan, palautuksiin, tilausten hallintaan, sähköpostien hallintaan ja kaikkeen muuhun, jota kauppias tarvitsee verkkokaupan tehokkaassa hallinnassa.
  • Maailmanluokan dokumentaatio ja analytiikka, jotka tarjoavat ohjeita uusille verkkokauppiaille ja ohjaavat kaupan kehityksessä. 

10. WooCommerce kehittyy jatkuvasti

Sekä WooCommerce että WordPress ovat avoimen lähdekoodin järjestelmiä, mikä tarkoittaa, että kauppiaat tai heidän palveluntarjoajansa voivat vapaasti muuttaa tai lisätä ydinominaisuuksia, rakentaa uusia laajennuksia tai luoda mukautettuja teemoja sivustoilleen. Joillekin vähemmän suosituille verkkokauppasovelluksille on vaikea löytää osaavia kehittäjiä ja laskukin on yleensä sen mukainen.

Alustan suosio ja avoin lähdekoodi varmistavat sen, että järjestelmiä jatkokehitetään todella aktiivisesti. Valitessasi WooCommercen, sinulla ei siis ole huolta siitä, että järjestelmä jäisi kehityksen jalkoihin. 

Miksi valita WooCommerce-verkkokauppa? Hyödyt valinnalle

Myös lukuisat asiakkaamme ovat laajentaneet tarjontaansa perinteisen kivijalkaliikkeen lisäksi Woocommerce-verkkokauppaan. Lue DesignHillin asiakastarina.

11. Linkitys sosiaalisen median kauppoihin

Verkkokaupan ollessa pystyssä, voit luoda esimerkiksi Facebookiin ja Instagramiin kaupan, joka sisältää julkaisuja, luetteloita ja katalogeja tuotteista ja palveluistasi. Tuotteita napauttamalla voit ohjata käyttäjän suoraan kyseisen tuotteen tai palvelun verkkokaupan tuotesivulle. Vaikka ostoja ei heti tulisikaan, lisääntyvä liikenne verkkokaupassa edistää hakukoneoptimointia, jolla puolestaan on omat etunsa. Vaihtoehtoisesti Woocommerce-verkkokaupan voi esimerkiksi integroida Facebookiin laajemmin, jolloin maksuja voi toteuttaa suoraan alustalta.

Lue lisää Facebook-kaupasta täältä.

Miten saan Woocommerce-verkkokaupan WordPressiin?

Seuraavaksi kerromme tiiviisti, miten saat Woocommerce-verkkokaupan käyttöösi olemassa olevaan WordPress ympäristöön.  

Woocommerce-verkkokaupan käyttöönottaminen perusasetuksilla rakentuu seuraavasti: 

  1. Aktivoi Woocommerce:
    Luo ilmainen käyttäjä täältä.

  2. Lataa Woocommerce lisäosa zip-muodossa täältä.
    Vaihtoehtoisesti voit etsiä lisäosan WordPressin lisäosien hausta.

  3. Siirry WordPress sivustosi ohjauspaneeliin (eng. Dashboard)

  4. Napauta ‘’Lisäosat’’ (eng. Plugins) 

  5. Napauta ‘’Lisää uusi’’

  6. Napauta ‘’Lataa lisäosa’’

  7. Napauta ‘’Valitse tiedosto’’ ja valitse lataamasi Woocommerce zip-tiedosto tietokoneeltasi.

  8. Napauta Asenna lisäosa

  9. Napauta Aktivoi lisäosa
    Tässä kohtaa Woocommerce tarjoaa selkeät ohjeet lisäosan asentamista varten sisältäen mm. kauppasi tiedot ja teeman. Suosittelemme seuraamaan ohjeita ja tarvittaessa pyytämään apua ammattilaiselta.

Tämän jälkeen voit laajentaa Woocommerce verkkokauppaasi etsimällä ja lataamalla lisäosia. Jos haluat nimenomaan palvella suomalaisia asiakkaita tarjoamalla heille suomalaiset verkkopankkimaksujen mahdollisuudet, suosittelemme lukemaan lisää verkkokaupan maksupalveluiden valitsemisesta.

Perinteisesti toimiva ja laadukas verkkokauppa koostuu vähintään esimerkiksi seuraavasta kokonaisuudesta:  

  • Woocommerce verkkokauppa
  • WordPress -lisäosat logistiikkaan ja maksujen käsittelemiseen (lue alta lisää)
  • Yrityksesi tuotteet ja palvelut
  • Verkkokaupan hakukoneoptimointi 

Logistiikka- ja maksupalveluiden integraatioihin löydät lukuisia vaihtoehtoja, mutta suosittelemme käyttämään esimerkiksi logistiikkaan Shipit -integraatiota ja maksupalveluun mm. Paytrail –integraatiota, joka sisältää vaihtoehdot Suomalaisiin verkkopankkimaksuihin.  

Näillä pääset jo hyvin alkuun, minkä jälkeen voit alkaa laajentamaan verkkokauppaasi tarpeen mukaan haluamallasi tavalla.

Yhteenveto: Miksi siis valita Woocommerce-verkkokauppa?

WooCommerce tarjoaa täydellisen ratkaisun verkkokaupalle, joka on kustannustehokas, helppokäyttöinen ja joka mukautuu yrityksen liiketoiminnan tarpeisiin. 

Woocommerce-verkkokaupan avulla voit tarjota niin fyysisiä kuin digitaalisia tuotteita, tapaamisia, koulutuksia ja paljon muuta. Lisäksi pystyt räätälöimään kauppasi yrityksesi näköiseksi ja lisäämään ominaisuuksia liiketoimintasi kehittyessä. Woocommerce-verkkokaupan avulla hoidat maksu- ja logistiikkaprosessin WordPressin sisältä selkeästi, pääset hallinnoimaan tilauksia ja asiakkuuksia, sekä laajentamaan tarjontaasi lähes rajattomasti.

Me suosittelemmekin, että ennen tuotteiden nimeämistä ja tuotetekstien kirjoittamista tutustut verkkokaupan hakukoneoptimointiin. Lisäksi sivustolle kannattaa ohjata aktiivisesti liikennettä muista kanavista kuten sosiaalisesta mediasta  tai verkkomainonnan avulla.

Voit lukea lisätietoja WooCommercesta heidän sivuiltaan tai kysy meiltä lisää siitä, millainen ratkaisu voisi sopia parhaiten yrityksesi tarpeisiin.

Varaa aika ilmaiseen verkkokaupan konsultointiin alta.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Sosiaalisen median kanavat - Instagram

Facebook-kauppa – Miten se perustetaan?

Facebook-kauppa tuo yrityksille loistavan mahdollisuuden myydä tuotteita ja palveluita Facebookin ja Instagramin kautta esimerkiksi ottamalla käytöön Facebookin kassatoiminnon tai ohjaamalla kuluttajat suoraan tuotekuvista verkkosivuille, mikä

Lue lisää »