Facebook-kauppa – Miten se perustetaan?

Facebook-kauppa tuo yrityksille loistavan mahdollisuuden myydä tuotteita ja palveluita Facebookin ja Instagramin kautta esimerkiksi ottamalla käyttöön Facebookin kassatoiminnon tai ohjaamalla kuluttajat suoraan tuotekuvista verkkosivuille, mikä helpottaa kuluttajien etenemistä digitaalisella asiakaspolullaan huomattavasti, samalla lisäten liikennettä verkkosivuillesi.

Poikkeustilan aiheuttaman kuluttajien ostokäyttäytymisen muutoksen takia B2C-yritysten (Business-to-Consumer) kannattaa tarjota kuluttajille mahdollisuus ostaa heidän palveluitansa tai tuotteitansa sosiaalisen median kautta. Facebook-kauppa tarjoaa loistavan alustan tälle, jopa ilmaiseksi! Kurkkaa alta, miten Facebook-kauppa luodaan.

Ennen Facebook-kaupan perustamista

Huomioi seuraavat asiat:

  • Sinun on luotava Facebook-kauppatili Facebookin kaupankäynnin hallinnassa
  • Jotta voit määrittää kaupan, sinulla tulee olla ylläpitäjän oikeudet Business Managerissa. 
  • Instagram-yritystilisi, Facebook-sivusi ja tuoteluettelosi on myös oltava saman Business Manager -tilin alla.
  • Sinulla on oltava vähintään ‘’Hallinnoi sivua’’ -oikeudet Instagram-yritystiliin yhdistetyllä Facebook-sivulla.
  • Sinulla on oltava myös ‘’Hallinnoi luetteloa’’ -oikeudet luetteloon.

Lataa alta ilmaiseksi sosiaalisen median strategiapohja tuloksellisen somettamisen tueksi.

Näin luot Facebook-kaupan

Huom! Luodessasi Facebook-kauppaa, sinun tulee käyttää tietokonetta.

1. Navigoi Facebookin kaupankäynnin hallintaan.

2. Siirry Luo kauppasi -sivulle ja paina seuraavaksi kohdasta aloita’’.

3. Valitse kassatoiminto ja klikkaa ‘’Seuraava’.

4. Näet kohdassa ‘’ Valitse myyntikanava’’ luettelon Facebook-sivuista, joiden ylläpitäjä olet. Valitse yrityssivu, jolle haluat lisätä kaupan ja napauta ‘’Seuraava.’’

5. Seuraa ohjeita ja täytä tarvittavat tiedot.

6. Yhdistä yritystilisi siihen tiliin, johon haluat luoda kaupan tai luo uusi.

.

7. Luo uusi luettelo, täytä tiedot ja napauta sen jälkeen ”Seuraava.

Tarkista kaupan tiedot ja käy läpi kauppiassopimus, hyväksy käytännöt ja klikkaa ‘’Viimeistele määritys’’.

Facebook-kaupan tuotteiden lisääminen

Jos seurasit ohjeistusta, Facebook-kaupankäynnin avustaja kehottaa tässä vaiheessa lisäämään tuotteet. Toimi seuraavasti:

1. Napauta ”Lisää kohteita”.

2. Napauta ”Lisää tuotteita”

3. Valitse haluamasi lisäystapa. (tässä vaiheessa suosittelen lisäämään manuaalisesti tuotteita.)

4. Täytä tuotteen tiedot ja seuraa ohjeita

Jos napautit Facebook-kaupan määrittämisen pois ennen tätä vaihetta:

  • Navigoi kaupankäynnin hallintaan.
  • Valitse kauppasi
  • Napauta yleiskatsaus
  • Paina oikeassa reunassa sijaitsevan luettelosi vieressä olevaa ‘’Lisää kohteita’’ -nappia.
  • Napauta ”Lisää tuotteita
  • Valitse haluamasi lisäystapa.
  • Täytä tuotteen tiedot ja seuraa ohjeita.

Facebook-kaupan kokoelmat

Nyt kun Facebook-kauppasi on luotu, pääset halutessasi lisäämään tuotekokoelmia seuraavasti:

Jos keskeytit Facebook-kauppasi määrittämisen: Kirjaudu sisään kaupankäynnin hallintaan.  

  • Klikkaa Kaupat.
  • Paina seuraavaksi ‘’Muokkaa’’ ja valitse kauppa, jonka haluat mukauttaa.
  • Klikkaa ‘’Lisää uusi’’.
  • Paina seuraavaksi ‘’Uusi kokoelma.’’
  • Napauta ‘’Luo uusi kokoelma’’ ja lopuksi paina vielä kohdasta ‘’Vahvista.’’

Suositeltu kokoelma

Halutessasi voit lisätä tuotteistasi suositeltuja kokoelmia, joita haluat ensisijaisesti näyttää asiakkaillesi. 
 
Lisää vielä seuraavat tiedot kohdassa ‘’suositeltu kokoelma’’. 

Lisää kuva ainakin yhdestä kokoelman tuotteesta (kuvasuhde 4:3 ja kuvan koko vähintään 800 x 600 pikseliä). 

Otsikko: Keksi kokoelmallesi edustava otsikko ja alaotsikko. Kokoelman nimessä voi olla enintään 30 merkkiä

Huom! Kun olet luonut uuden kokoelman kauppaasi, Facebook tarkistaa kauppasi, jotta tuotteet ja tiedot noudattavat kaupan sääntöjä. Tätä ennen asiakkaasi eivät näe tuotekokoelmaasi. 

Mukauta Facebook-kauppasi

Kun olet luonut Facebook-kauppasi tuoteluettelon, on aika mukauttaa kauppasi yrityksesi näköiseksi. 
 
Voit mukauttaa kaupan tyyliä ja ulkoasua kaupankäynnin hallinnasta kohdasta ‘’Kauppa-välilehti’’.  
 
Voit muokata Facebook-kauppaa seuraavasti:

  • Lisää, poista tai järjestä suositeltuja kokoelmia, tuotteita ja tuoteruudukkoja. 
  • Voit valita Facebook-kauppasi yläreunassa näytettäviä kokoelmia.
  • Tekstin koko sekä painikkeiden värit. 


Kurkkaa aina muutosten jälkeen, miltä kauppasi näyttää Facebookissa ja Instagramissa. 

Yhteenveto

Hienoa, että olet lukenut kirjoitustani tähän pisteeseen saakkaOhjeita seuraamalla olet luultavasti myös tässä  vaiheessa päässyt luomaan yrityksellesi Facebook-kaupan.
 
Facebook-kauppa mahdollistaa yrityksille tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisen suoraan Facebook- ja Instagram tileissään niin, että asiakkaat voivat siirtyä tuotteita napauttamalla suoraan verkkokauppaan suorittamaan ostotapahtumaa. Vaihtoehtona on myös hoitaa kassatapahtumat suoraan sovelluksen sisällä.  Huomionarvoista on myös se, että tässä vallitsevassa poikkeustilassa kuluttajat ovat siirtyneet suurelta osin verkkoon tekemään ostoksensa, joten nyt jos koskaan kannattaa viedä tuotteesi konkreettisesti myös Facebookiin ja Instagramiin.  
 
Seuraavassa Facebook-kauppaan liittyvässä blogikirjoituksessa avaamme tarkemmin Facebook-kaupan integrointia Instagramiin ja sitä, miten saat Facebookin ja Instagramin kassatoiminnot käyttöösi. Lisäksi puhumme analytiikasta ja Facebook-pixelin hyödyntämisestä Facebook- ja verkkokaupassasi.
 
Kiitos kun luit blogikirjoitukseni. 
 
Terkuin, 
Salomon Huttunen.

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Miksi sivustolla kannattaa olla UKK-osio?

Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnissa on ymmärtää, mitä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten hyödynnät UKK-osiota vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin ja samalla parannat

Lue lisää »

Miksi kirjoittaa yritysblogia?

Bloggaaminen eli blogin kirjoittaminen on yritykselle loistava tapa tuoda esiin omaa asiantuntemustaan sekä tavoittaa uusia kohderyhmään kuuluvia asiakkaita. Yritysblogilla voi olla monta tavoitetta esimerkiksi: Brändin tunnettuuden lisääminen 

Lue lisää »

Kiitos! Voit ladata strategiapohjan alta.

Haluatko tietää, miten voisit kehittää yrityksesi sosiaalista mediaa? Voit myös varata ilmaisen tapaamisen some-asiantuntijamme kanssa täältä.