Verkkokaupan maksutavat –
Miten valita palveluntarjoaja?

Verkkokaupan maksutavat ovat olennainen osa verkkokaupan rakennetta ja kriittinen osa myynnin tuloksellisuutta. Viime blogissa käsittelimme WooCommerce-verkkokauppaa ja nyt pureudumme tarkemmin verkkokaupalle sopiviin maksutapoihin. Käsiteltävät maksutavat sopivat sekä WooCommerceen että muihin alustoihin. 

Miksi verkkokaupan maksutavat ovat niin tärkeä osa verkkokauppaa? 

Verkkokaupassa asioivia kuluttajia on paljon. Postnordin tutkimuksen mukaan 45% Suomalaisista tekee ostoksia verkossa kuukausittain. Yhä useampi heistä vaatii erilaisia maksutapoja. Lisäksi yleisesti turvallisen statuksen omaavat palveluntarjoajat, kuten PayPal, luovat asiakkaalleen luottamuksen tunnetta. Oleellinen luottamusta lisäävä tekijä on myös asioivalle henkilölle ennestään tuttu ja luotettavaksi todettu palveluntarjoaja. Jos asiakas ei täysin luota verkko-ostoksen turvallisuuteen, nousee ostopäätöksen romuttumisen riski huomattavasti. Lähtökohtaisesti on myös sitä parempi, mitä useampi maksutapavaihtoehto verkkokaupasta löytyy. Näin kuluttaja saa valita itselleen mieluisan vaihtoehdon tehdä ostoksia. 

Kuten kaikkialla muuallakin verkkoympäristössä, niin myös verkkokaupoista puhuttaessa, on huomioitava jatkuvasti kasvava mobiilikäyttäjien osuus. FiComin mukaan vuonna 2019 39% suomalaisista käytti mobiilimaksua viikottain. Varsinkin siis jo hyvin läheistäkin tulevaisuutta ajatellen: Mobiilimaksamista ei sovi unohtaa. 

Entä mitä huomioida verkkokaupan palveluntarjoajaa valitessa?  

  • Hinnoittelu ja kaikki kulut 
  • Mitkä verkkokaupan maksutavat on mahdollistettu 
  • Miten integrointi verkkokauppaan onnistuu 
  • Helppokäyttöisyys ja nopeus 
  • Millaiset arviot ja kokemukset palveluntarjoajasta on (esimerkiksi maksuliikenteen sujuvuudesta) 
  • Palveluntarjoajan luoma luottamus asiakkaalle 
  • Mobiilikäytettävyys 

Seuraavaksi esittelen positiivisia ja negatiivisia nostoja seitsemästä tunnetusta palveluntarjoajasta, jotka ovat: Bambora, Checkout Finland, Klarna, Mash, PayPal, Paytrail ja Stripe. 

Verkkokaupan maksutavat

Tästä taulukosta näet nopeasti yllä mainittujen palveluntarjoajien hinnastojen vertailun toistensa kanssa

Hinnoittelussa kannattaa huomioida, että yritykselle, jolla myynti on pienempää ja satunnaisempaa, kuukausikuluttomuus on yleensä hyvä asia. Kun myynti on tarpeeksi suurta, voi olla, että kiinteä kuukausiveloitus ja pienemmät transaktiokulut muodostavat kannattavamman kokonaisuuden.  

BlueCommerce

BlueCommerce on suhteellisen tuore toimija verkkokauppojen maksutapojen palveluntarjoajana. BlueCommerce on ennen tunnettu nimellä Point, mutta nykyään palvelee Verifone-konsernin alla uudella nimellään. Kokemusta maksutaparatkaisuista löytyy siis uudehkon brändinimen takaa jo yli 20 vuoden ajalta. BlueCommerce tarjoaa kolmea eri pakettia, joissa kuukausikustannukset ovat 0, 55 ja 95 euroa.

+ Kolme hinnoitteluvaihtoehtoa

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

Hinta 

Lisätietoa BlueCommercesta löydät täältä.

Checkout Finland

Checkout Finland tarjoaa kiinteällä kuukausimaksulla Bamboran tavoin seuraavat verkkokaupan maksutavat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksut, osamaksut ja laskut. Yritys kuuluu OP-ryhmään ja täten onkin BlueCommercen kanssa vertailumme ainoa suomalaisomisteinen palveluntarjoaja. Checkout Finland tarjoaa palveluaan kolmella eri hinnoitteluvaihtoehdolla, joissa kuukausimaksu on joko 14,90, 49 tai 85 euroa. 

+ Kolme hinnoitteluvaihtoehtoa

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

Hinta 

Lisätietoa Checkout Finlandista löytyy täältä.

Klarna Checkout

Klarna mainostaa maksukokemuksensa olevan “smoooth” eli sujuva. Väitettä tukee muun muassa Klarna Checkoutin tunnistautumisjärjestelmä, joka tunnistaa aiemmin Klarnalla asioineet henkilöt välittömästi. Tunnistautumisen ansiosta kauppaan palaavia asiakkaita voi tervehtiä kuin kanta-asiakkaita konsanaan. Klarna tarjoaa samat maksutavat kuin Bambora ja Checkout. 

+ Selkeä hinnoittelu 

+ Ei kuukausimaksua 

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

+ Mobiilikäytettävyys 

+ Kattaa kaikki petos- ja luottoriskit 

Ei markkinoiden halvin vaihtoehto 

Lue Klarna Checkoutista lisää täältä.

Mash

HUOM! Mash on ollut viimeaikoina uutisissa konkurssi- ja yrityssaneerausjärjestelyihin liittyen. 

Mash tarjoaa maksutapoina Mash-laskun tai -erämaksun. Mash lupaa asiakkaalleen aina vähintään kaksi viikkoa korotonta maksuaikaa. Ostoksia voi tehdä 10 – 10 000 euron väliltä. Mashia ei kuitenkaan voi liittää WooCommerceen suoraan eikä sillä voi tarjota ”normaaleja” välittömiä kortti- ja pankkimaksuja. Se on liitettävissä verkkokauppaan seuraavien maksupalveluiden kautta: BamboraCheckout Finland ja Verifone BlueCommerce. Jos siis haluaa liittää muuten ilmaisen Mashin esimerkiksi Bamboran kautta verkkokauppaansa, joutuu luonnollisesti maksamaan transaktioista Bamboralle heidän hinnastonsa mukaan. 

+ Täysin kuluton yrittäjälle 

+ Tuo joustavuutta korottomalla maksuajalla 

+ Kattaa luottotappiot 

Ei mahdollisuutta liittää WooCommerceen suoraan 

Maksutapojen määrä 

Mashista löydät lisätietoja täältä.

PayPal

PayPal on kansainvälisesti tunnettu maksunvälityspalvelu. PayPalia käyttää noin 7 miljoonaa yritystä, ja se on käytettävissä 202 maassa ja 25 eri valuutalla. PayPalia käyttämällä asiakas voi maksaa omalla PayPal-tilillään tai palveluun liittämällään luottokortilla. Näin verkkokauppa ei saa luottokorttitietoja, vaan PayPal hoitaa kaiken rahaliikenteen itse. 

+ Lisää luotettavuuden tunnetta 

+ Ei kuukausimaksua 

+ Helppokäyttöisyys ja turvallisuus asiakkaalle 

Asiakaspalvelu 

Maksutapojen määrä 

Luottotappiot yms. yrityksen vastuulla  

Lue PayPalista lisää täältä.

Paytrail

Paytrail on tunnettu aikaisemmin nimellä Suomen Verkkomaksut. Nimi muuttui Paytrailiksi yrityksen siirryttyä osaksi Nets-konsernia. Paytrail tarjoaa monipuoliset maksutavat verkkokauppaan, jotka ovat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksut, osamaksut ja laskut. Paytrail ei itse tarjoa erillistä lisäosaa WooCommerceen kytkentää varten, mutta sellaisia on saatavilla ilmaiseksi kolmansien osapuolien toimesta. 

+ Kirjanpitoraportointi 

Kuukausimaksu 

Ei omaa lisäosaa WooCommerceen 

Luottotappiot yms. yrityksen vastuulla 

Paytrailin maksupalveluista löydät lisää täältä.

Stripe

Stripe on kattava palveluntarjoaja, joka sisältää Paytrailin lailla kattavat vaihtoehdot eri maksutapoja varten. Stripellä on myös lisäosa WooCommerceen kytkemiseen. 

+ SCA:n (Vahva asiakastunnistautuminen) integrointi 

+ Hinnat, erityisesti Euroopassa 

+ Lisäpalvelut 

 PayPal-maksuja ei tueta 

 Luottotappiot yms. yrityksen vastuulla 

Lisätietoja Stripestä löytyy täältä.

Visma Pay (entinen Bambora)

Visma Pay on maksutaparatkaisu, joka sopii kaikenkokoisille yrityksille. Visma Pay tarjoaa monipuoliset verkkokaupan maksutavat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, osamaksut, mobiilimaksut ja laskut. Hinnoittelun puolesta mahdollisia vaihtoehtoja ovat 0€ ja 49€ kuukausimaksulliset paketit. Kuukausimaksullisessa versiossa transaktiokuluihin lukeutuva prosenttiosuus pienenee tai poistuu kokonaan (pankkimaksut). Visma tarjoaa kuukausiraportin kaikista maksutavoista ja rajapinnan kirjanpidon automatisoinnille. 

+ Kaksi vaihtoehtoa hinnoittelulle 

+ Ilmainen lisäosa WooCommerceen kytkemiseen 

+ Kuukausiraportit 

Ei markkinoiden halvin vaihtoehto

Lue Visma Pay:sta lisää täältä. 

Verkkokaupan maksutavat -vertailulaskuri

Tein excelillä palveluntarjoajien vertailuun sopivan laskurin (kuva alla). Halutessasi saat sen syöttämällä sähköpostiosoitteesi alla olevaan kenttään.

Verkkokaupan laskurit kuva

Verkkokaupan maksujärjestelmät - yhteenveto

Verkkokaupan maksujärjestelmät kannattaa kattaa mahdollisimman monipuolisesti. Näin asiakkaalla on varaa valita, ja kaupan kaatumisen riski maksuvaihtoehdon puuttumisen takia minimoidaan. Yleisimmät verkkokaupan maksujärjestelmät ovat: verkkopankkimaksut, korttimaksut, mobiilimaksut, osamaksut, laskut ja PayPalin tyyliset itsenäiset maksupalvelut.  

Saatavilla olevista maksujärjestelmien tarjoajista yrittäjä valitsee seuraavilla perusteilla: hinta ja kaikki kulut, maksutapavaihtoehtojen määrä ja integrointi verkkokauppaan. Lisäksi asiakasta ajatellen on tärkeää huomioida ainakin: helppokäyttöisyys, nopeus, sujuvuus, mobiilikäytettävyys ja yleinen tunnettuus ja luotettavuus.  

Jos haluat apua verkkokauppasi tai verkkosivustosi kanssa, ota yhteyttä meihin

Kiitos lukemisesta, menestyksekkäitä myyntihetkiä! 

Jaakko 

Kysy minulta lisää!

Jaakko Luokkanen
Inbound-myynnin kasvuhakkeri, markkinointi
jaakko.luokkanen@folcan.fi
+358 45 8937980

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Hakukoneoptimoitu teksti

Hakukoneoptimoitu teksti on yksi osa laajempaa hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivuston teknistä sekä sisällöllistä toteutusta pyritään edistämään hakukoneiden silmissä. Näiden toimenpiteiden

Lue lisää »
Instagram-analytiikka

Instagram-analytiikka – mitä hyötyä siitä on?

Instagram-analytiikka tarjoaa erinomaisia työkaluja, jotka auttavat sinua ymmärtämään kohderyhmääsi, kasvattamaan tiliäsi ja kehittämään sisältöjäsi parempaan suuntaan. Instagramin tarjoaman analytiikan ansiosta opit luomaan sekä kohdentamaan sisältöä sinulle tärkeille yleisöille. Tässä kirjoituksessa käymme

Lue lisää »

Kiitos! Voit ladata laskurin alta.

Haluaisitko tietää, mikä on verkkosivujesi nykytila? Voit myös tilata ilmaisen verkkosivujen nykytilan analyysin täältä.