Mitä on Digitaalinen markkinointi?
Näillä keinoilla pääset alkuun

Digitaalisen transformaation myötä ostokäyttäytyminen on jatkuvassa muutoksessa. Ne yritykset, jotka ymmärtävät muutoksen ja pysyvät sen mukana, saavat huomattavan etulyöntiaseman markkinoilla. Digitaalinen markkinointi on tärkeässä asemassa, kun ajatellaan digitaalisen transformaation tuomia muutoksia. Koska markkinoinnin tavoitteena on selvittää asiakkaan tarpeet muuttuvassa tilanteessa, voi yritys ymmärtää ja hallita tätä muutosta hyödyntämällä digitaalisen markkinoinnin keinoja. 

Mitä on digitaalinen markkinointi?

Digitaalinen markkinointi on kommunikaatiota halutulle kohdeyleisölle digitaalisten kanavien välityksellä. Se pohjautuu digitaalisen presenssin hallitsemiseen ja kasvattamiseen, minkä avulla yritys saavuttaa markkinoinnin tavoitteet. Yleisimmät digitaalisen markkinoinnin kanavat nykypäivänä ovat hakukoneet, sosiaalinen media, sähköposti ja verkkosivut. Niiden lisäksi muita digitaalisen markkinoinnin kanavia ovat mm. radio ja televisio. 

Digitaalisen markkinoinnin keinot

Digitaalinen markkinointi sisältää useita eri strategioita, taktiikoita ja kanavia. Tässä kirjoituksessa keskitymme tällä hetkellä eniten käytettyihin digitaalisen markkinoinnin keinoihin.  

SEO

SEO eli hakukoneoptimointi on yksi tämän hetken kuumimmista digimarkkinoinnin keinoista. SEO on prosessi, joka tähtää yrityksen online-sisällön optimoimiseen niin, että sisältö sijoittuu parhaiden hakutulosten joukkoon hakukoneissa (erityisesti Googlessa). SEO:sta hyötyvät erityisesti verkkosivut. Esimerkiksi blogin päivittäminen säännöllisesti edistää sivuston sijoittumista hakukoneissa – erityisesti, kun blogin blogitekstin tueksi toteutetaan avainsanatutkimus. 

Mitä SEO vaatii?

  • Tarpeeksi verkkosivuston tekstisisältöä
  • Sivuston teknisen toteutuksen (mm. Latausnopeus ja responsiivisuus) täytyy olla kunnossa 
  • Sijoittuminen vaatii suunnitelman, avainsanatutkimuksen ja jatkuvaa kehitystyötä.
  • Yleisesti ensimmäiset tulokset saavutetaan 6-12 kuukauden kuluessa.

Miksi SEO?

  • SEO on ilmaista eli et maksa sivustollesi tulevasta liikenteestä.  
  • Kun sisältö sijoittuu hakukoneissa ja sivustoa ylläpidetään aktiivisesti, sijoitus pystytään hyvin pitkälti säilyttämään ja kävijöitä ohjautuu sivustolle jatkuvasti. 
  • Googlesta sivustolle ohjautuvat liidit konvertoituvat todennäköisemmin kuin esimerkiksi sosiaalisesta mediasta ohjautuvat liidit


Lue lisää hakukoneoptimoinnista.

SEM

SEM eli hakukonemarkkinointi on digimarkkinoinnin keino, jonka avulla pyritään parantamaan yrityksen verkkosivujen näkyvyyttä ja lisäämään kauppaa maksullisen mainonnan avulla. Hakukonemarkkinoinnissa yritys ostaa mainostilaa hakukoneesta ja maksaa jokaisesta klikistä mainospaikan tarjoajalle esim. Googlelle.  

Mitä SEM vaatii?

  • Työkalun esim. Google Ads käyttöönoton 
  • Mainosten suunnittelun, toteutuksen ja seurannan
  • Tarpeeksi suuren markkinointibudjetin. Klikkihinnat liikkuvat keskimäärin 1-2 dollarin välillä alasta ja hakutermistä riippuen. 
  • Hyvän laskeutumissivun, johon mainos ohjaa liikenteen, jotta maksettua klikkihintaa vastaan saadaan todellinen hyöty

Miksi SEM?

  • Hakukonemarkkinoinnin avulla yritys voi sijoittua Googlessa parhaille paikoille ilman orgaanista hakukonenäkyvyyttä.  
  • Tuloksia voi saavuttaa hyvinkin nopeasti, jopa samana päivänä.

Sisältömarkkinointi

Molemmat SEO ja SEM tarvitsevat hyvää sisältöä onnistuakseen. Sisältömarkkinointi tarkoittaa sisällön suunnittelua, luomista ja promoamista, mikä johtaa brändin vahvistumiseen, verkkosivuliikenteen lisääntymiseen ja myynnin kasvamiseen. 

Mitä sisältömarkkinointi vaatii? 

Miksi sisältömarkkinointi? 

  • Ostokäyttäytyminen on muuttunut ja ostopäätös tehdään pitkälti itsenäisesti materiaalien avustuksella. Tämän takia ostajat haluavat tietää tuotteesta, sen hyödyistä ja referensseistä jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. 
  • Lisäarvon luominen potentiaalisille asiakkaille.
  • Mahdollisuus saavuttaa asiantuntijastatus omalla alalla.

Konversio-optimointi

Konversio-optimointi on keino, jonka avulla pyritään parantamaan verkkosivukävijöiden ja konversioiden suhdelukua. Konversio voi olla esimerkiksi yhteydenotto, oppaan lataus tai tuotteen ostaminen. Hyvä taktiikka konversio-optimoinnin kehittämiseen on A/B-testaus

Mitä konversio-optimointi vaatii?

  • Verkkosivuliikennettä
  • Jatkuvaa kehitystyötä
  • Vastuuhenkilön, joka seuraa tuloksia ja kehittää optimointia niiden pohjalta.

Miksi konversio-optimointi?

  • Konversioiden määrä kasvaa, mikä näkyy liikevaihdon kasvuna. 
  • Asiakaskohtainen markkinointikustannus pienenee 

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalisen median markkinointi tarkoittaa sisällön luomista ja jakamista sosiaalisen median kanavissa, minkä päämääränä on saavuttaa markkinoinnin tavoitteet. Sosiaalisen median markkinoinnin toimenpiteet sisältävät julkaisujen suunnittelua ja toteutusta kuva-, teksti- ja videomuodossa sekä vuorovaikutusta kohdeyleisön kanssa. Sosiaalisen median markkinointia tukee mainonta sosiaalisen median kanavissa. 

Mitä sosiaalisen median markkinointi vaatii?  

  • Kohderyhmien määrittämisen ja kanavien valitsemisen 
  • Sisältösuunnitelman ja aktiivista sisällöntuotantoa 
  • Kuva tai videomateriaalia (riippuen sosiaalisen median kanavasta) 
  • Aikaa vuorovaikutukselle kohdeyleisön kanssa

Miksi sosiaalisen median markkinointi? 

  • Yritys pääsee toimimaan asiakasrajapinnassa 
  • Potentiaali on suuri – sosiaalisen median kanavoihin on rekisteröitynyt yhteensä yli 2,5 miljardia käyttäjää
  • Liikenteen lisääntyminen verkkosivuilla ja brändin tunnettuuden paraneminen, minkä myötä yritys tekee enemmän kauppaa. 


Lue lisää sosiaalisen median markkinoinnista.

Yhteenveto

Digitaalinen markkinointi on murroksessa ja sen keinot kehittyvät jatkuvasti. Tässä kirjoituksessa kävimme läpi tämän hetken yleisimmät digitaalisen markkinoinnin keinot, vaatimukset ja hyödyt.  

Digitaalinen markkinointi on jatkuvaa kehitystyötä, ja onnistuessaan se lisää yrityksen kauppaa ja kasvattaa liikevaihtoa.  

Jos et tiedä, mistä lähteä liikkeelle, varaa meiltä ilmainen tunnin konsultaatio. Käymme konsultaatiossa yhdessä läpi yrityksesi digitaalisen markkinoinnin nykytilan ja kehityskohteet.  

Katso täältä vapaat ajat konsultaatioon! 

Kiitos, kun luit kirjoitukseni. Tsemppiä ja tuloksellisuutta yrityksesi digimarkkinointiin! 

Toivoen, 
Alina 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi hakukoneoptimoinnin nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

SEO – Kuinka tehdä avainsanatutkimus?

SEO eli hakukoneoptimointi tunnetaan markkinoinnin alati muuttuvana kenttänä, jossa Google sanelee säännöt. Algoritmit vaihtuvat, markkinoijat ja verkkosivujen kehittäjät reagoivat ja optimointitavat muuttuvat. Yksi harvoista asioita,

Lue lisää »