Sosiaalisen Median Kanavat -
Top 6 tärkeintä kanavaa

Sosiaalisen median kanavat lisääntyvät jatkuvasti. Kanavia on laidasta laitaan ja niiden täysimittainen hyödyntäminen yrityksen markkinoinnissa voi olla haastavaa. Tästä syystä sosiaalisen median kanavat ovatkin paljon puhuttu aihe digimarkkinoinnissa.  

Puheissa nousevat usein esiin sosiaalisen median kannattavuus ja ajankäyttö. Ilman laadukasta ja ennalta suunniteltua sisältöä on tuloksien saavuttaminen erittäin hankalaa. Sisällön suunnittelun ja toteutuksen ohella on tärkeää myös tuntea käytössä olevan sosiaalisen median kanavan algoritmit. Ilman tuntemusta kanavan algoritmeista ja alustan käyttäjistä ylipäätänsä, menee laadukas sisältö hukkaan. 

Tästä syystä päätimme listata meidän mielestämme tärkeimmät sosiaalisen median kanavat yritykselle, jotta yritykset pystyvät kehittämään markkinointiaan ja maksimoimaan verkkopresenssinsä sosiaalisen median osalta. Tämä eri kanavien lista voisi olla paljon laajempi, mutta halusimme tiivistää sen meidän mielestämme konkreettisimpien sosiaalisen median kanavien ympärille. 

Tarkastellaan näitä sosiaalisen median kanavia hieman tarkemmin ennekuin liitetään ne markkinointiin:

1. Facebook

  • Pääkonttori: Menlo Park, Kalifornia 
  • Perustettu: 2004 
  • Aktiiviset käyttäjät: 2.38 Miljardia / kk

Facebook eli sosiaalisen median kanavien esi-isä on ollut viimeisen vuosikymmenen ajan ja on vielä tänä päivänä yksi tunnetuimmista ja eniten käytetyistä sosiaalisen median alustoista. 

Toimialastasi tai kiinnostuksen kohteestasi riippumatta Facebookista löydät varmasti sinua kiinnostavia kohteita eri ryhmien tai julkaisujen muodossa. Joitain suosituimpia toimialoja Facebookissa ovat rahalliset palvelut, verkkokaupat, peliala, viihde, media, operaattorit ja kuluttajavälineet. 

Vaikka Facebookin orgaaninen näkyvyys on ollut jatkuvassa laskussa viimeisten vuosien ajan, on orgaanista näkyvyyttä vielä mahdollista saavuttaa erilaisten ryhmien avulla. Jos haluat saavuttaa tätä orgaanista näkyvyyttä, harkitse kommentointia, henkilökohtaisia viestejä ja keskusteluun eri ryhmien sisällä. 

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi Facebook Ads eli Facebook mainonta on yksi suosituimmista maksetun mainonnan työkaluista. Sosiaalisen median kanavana Facebook toimii siis pääsääntöisesti ryhmien ja maksullisen mainonnan ympärillä. 

2. Instagram

  • Pääkonttori: Menlo Park, Kalifornia 
  • Perustettu: 2010 
  • Aktiiviset käyttäjät: 1 Miljardi / kk 

Instagram on visuaalisesti miellyttävän ja inspiroivan sisällön yhdistelmä, josta jokainen inspiraatiota tai visuaalista sisältöä etsivä henkilö löytää varmasti haluamansa. 

Sosiaalisen median kanavana Instagram toimii parhaiten vaikuttajien, valmentajien ja tuotteita myyvien yrityksien työkaluna, joka auttaa heitä tavoittamaan kohdeyleisönsä. 

Vuonna 2018 Instagram esitteli julkaisut, joiden yhteydessä käyttäjien oli mahdollista tehdä ostoja, joka luontaisesti lisäsi ostomahdollisuuksien määrääUudistuksen myötä nyt myös yritykset pystyvät linkittämään suoraan tuotetiedot Instagramiin ja tekemään myyntiä Instagramin kautta tavoittaen samanaikaisesti valtavan määrän kohdennettua yleisöä. 

Jos tuotteesi tai palvelusi on suunnattu alle 35 vuotiaille, Instagram on oikea sosiaalisen median kanava sinua varten. Yli 63% Instagramin käyttäjistä on nimittäin 18-34 vuotiaita.

3. LinkedIn

  • Pääkonttori: Mountain View, Kalifornia 
  • Perustettu: 2003 
  • Aktiiviset käyttäjät: 575 Miljoonaa / kk 

LinkedIn on lähtökohtaisesti ammatillisen verkoston kanava. LinkedIn:ssä on yli 61 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, joiden tittelissä on “Senior”, joka viittaa kokeneempaan työntekijään. 

Jos haluat vuorovaikuttaa kohderyhmäsi kanssa taikka etsit itsellesi uusia tulevaisuuden tähtiä, päätöksentekijöitä tai yhteistyökumppaneita, LinkedIn on oikea paikka tätä varten. 

Tiesitkö, että 44% LinkedInin käyttäjistä tienaa yli 75000€ vuodessa, joka on reilusti yli USA:n keskivertopalkan? Entä, että yli 50% korkeakoulututkinnon omaavista henkilöistä USA:ssa omistaa LinkedIn käyttäjän? 

LinkedIn on siis sosiaalisen median kanava verkostoitumista varten, minkä avulla sinulla on ääretön potentiaali tavoittaa ammattitaitoisia henkilöitä. Sen suurin potentiaali löytyy siis sinun henkilökohtaiselta tililtä yrityksesi tilin sijaan. Vuorovaikuttamalla ja luomalla arvoa verkostollesi, voit tavoittaa todella suuren yleisön. LinkedInin tutkimuksen mukaan 78% henkilöistä, jotka hyödyntävät sosiaalista mediaa myynnissä, myyvät 78% paremmin kuin kollegansa. LinkedIn lisää jatkuvasti toiminnallisuuksia yrityksien sivuja varten, jotta se pystyisi kilpailemaan muiden sosiaalisen median kanavien kanssa.

4. YouTube

  • Pääkonttori: San Bruno, Kalifornia 
  • Perustettu: 2005 
  • Aktiiviset käyttäjät: 1.9 Miljardia / kk 

Sosiaalisen median kanavista puhuttaessa YouTube on tämän listan poikkeus, mutta emme voineet olla huomioimatta YouTubea sen suuren suosion takia. 

YouTube on täysin videoita varten tehty alusta, jossa pystyt luomaan itsellesi oman tilin ja lisäämään sinne haluamaasi videosisältöä. Monet yritykset käyttävät kanavaa viestimään yrityksestään videoiden avulla ja ohjaamaan liikennettä verkkosivuilleen 

YouTubessa pärjäävät parhaiten sisällöntuottajat, jotka julkaisevat aktiivisesti joko viihdyttävää tai arvoa luovaa sisältöä seuraajilleen. On tärkeää kuitenkin muistaa, että YouTuben yhtenä tärkeimpänä hakukonesijoituksen päättävänä tekijänä on videon katsottu aika. Käytännössä pidemmällä videolla on siis mahdollisuus sijoittua paremmin heidän hakukoneessaan. 

Luonnollisesti maksullinen mainonta YouTubessa toteutetaan myös videoiden muodossa. Maksullista mainontaa on pakko katsoa ainakin viisi sekuntia, joka antaa yrityksille mahdollisuuden muotoilla videomainoksensa usealla eri tavalla. Mainosvideot ovat usein 30 sekunnin tai noin minuutin pituisia. 

Jos säännöllinen videotuotanto kuulostaa hyvältä sinun yrityksellesi, niin suosittelemme hyödyntämään YouTubea sosiaalisen median kanavana.

5. Twitter

  • Pääkonttori: San Francisco, Kalifornia 
  • Perustettu: 2006
  • Aktiiviset käyttäjät: 321 Miljoonaa / kk 

Twitter on sosiaalisen median kanavana tunnettu nopeasta ja ytimekkäästä viestinnästään. Tämä antaa tietynlaisille yrityksille mahdollisuuden loistaa Twitterissä. 

Jos yrityksesi liiketoiminta liittyy viihteeseen, urheiluun, politiikkaan tai markkinointiin, saatat saavuttaa huiman määrän suosiota ja sitoutumisia sisältöösi. 

Brändeillä on myös mahdollisuus luoda ja hioa heidän ääntään “tone of voice” Twitterin avulla. Twitterissä on tilaa olla sekä luova ja persoonallinen että informatiivinen ja avulias. 

Mitä odotat? Vieraile Twitterin eri palstoilla, tarjoa arvoa, jaa omaa ja muiden sisältöä ja osallistu keskusteluihin jatkuvalla syötöllä haluttujen tuloksien saavuttamiseksi.

6. Pinterest

  • Pääkonttori: San Francisco, Kalifornia 
  • Perustettu: 2010 
  • Aktiiviset käyttäjät: 291 Miljoonaa / kk 

Pinterest sosiaalisen median kanavana keskittyy vahvasti visuaalisesti miellyttävään sisältöön. 

Tästä voikin varmaan päätellä, että suosittua sisältöä Pinterest:ssä ovat muoti, liikunta, matkailu, urheilu, ruoka ja sisustus. 

Visuaalisesti miellyttävän sisällön takia Pinterestillä on uniikki kohderyhmänsä. Tiesitkö, että yli 80% Pinterestin käyttäjistä on naisia? Entä, että 40% uusista käyttäjistä on miehiä? 

Jos yrityksesi myy tuotteita tai palveluita, jotka on suunnattu naisille, Pinterest on oikea sosiaalisen median kanava yritystäsi varten.

Miksi sosiaalisen median kanavia kannattaa hyödyntää yrityksen markkinoinnissa?

Kuten saatoit huomata eri kanavien listauksen yhteydessä, kaikilla eri kanavilla on omat kohdeyleisönsä, vahvuutensa, algoritmit ja soveltuvat toimialat. 

Tästä syystä yrityksen kannattaa hyödyntää ja targetoida sitä sosiaalisen median kanavaa, joka vastaa parhaiten yrityksen omaa kohderyhmää. Oikean kanavan valinnassa ostajapersoonan määritys on oleellisessa roolissa. Onko jo ostajapersoonasi määritetty? 

Ostajapersoonan määrittämisen myötä kannattaa tutustua sosiaalisen median tarjoamiin hyötyihin yritykselle. Näitä hyötyjä ovat mm. Brändin vahvistuminen, orgaanisen näkyvyyden kasvattaminen ja helpon asiakaspalautteen kerääminen. 

Jos haluat lukea lisää sosiaalisen median hyödyistä yritykselle, lue kattava artikkelimme aiheesta.

Sosiaalisen median kanavat - Instagram

Mitä sosiaalisen median kanavia käyttäisin markkinointiin?

Me olemme sitä mieltä, että on hyödyllisempää hallita yksi sosiaalisen median kanava täysin kuin monta kanavaa puolittain. Yhden kanavan hallitsemisen jälkeen voi sitten lisätä ja laajentaa osaamistaan yksi kanava kerrallaan. 

Miksi yhden kanavan hallinta on niin tärkeää? 

  • Kun tunnet yhden kanavan totaalisesti, voit luottaa siihen, että saat siitä kanavasta kaiken potentiaalin irti. Näin voit luottaa saavuttavasi haluttuja tuloksia omalla tekemiselläsi. 
  • Opit tulkitsemaan tuloksia tarkasti ja jatkokehittämään markkinointia tulospohjaisesti. 
  • Kilpailijoiden voittaminen sosiaalisessa mediassa vaatii kanavan ja sen algoritmien hyvää tuntemusta. 
  • Tiedät, onko kanava oikea yritystäsi varten vai ei. 

Kaikilla sosiaalisen median kanavilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Tästä syystä kannattaa valita oikea kanava huolella, jotta saat markkinointisi tuottamaan tulosta.

Sosiaalisen median kanavat - Twitter

Eri sosiaalisen median kanavilla on eri tavoitteet

Valitessasi sosiaalisen median kanavaa on tärkeää myös määrittää tavoitteet markkinointiasi varten. Mitkä sosiaalisesta mediasta saatavat tunnusluvut tai tavoitteet mittaavat parhaiten sinun liiketoimintasi kasvua? 

Yleisimpiä tavoitteita mittaamaan sosiaalisen median markkinointia ovat: 

  • Liikenteen ohjaaminen verkkosivuille.
  • Yrityksen tunnettavuuden lisääminen.
    • Kasvun seuranta.
    • Näkyvyyden seuranta.
  • Brändin tunnettavuuden lisäys ja arvojen välitys potentiaalisille asiakkaille.
  • Asiakkaiden sitouttaminen.
  • Suoramyynti verkkosivuilla.
  • Vuorovaikutuksen ja tavoitettavuuden kasvattaminen asiakkaiden kanssa.
  • Palautteen kerääminen.

Kaikkien näiden edellä mainittujen mittareiden on tarkoitus tuoda yritykselle arvokasta informaatiota ja kehittää sen liiketoimintaa. 

Eri sosiaalisen median kanavat yritykselle

Yhteenveto

Eri sosiaalisen median kanavat ovat siis laaja kokonaisuus, joita ei ole tarkoitus hallita samanaikaisesti. Yhden kanavan perusteellinen osaaminen vaatii aikaa ja aktiivista seuraamista. Eri kanavilla on eri tarkoitukset ja eri kohderyhmänsä. Määritä ostajapersoonasi ja etsi oikea kanavasi. Keskitä tähän kanavaan markkinointisi ja tavoita kohderyhmäsi. 

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.
Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Videomarkkinointi 2020

Videoiden hyödyntäminen verkkosivuilla ja somessa on tullut yhä enemmän ja enemmän osaksi yritysten digitaalista markkinointistrategiaa. Videomarkkinointia käytetään tuotteiden ja palvelujen markkinointiin, yleisön sitouttamiseen eri kanavissa,

Lue lisää »

Design Hill

Design Hill Asiakastarina yhteistyöstä verkkosivujen, verkkokaupan ja digimarkkinoinnin kehityksen saralla.  Design Hill on virkistävästi erilainen taukopaikka ja kahvila Design Hill on Helsingin ja Turun välisellä

Lue lisää »

Asianajotoimisto Kuhanen Asikainen ja Kanerva

Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Asiakastarina yhteistyöstä digimarkkinoinnin saralla.  Suomen johtava kiinteistöalan juridiikkaan erikoistunut asianajotoimisto Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy on Suomen johtava kiinteistöalan

Lue lisää »