Hakukoneoptimointi on kaiken A ja O

Oletko ikinä miettinyt, mitä hakukoneoptimointi eli SEO oikein on? Entäpä miksi se on tärkeää ja mitkä ovat hakukoneoptimoinnin tärkeimmät osa-alueet?

Mitä hakukoneoptimointi eli SEO oikein on?

Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka päämääränä on saada orgaanista näkyvyyttä yrityksellesi ja parantaa käyttäjäkokemusta. Hakukoneoptimointi viittaa siis sivustollasi tehtäviin toimenpiteisiin, joiden avulla verkkosivustosi saadaan sijoittumaan korkeammalle hakukoneissa kuten Google ja Bing. Näihin toimenpiteisiin lukeutuu mm. sivuston sisällön, tekniikan ja ulkoisten tekijöiden, kuten linkkien optimointi. Näiden toimenpiteiden avulla pyritään vastamaan Googlen asettamiin kriteereihin eli algoritmeihin mahdollisimman hyvin. Osa googlen algoritmeista on julkisia ja osa ei. Näiden algoritmien perusteella Google antaa sijoituksen verkkosivustolle heidän hakukoneessaan. 

Mikäli sinulla herää kysymyksiä hakukoneoptimointiin liittyen laita meille viestiä. Vastaamme kysymyksiisi mielellämme.

Tässä on lyhyt video englanniksi, jossa Googlen työntekijä Alexi Douvas kertoo, millaista sisältöä Google arvostaa heidän hakukoneissaan: 

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa kehitystyötä

On kuitenkin tärkeää muistaa, että sivuston sijoitus hakutuloksissa ei koskaan pysy muuttumattomina paikallaan. Sijoitukset joko laskevat tai nousevat, jonka takia on järkevää ajatella hakukoneoptimointia jatkuvana prosessina kertaluontoisen projektin sijaan. Hakukoneet kehittävät ja päivittävät myös jatkuvasti omia toimintamallejaan ja algoritmejaan, joka tukee edellä mainittua argumenttia hakukoneoptimoinnin ajattelemisesta jatkuvana prosessina staattisen tilan sijasta. Google on myös sanonut, että hakukoneiden kriteereiden painoarvot muuttuvat jatkuvasti. Lähivuosina sivuston tekninen toteutus ja responsiivisuus on kasvattanut merkitystään. 

Oletko kiinnostunut SEO:sta? Tässä on helppo ja lyhyt video aiheesta kiinnostuneille. Videossa katetaan SEO:n perusteet englanniksi:  

Miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää?

  • Löydyt ennen kilpailijoitasi Googlesta 
  • Tehostaa kaikkia tekemiänne markkinoinnin toimenpiteitä 
  • Mahdollistaa dataan perustuvan markkinoinnin kehittämisen 
  • Tuo säännöllistä ostohaluista asiakasvirtaa verkkosivustollenne 
  • Kasvattaa myyntiänne 

Orgaanisen näkyvyyden merkitys kasvaa jatkuvasti potentiaalisten asiakkaiden käyttäessä yhä enemmän hakukoneita (esim. Google) ostopäätöksen tekemisessä. Noin 88% ostopäätöstä harkitsevista henkilöistä aloittaa tuotteen tai palvelun etsimisen hakukoneista.  Lisäksi noin 89% lukee vain ensimmäisen sivun hakutulokset. Olet käytännössä näkymätön asiakkaillesi, jos et löydy hakukoneen ensimmäiseltä sivulta. Tästä syystä laadukkaan hakukoneoptimoinnin merkitys kasvaa päivä päivältä suuremmaksi. Laadulla tehdyn hakukoneoptimoinnin vaikutus on myös pitkäjänteistä. Se luo jatkuvaa ja säännöllistä asiakasvirtaa, jonka ansiosta säästät aikaa asiakkaiden löytäessään yrityksenne helpommin. Sinun ei siis tarvitse enää etsiä heitä. On kuitenkin tärkeää muistaa ohjata sivustolle tullut asiakasvirta oikeisiin kanaviin. 

Mitkä ovat hakukoneoptimoinnin eri osa-alueet?  

Tietokonen-valkoinen-tausta-hakukoneelle-muistiinpanot
Kuvien valinta ja muokkaus

Kuvien valinnan tärkeys korostuu entisestään responsiivisuuden yleistyessä. Heikkolaatuiset tai asiaan kuulumattomat kuvat johtavat käyttäjän sekä robotin harhaan sivustollasi. Tästä syystä samojen kuvien käyttäminen eri alasivuilla ei ole suositeltavaa. Eri kuvien määrittäminen jokaiselle sivulle näyttää sekä käyttäjän että hakukoneen näkökulmasta paremmalta. Kuvapankkien käyttöä voi muodostua myös ongelmalliseksi, koska aiheeseen liittyviä kuvia voi olla vaikea löytää riittämiin. Kuvien julkaisun yhteydessä on hyvä varmistaa, että kuvat ovat nimetty selkeästi, kuvalle on määritetty ALT-tagit sivuston HTML-koodiin ja kuvat on pienennetty sopivan kokoisiksi. Kuvat on helppo pienentää käyttämällä esimerkiksi Photoshoppia tai Canvaa. Mikäli et ole tätä ennen tehnyt kannattaa pyytää asiantuntijaa muokkaamaan kuvasi oikean kokoisiksi. Tämä säästää huomattavan määrän aikaasi. Tekemällä nämä toimenpiteet pystyvät hakukoneet tulkitsemaan sivustollasi olevat kuvat oikein, eivätkä ne hidasta sivuston latausaikaa. 

Laadukas sisältö

En voi painottaa sivuston sisältösi merkitystä tarpeeksi. Google arvostaa sivustoasi sitä enemmän, mitä laadukkaampaa tuottamasi sisältö on. Laadukas sisältö tarkoittaa sisältöä, joka on suunniteltu sekä asiakkaalle että roboteille. Avainsanojen valinta ja tutkiminen on myös tärkeää. Tiedätkö sinä millä hakusanoilla potentiaaliset asiakkaasi hakevat palveluitasi? Laadukasta sisältöä arvostavat sekä hakukoneet että käyttäjät. Parhaimmillaan sisältö tuo lukijalleen lisäarvoa, jota tuetaan havainnollistavilla kuvilla ja videoilla. Hyvälaatuiset asianmukaiset kuvat ja videot viestittävät asiakkaalle ammattimaisen ja asiantuntevan kuvan. Sivustosi sisällöllä on myös oleellinen merkitys kävijöiden käyttäytymiseen sivustollasi. Pidempään viihtyvät käyttäjät ovat yleensä niitä kiinnostuneimpia käyttäjiä, jotka todennäköisesti myös ostavat palveluitasi.  

Tekninen hakukoneoptimointi

Teknisellä hakukoneoptimoinnilla viitataan yleensä sivuston koodin (semantiikka), palvelimien, ja sisällön title– ja meta-tagien optimointiin. Sivuston koodin rakenteella on suuri merkitys sivuston nopeuteen. Sivuston nopeus koostuu kahdesta komponentista, jotka yhdessä muodostavat sivun yhteenlasketun latausajan. Nämä komponentit ovat sivuston tekninen toteutus ja palvelimien laatu (sijainti, teho, jaettu jne.). Oikein laadittuna myös sivuston sisällön optimointi tukee teknistä hakukoneoptimointia. Esimerkiksi sisällön tagien ollessa optimoitua löytää hakukone oikeat sanat nopeammin nopeuttaen sivustosi toimintaa. 

Semantiikalla tarkoitetaan merkitysopin hyödyntämistä, joka on yleistynyt HTML5-standardin myötä. Käytännössä semantiikalla tarkoitetaan yleisellä tasolla sitä, että HTML:ää käytetään sivuston rakenteen rakentamiseen ja CSS:ää käytetään määrittämään sivusi tyyliasu. Verkkosivujen kanssa työskennellessä semantiikka tarkoittaa HTML-elementtien standardien mukaista käyttöä, jotta hakukone pystyy tulkitsemaan HTML-dokumenttia paremmin. Tästä syystä hakukoneet rakastavat järjestelmiä kuten WordPress.  

Lue lisää, miksi käytämme WordPressiä verkkosivujemme julkaisualustana.

HTTPS-suojaus

Google on erikseen maininnut vuonna 2014, että HTTPS-suojauksella ja verkkosivuston tietoturva on yksi kriteeri, jolla he rankkaavat verkkosivustoja antaen heille sijoituksensa. Olet saattanut myös huomata sivuston yläkulmassa ilmestyvän “Ei-turvallinen” ilmoituksen, jos sivustolta puuttuu liikenteen salaus. HTTPS-suojausta kytkettäessä on erittäin tärkeää varmistaa, että kaikki sivuston resurssit ja liikenne siirretään käyttämään HTTPS-suojausta. Oikein tehtynä kaikki liikenne siirtyy suojatun yhteyden takaa ja vanha suojaamaton versio poistuu käytöstä. 

Responsiivisuus

Yhä useampi internettiä käyttävä henkilö käyttää mobiilista tietokoneen sijasta. Google on myös huomioinut tämän omissa algoritmeissaan. Tästä syystä verkkosivuston responsiivisuuden merkitys hakukoneoptimoinnin näkökulmasta on kasvanut lähivuosina rajusti ja jatkaa kasvuaan jatkuvasti. Luonnollisesti hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen parhaan mahdollisen käyttökokemuksen, joten sivustojen käytännössä oletetaan jo toimivan ongelmitta jokaisella päätelaitteilla. Tästä syystä mobiilitoimivuuden merkitys on korostunut lähivuosien aikana entisestään.

Sisäinen linkitys

Sisäinen linkitys viitaa siihen, miten sivustosi alasivut ovat linkitettynä toisiinsa. Oikein toteutettuna sivustosi sisäinen linkitys tukee sivustosi rakennetta, ja auttaa sekä hakukonetta että käyttäjää löytämään sivustoltasi tarvittavan tiedon. Tämä voi esimerkiksi tuntua käyttäjän mielestä luontevammalta tavalta navigoida sivustojesi välillä kuin hakea uusia sivustoja päävalikon kautta. Tästä syystä on hyvä myös huomioida sisällössä olevien linkityksien merkitys.

Ulkoinen linkitys

Ulkoinen linkitys viittaa siihen, mistä kaikkialta sivullesi on mahdollista päästä oman sivustosi ulkopuolelta. Laadukas ulkoinen linkitys on yksi tärkeimmistä osa-alueista hakukoneoptimoinnissa. Ulkoisella linkityksellä tarkoitetaan toisessa verkkotunnuksessa sijaitsevaa linkkiä, jota painamalla liikenne ohjataan omalle sivustolle.  Hakukoneet arvostavat lähtökohtaisesti ulkoisia linkkejä, koska ne eivät ole suoranaisesti yrityksesi hallittavissa. Hakukoneille ulkoiset linkit kertovat sivustosi arvostuksesta ja luotettavuudesta, jonka vuoksi ne ovat hyvä kriteeri sivustosi sijoituksen määrittämiseen. Ulkoisia linkkejä voi saada esimerkiksi sidosryhmiltä, yhteistyökumppaneilta tai satunnaisilta lähteiltä.  

Ulkoisilla linkeillä on myös toinen tehtävä: auttaa hakukoneita löytämään sivustollasi oleva sisältö. Näin ollen toisilla verkkotunnuksilla sijaitsevat linkit ohjaavat myös hakukoneiden robotteja sivustollesi parantaen hakukonenäkyvyyttäsi. Suunnitelmallinen ja pitkäaikainen linkitys on siis kaiken a ja o. 

On kuitenkin hyvä muistaa, että Google jakaa ulkoiset linkit hyviin ja huonoihin linkkeihin. Huonoihin linkityksiin kuuluvat ostetut linkitykset. Huonoilla linkityksillä on suora negatiivinen vaikutus sivuston sijoitukseen. Lähivuosina ulkoisten linkkien ostaminen on yleistynyt ja tästä syystä Google on myös lisännyt tarkkavaisuuttaan arvostellessaan ulkoisten linkkien laadukkuutta. Hakukoneilla kuten Googlella on olemassa tarkat laatusäännöt linkityksen suhteen. Emme suosittele ulkoisten linkkien ostamista missään tapauksessa. Niiden käyttö vahingoittaa sivustosi näkyvyyttä ja sen korjaamiseen kuluu usein kymmeniä tai jopa satoja tunteja On myös tärkeää muistaa, että hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen luotettavia ja asiaankuuluvia hakutuloksia. 

Ota yhteyttä mikäli haluat ilmaisen kartoituksen hakukoneoptimoinnasta. 

Oliko kirjoitus mielestäsi hyödyllinen? Jaa se tästä eteenpäin: