Yrityksen markkinointistrategia ja sen toteuttaminen

Mikä on yrityksen markkinointistrategia? Miten se eroaa markkinointisuunnitelmasta?

Markkinointistrategia vastaa kysymyksiin siitä, milloin, missä ja miten sinun pitäisi kilpailla ja millä tavoitteilla. Markkinointisuunnitelma on taas ohjeistus, jossa kuvataan toimintaa, jota aiotte toteuttaa ja milloin.

Miksi markkinointistrategian määrittäminen voi olla haastavaa?

Niin yrityksessä yleisesti kuin jokaisessa toiminnossa erikseen tavoitteiden määrittäminen on kriittistä liiketoiminnan kehityksen kannalta. Vielä tärkeämpää on määrittää toimenpiteet, joilla näihin tavoitteisiin päästään. Yrityksen visio, missio ja strategia saattavat jonkun korvaan kuulostaa tyhjänpäiväiseltä löpinältä, mutta todellisuudessa ne ovat yrityksen ajureita.

Markkinointi on jatkuvassa muutoksessa – miten pysyä muutoksen edellä? Se on varmasti haaste, jonka kanssa lähes jokainen markkinoinnin asiantuntija kamppailee jatkuvasti.  Markkinointistrategian tulisi pohjautua yrityksen strategiaan, unohtamatta operatiivista suunnitelmaa. Monesti strategia kaatuu siihen, että suunnitelma jää vajaaksi. Sitten markkinointisuunnitelma – tulisiko se tehdä useamman kerran vuodessa vai tehdäänkö yksi suunnitelma, jota mukautetaan tarpeen mukaan lennossa? Mikä on markkinointistrategian ja –suunnitelman ero? 

Markkinointistrategia vs. Markkinointisuunnitelma

Markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma eivät ole samat asia. Markkinointistrategia vastaa kysymyksiin siitä, milloin, missä ja miten sinun pitäisi kilpailla. Markkinointisuunnitelma on taas ohjeistus, jossa kuvataan toimintaa, jota aiotte toteuttaa ja milloin. 

Sinun markkinointistrategiasi tulee pohjautua yrityksesi strategiaan. Se kertoo muun muassa minne haluat päästä, millä markkinalla ja millä kulmalla menet tälle markkinalle. Markkinointistrategiasi kertoo, mitä tavoitteita sinun tulee saavuttaa markkinoinnin toimenpiteiden avulla.  

Markkinointisuunnitelmasi taas kertoo asettamiesi tavoitteiden perusteelta määritetyt aktiviteetit ja taktiikat, jotka auttavat sinua saavuttamaan visiosi. Se on etenemissuunitelmasi, joka ohjeistaa sinua toimenpiteestä seuraavaan. 

Mitä markkinointistrategian tulee sisältää? 

Oli sitten kyseessä uusi tai vanhempi yritys, lähdetään markkinointistrategiaa laatimaan liiketoiminnan perusteellisen tarkastelun pohjalta. Kerron sinulle, mitkä vaiheet sinun tulee käydä läpi, jotta voit luoda onnistuneen markkinointistrategian yrityksellesi.

Varaa aika ”Asiantuntijan tuntiin” alta. Kyseessä on tunnin kestävä ilmainen yrityksesi digimarkkinointia (verkkosivut, sosiaalinen media, mainonta…) koskeva keskustelu, jossa vastaamme kysymyksiisi ja autamme sinua miettimään kehityskohteita ja seuraavia askelia! Konsultaatio ei sido mihinkään.

1.Markkinatilanteen kartoitus 

Ensimmäinen vaihe markkinointistrategiaa laadittaessa on markkinatilanteen kartoitus. Tässä sinun tulee analysoida yritystäsi, sen markkinoita sekä mahdollisuuksia ja uhkia markkinoilla. Markkinoiden kartoituksessa voit käyttää apunasi esimerkiksi SWOT -analyysia. Voit tutustua SWOT-analyysin tekemiseen tarkemmin alla olevalta videolta.  

2. Kilpailijoidesi analysointi

Keitä ovat pahimmat kilpailijasi? Kilpailijoita analysoidessasi, jaa kilpailija-analyysi eri osa-aluesiin: liiketoiminta, tuotteet, tarjonta, vahvuudet sekä heikkoudet. Näin saat toteutettua kattavan kilpailija-analyysin, joka ottaa huomioon kaikki yrityksellesi kriittiset aspektit. 

3. Kohderyhmäsi määrittäminen 

Keitä asiakkaasi ovat? Millä markkinalla he operoivat? Kohderyhmää märittäessäsi tulee sinun ottaa huomioon molemmat sekä nykyiset että potentiaaliset tulevaisuuden asiakkaasi.  
Rasmus kirjoitti blogiin ostajapersoonan määrittämisestä muutama viikko takaperin. Lue lisää Mikä on Ostajapersoona ja miten se luodaan? 

4. Yrityksesi arvot ja lupaukset

Mitkä ovat yrityksesi arvot? Kuinka yrityksesi erottuu kilpailijoista? Mikä on yrityksesi asiakaslupaus? Määritä nämä tarkasti, jotta toimintasi vastaa arvojasi ja asiakkaasi pystyvät samaistumaan niihin. 

5. Yrityksesi markkinoinnin tavoitteet

Mihin yrityksesi markkinointi pyrkii? Mitä haluat sillä saavuttaa? Aseta markkinoinnillesi tavoitteet, jotka ovat yhteneväiset liiketoimintasi tavoitteiden kanssa ja joita sinun on mahdollista seurata. Digimarkkinoinnin tuloksia voit seurata analytiikan avulla. Voit hyödyntää tavoitteiden asettamisessa SMART-periaatetta. SMART- tavoitteet ovat:  
S – selkeästi määritellyt 
M – mitattavissa 
A – aikaan sidottuja 
R – realistisia 
T  – tavoittelemisen arvoisia 

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Markkinointistrategia + Markkinointisuunnitelma + Toteutus = Menestys

Markkinoinnin toiminnot luovat niin laajan kokonaisuuden, että ilman selkeitä suuntaviivoja, sinun on vaikea valita, mitä toimenpiteitä tehdä ja mitkä jättää tekemättä. Markkinointistrategia kertoo sinulle, milloin, missä ja miten sinun pitäisi kilpailla ja mitkä ovat yrityksesi tavoitteet. Strategian pohjalta laadittu markkinointisuunnitelma taas ohjeistaa sinua saavuttamaan nämä tavoitteet asetetuin ehdoin, muun muassa sisältösuunnitelma on tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa. Toteutus on viimeinen, muttei todellakaan vähäisin osa markkinoinnin yhtälöä menestykseen. Toteuttamalla markkinointistrategiasi pohjalta laaditun markkinointisuunnitelmasi, voit vihdoin päästä nauttimaan tuloksista. Muista kuitenkin, että markkinoinnin trendit ovat jatkuvassa muutoksessa ja siksi onkin tärkeää, että seuraat tuloksia ja kehität suunnitelmaasi jatkuvasti. 

Me olemme ammattilaisia digimarkkinoinnin kokonaisuuden hallitsemisessa. Keskustellaan lisää teidän markkinoinnin kokonaisuudesta tai pyydä meiltä tarjous digimarkkinoinnin palveluista. Ota yhteyttä! 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Jatka lukemista tutustumalla muihin artikkeleihimme.

mikä on domain authority

Mikä on Domain Authority?

Vaikka kuinka optimoisit on-page SEO:a eli sivuston sisäistä hakukoneoptimointia, kuten sivun sisältöä, kuvia ja otsikoita, se ei välttämättä riitä sijoittumaan ensimmäiselle sivulle Googlen hakutuloksissa. Google

Lue lisää »

Selaimen välimuisti – mikä se on?

Olet saattanut huomata, että verkkosivuston päivityksen yhteydessä tehdyt muutokset (oli kyseessä joko järjestelmän tai sisällön päivitys) eivät näy selaimessa heti päivityksen jälkeen, vaikka käynnistäisit selaimen

Lue lisää »