Mikä on konversio?

Miksi digimarkkinoinnissa puhutaan aina konversioiden tärkeydestä?

Oletko asettanut digimarkkinoinnillesi konkreettisia tavoitteita, joihin haluat päästä? Miten seuraat näiden tavoitteiden toteutumista? Digimarkkinoinnissa ja erityisesti mainonnassa konversiot ovat paljon puhuttu aihe, joka koskettaa niin pieniä kuin suuria yrityksiä.

Konversio tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että kävijä suorittaa ennalta määritetyn ja mitattavan toimenpiteen eli konvertoituu. Konvertoituminen voi olla jotain rahassa mitattavaa, kuten yhteydenotto verkkosivujen tai mainonnan kautta, verkkosivuilla vierailu tai useiden sivujen tarkastelu yhden vierailun aikana. Ei ole siis olemassa yhtä “oikeaa” konversiota juuri sinun yrityksellesi. On kuitenkin totta, että joidenkin toimenpiteiden konvertoitumista on järkevämpää tarkastella tietyn tyyppisessä liiketoiminnassa. Erilaisia konversioita on siis olemassa monia ja sinä päätät, mitä niistä hyödynnät.

Erilaiset konversiot

Eri tyyppisiä konversioita on useita ja ne vaihtelevat toimiala- ja yrityskohtaisesti. Parasta konversioiden määrittämisessä on se, että voit itse valita itsellesi tärkeät konversiot, joilla seurata tavoitteidesi täyttymistä.

Esimerkkejä konversioista:

  • Tehty ostos (verkkokauppa)
  • Ajanvaraus
  • Yhteydenotto (lomakkeella tai puhelimitse)
  • Linkin tai CTA:n (Call-To-Action) klikkaus
  • Vierailut tietyillä sivuilla
  • Vierailun keskimääräinen kesto
  • Blogin lukukerrat
  • Sivut / istunto

Konversioiden helppouden mittaus riippuu usein konversion tyypistä. Yllä olevasta listasta suurimman osan pystyy mittaamaan suoraan Google Analyticsin avulla, joka on Googlen tarjoama ilmainen palvelu verkkosivujen kävijäseurantaan, jota käytetään selaimen välityksellä.

Esimerkiksi vierailut tietyillä sivuilla tai vierailun keskimääräisen kesto on todella helposti mitattavissa Google Analyticsin avulla. Vaikeammin mitattavien konversioiden kohdalla kannattaa harkita, onko niiden mittaaminen sen arvioista vai ei. Voisiko esimerkiksi tietyn klikkauksen tarkastelun sijasta tarkastella, kuinka moni on siirtynyt kyseiseltä sivulta yhteydenottosivulle? Vaikka on tärkeää tietää, toimivatko yksittäiset CTA:t sivullasi, on joskus jopa tärkeämpää tietää, kuinka moni ylipäätänsä siirtyy kyseiseltä sivulta kohti digitaalisen ostopolun seuraavaa vaihetta.

Konversio-optimointi lisäämään konversioiden määrää

Puhuttaessa digitaalisessa ostopolussa ohjaamisesta ja konversioiden lisäämisestä ei konversio-optimointia voi sivuuttaa. Konversio-optimointi tarkoittaa koko digitaalisen ostoputken tehokkuuden parantamista konversioiden lisäämiseksi. Käytännössä konversio-optimointi on verkkosivujen myynnin parantamista dataan pohjautuen ja yleensä myös A/B-testaten.

Google AdWords-järjestelmä antaa mahdollisuuden kerätä tätä edellä mainittua dataa seuraamalla tuloksia ilmaisen AdWords-konversioseurannan avulla Google-mainonnasta. Sieltä näet suoraan konversioprosentin (Conversion Rate), joka kertoo Google-mainonnan tulosten määrän suhteessa kävijöihin. Tätä tietoa hyödyntämällä pystymme tarkastelemaan joissain määrin, kuinka hyvin sivusto on suunniteltu vastaamaan kohderyhmän tarpeita.

Ostopolkujen rakentaminen konversioiden lisäämiseksi

Ostopolkujen suunnittelu ja luonti on yksi tärkeimmistä osa-alueista konversio-optimoinnissa, joka vaikuttaa suoraan konversioprosenttiin ja konversioiden määrään. Ostopolkua suunniteltaessa ostajapersoonien tunnistaminen ja luonti on avainasemassa tulosten saavuttamisessa. Ilman ideaalisen asiakasprofiilin (IAP:n) määrittämistä on melkeinpä mahdotonta suunnitella sivustoa tai mainosta vastaamaan kohderyhmän tarpeita. Suosittelemme siis sinua määrittämään IAP:t tuotteillesi tai palveluillesi. Muista, että asiakasprofiileja voi olla useampia kuin yksi.

Ostajapersoonan määrityksen jälkeen on hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä, mitkä sanat ovat liiketoiminnallesi niitä sanoja, joita asiakkaat käyttävät ja joilla he löytävät luoksesi. On siis aika tehdä avainsanatutkimus, jossa valitaan hakusanojen listasta liiketoiminnallesi kannattavimmat hakusanat, joilla kilpailla.

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) on oleellinen osa “oikeiden” kohderyhmään kuuluvien henkilöiden tavoittamista. Hakukoneoptimoinnilla pyritään optimoimaan sivusto kohderyhmälle tärkeiden sanojen ympärille, jotta he löytävät luoksesi verkon uumenista.

Haluatko ilmaisen arvion verkkosivujesi hakukoneoptimoinnin nykytilasta?

Ilmaisen auditoinnin ideana on antaa sinulle kattava käsitys siitä, mikä verkkosivujesi hakukoneoptimoinnissa toimii tällä hetkellä ja mikä sivuston osa-alue vaatii vielä kehitystä. Samalla me saamme myös käsityksen siitä, miten me voimme parhaiten auttaa sinua kehittämään näkyvyyttäsi verkossa sekä tuomaan lisää ostohaluisia kävijöitä sivuillesi.

Yhteenveto

Konversio on ennalta määritetty ja mitattava toimenpide, jonka kävijä suorittaa eli konvertoituu.

Konversioita on monia erilaisia, eikä ole olemassa yhtä “oikeaa” konversiota.

Konversio-optimoinnin avulla kehität koko digitaalisen ostoputkesi konversioiden määrä datan avulla. Asiakkaan ostopolku helpottuu usein myös konversio-optimoinnin avulla.

Ostopolkua suunniteltaessa on tärkeä määrittää tai päivittää yrityksen ostajapersoonat.

Muista ostajapersoonan määrityksen yhteydessä tehdä avainsanatutkimus, jotta tavoitat kohderyhmäsi heille tärkeillä sanoilla.

Hakukoneoptimoi sivustosi, jotta tämä kaikki tapahtuu orgaanisesti ilman sinun jatkuvaa työpanostasi.

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Videomarkkinointi 2020

Videoiden hyödyntäminen verkkosivuilla ja somessa on tullut yhä enemmän ja enemmän osaksi yritysten digitaalista markkinointistrategiaa. Videomarkkinointia käytetään tuotteiden ja palvelujen markkinointiin, yleisön sitouttamiseen eri kanavissa,

Lue lisää »

Design Hill

Design Hill Asiakastarina yhteistyöstä verkkosivujen, verkkokaupan ja digimarkkinoinnin kehityksen saralla.  Design Hill on virkistävästi erilainen taukopaikka ja kahvila Design Hill on Helsingin ja Turun välisellä

Lue lisää »

Asianajotoimisto Kuhanen Asikainen ja Kanerva

Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Asiakastarina yhteistyöstä digimarkkinoinnin saralla.  Suomen johtava kiinteistöalan juridiikkaan erikoistunut asianajotoimisto Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy on Suomen johtava kiinteistöalan

Lue lisää »