YouTube-markkinointi tarkoittaa lyhykäisyydessään YouTube-videoiden käyttämistä yhtenä markkinointikanavana. Miksi juuri YouTube? YouTube on internetin toiseksi suosituin sivusto. Eikä vain sivusto, vaan samalla myös Googlen jälkeen toiseksi suosituin hakukone. On siis selvää, että alustana YouTube hallitsee internetin videotarjontaa suvereenisti. Kannattaa muistaa, että Google omistaa YouTuben, minkä myötä Youtube-videoilla on ainakin jonkinlainen etu Googlen haussa.
Videomuotoista markkinointia kannattaa harkita, kun suunnittelee yrityksensä markkinoinnin kokonaisuutta ja markkinointistrategiaa. Dataa videomuotoisen markkinoinnin kannattavuudesta riittää, mutta nostetaan yksi: Katsoja sisäistää videomuotoisesta viestistä 95%. Samasta viestistä tekstimuodossa sisäistää katsoja enää 10%.
Yksi yleisistä virheellisistä oletuksista (videomarkkinointiin) liittyen on se, että videosisältö toimii vain tietyillä toimialoilla, kuten urheilu, pelit ja ruuanlaitto. Vaikka onkin totta, että joillakin toimialoilla videosisällön tuottaminen on helpompaa ja intuitiivisempaa kuin toisilla, niin väitän, että mikä tahansa yritys pystyy tuottamaan sisältöä YouTubeen näin halutessaan. Erilaisia lähestymistapoja videon tuottamiseksi on useita: Lakitoimisto voi selittää videollaan yrityksen verosuunnittelusta, hotelli voi tehdä tiloistaan esittely- ja tunnelmavideoita ja rakennusyritys voi ottaa sinut päiväksi mukaan työmaalle.
Alla olevassa kuvassa on nostoja YouTuben mahdista (kuvan lähde):