YouTube-markkinointi: Perusteet

YouTube-markkinointi tarkoittaa lyhykäisyydessään YouTube-videoiden käyttämistä yhtenä markkinointikanavana. Miksi juuri YouTube? YouTube on internetin toiseksi suosituin sivusto (lähde). Eikä vain sivusto, vaan samalla myös Googlen jälkeen toiseksi suosituin hakukone. On siis selvää, että alustana YouTube hallitsee internetin videotarjontaa suvereenisti. Kannattaa muistaa, että Google omistaa YouTuben, minkä myötä Youtube-videoilla on ainakin jonkinlainen etu Googlen haussa.

Videomuotoista markkinointia kannattaa harkita, kun suunnittelee yrityksensä markkinoinnin kokonaisuutta ja markkinointistrategiaa. Dataa videomuotoisen markkinoinnin kannattavuudesta riittää, mutta nostetaan yksi: Katsoja sisäistää videomuotoisesta viestistä 95%. Samasta viestistä tekstimuodossa sisäistää katsoja enää 10%. (lähde).

Yksi yleisistä virheellisistä oletuksista (videomarkkinointiin) liittyen on se, että videosisältö toimii vain tietyillä toimialoilla, kuten urheilu, pelit ja ruuanlaitto. Vaikka onkin totta, että joillakin toimialoilla videosisällön tuottaminen on helpompaa ja intuitiivisempaa kuin toisilla, niin väitän, että mikä tahansa yritys pystyy tuottamaan sisältöä YouTubeen näin halutessaan. Erilaisia lähestymistapoja videon tuottamiseksi on useita: Lakitoimisto voi selittää videollaan yrityksen verosuunnittelusta, hotelli voi tehdä tiloistaan esittely- ja tunnelmavideoita ja rakennusyritys voi ottaa sinut päiväksi mukaan työmaalle.

Alla olevassa kuvassa on nostoja YouTuben mahdista (kuvan lähde):

Varaa aika ilmaiseen tunnin digimarkkinoinnin tarvekartoitukseen! Kartoitus voi liittyä yrityksesi digimarkkinoinnin kokonaisuuteen tai tarkemmin esimerkiksi verkkosivuihin. Vapaat ajat löytyvät alla olevan painikkeen takaa kalenterista.  

YouTube-tilin perustaminen

Yrityksesi tai henkilöbrändisi YouTube-kanavan luonti on ensimmäinen askel matkalla kohti tuottavaa videomarkkinointia. Tulevaisuutta ajatellen, tilin luomiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta et esimerkiksi joudu kesken matkaa hämmentämään yleisöäsi tajuttuasi, että videosisältösi aihealueet eivät ole itsellesi kannattavia. Kannattamattomuus saattaa johtua esimerkiksi siitä, että sisältösi ei ohjaa katsojaa eteenpäin, esimerkiksi verkkosivuille, jolloin asiakaspolku saattaa jäädä lyhyeksi. Tämän takia aivan aluksi kannattaa miettiä tavoitteita, joita kanavalla pyritään saavuttamaan. Tavoitteista johdetaan aiheita ja teemoja, jotka ovat relevantteja ja joita halutaan kanavalla käsitellä. Samalla tavoitteista saadaan suuntaa ilmeelle ja brändille, joita halutaan kanavalla luoda tai ylläpitää.

Kanavan luonti:

  • Aluksi valitset tilillesi nimen, joka on tavallisimmin joko yrityksesi nimi, oma nimesi tai jokin henkilökohtaiselle brändillesi keksimä nimi.  
  • Valitset profiilikuvan – yrityksesi logon tai kuvan itsestäsi.  
  • Lisäät bannerin (kansikuva) 
  • Lisäät linkit, eli esimerkiksi verkkosivusi ja sosiaalisen median profiilit (kuvassa kansikuvan oikea alareuna) 
  • Ehdotetut kanavat, jos niitä on olemassa (kuvassa oikeassa reunassa) 
  • Myöhemmin, kun sinulla on videosisältöä, lisäät etusivulle myös “trailerin” (kuvassa näkyvä video)

Kanavan rakentamisesta ja asetuksista löytyy lisää tietoa esimerkiksi hakusanalla “creating a YouTube channel”. Kanavan etusivu näyttää (esimerkkinä Adobe Photoshoptältä:

YouTube-tilin etusivu

YouTube-markkinointi - sisältö

Sisältö kannattaa suunnitella etukäteen, ottaen huomioon suunnitellut aiheet ja teemat. Jos ei ole heti selvää, mistä kaikesta videon aikoo tehdä, voi pienellä tutkimustyöllä kerätä videoille aiheita esimerkiksi surffaamalla toimialan suurempien tekijöiden blogeja ja YouTube-kanavia. Kun kokoaa kerralla useamman aiheen talteen, säästyy pohdinnalta kuvauspäivänä.  

Ilmeen ja sisällön on hyvä olla muiden kanavien ja esimerkiksi verkkosivujesi kanssa linjassa, jotta eri alustasi tukevat toisiaan luoden yhtenäisen kuvan yrityksestäsi. Samalla tavalla kuin muuallakin sosiaalisessa mediassa, on myös YouTubessa julkaiseminen kannattaa tehdä mahdollisimman johdonmukaisesti. Jos kanava ei ole pääasiallinen työskentelyalustasi, on ymmärrettävää, että videoiden suunnitteluun, kuvaamiseen ja editoimiseen ei välttämättä ole aikaa niin, että voisi julkaista videosisältöä esimerkiksi joka toinen päivä. Kerran viikossa tai kahdessa viikossa on kuitenkin jo parempi kuin ei mitään. Eteenkin, jos julkaiset harvemmin, kannattaa videoista tehdä hieman laajempia ja informatiivisempia. Tavoitteena on hyvä pitää videon viitattavuus pitkänä, eli yrittää tehdä videosta relevantti pidemmäksikin aikaa. Erinomainen video tällöin olisi sellainen, että sen voisi pitää viitattuna verkkosivuilla useamman vuoden ajan ja se palvelisi hyvin tarkoitustaan koko tämän ajan, esimerkiksi tuotetta tai palvelua kuvaten.  

Sisällön tuottaminen

Sisällön tuottamista varten tarvitset joko kameran, tai jonkin ohjelman, jolla talletat videon visuaalisen tarinan. Monet informatiiviset videot ovat tavallaan kuin Power Point -esityksiä, joihin on lisätty puhe mukaan. Puhetta varten tarvitset mielellään kohtuullisen mikrofoonin, jotta videon katselukokemus ei kärsisi kehnosta äänenlaadusta. Aloittaessa ei tosin tarvitse olla liian nirso varusteiden suhteen, luonnollisemmin varusteita ja kuvauspaikkoja tulee päivitettyä sitä myötä, kun kanava kasvaa.  

Jos kuvaat esimerkiksi itseäsi puhumassa, kannattaa kameran ja esiintymisen lisäksi huomioida ainakin hyvä tausta ja valaistus. Päivänvalo on yllättävän tehokas ja halpa tapa parantaa videon laatua huomattavasti ja itse ajoittaisinkin videoiden kuvaukset aina valoisampaan aikaan päivästä luonnonvalon maksimoimiseksi.

photography-1850469_1920

Videomateriaalin lisäksi julkaisussa on muutakin huomioitavaa: 

  • Otsikoinnissa on hyvä huomioida hyvän otsikoinnin perusseikkoja: viesti, avainsanat, houkuttelevuus ja yksinkertaisuus.  
  • Kirjoita vähintään kappaleen mittainen kuvaus videosta. Kuvauksen alkuvaiheille kannattaa sisällyttää avainsanat. 
  • Lisää videolle tagit. Tagit ovat sanoja tai fraaseja, jotka kertovat videon sisällöstä ja tärkeä osa optimointia. 
  • Valitse videolle esikatselukuva eli thumbnail (kuva, joka näkyy hakutuloksissa). Kuvan kannattaa olla – yllätys, yllätys – houkutteleva. 
  • Videon yhteyteen kannattaa ehdottomasti lisätä selkeä linkki verkkosivuillesi 

YouTube-markkioninti - yleisö

Pitäähän tuottamallesi sisällölle saada katselijoita, jotta siitä on mitään hyötyä. Helpoin keino saada uusia katselijoita kanavallesi on markkinoida sitä muilla omistamillasi sosiaalisen median kanavilla ja verkkosivuillasi. Voit pyytää myös tuttujasi jakaman videoitasi ja jossain vaiheessa alkaa mainostamaan niitä, esimerkiksi YouTubessa. 

Tekemällä relevantteja ja laadukkaita videoita, jotka tarjoavat ratkaisun videon hakijan ongelmaan, saat lisäksi ennemmin tai myöhemmin orgaanista eli ilmaista näkyvyyttä tilillesiOrgaanisen näkyvyyden parantamisesta käytetään Googlen hakukoneoptimoinnin tavalla termiä SEO (Search Engine Optimization). YouTube SEO sisältää samoja piirteitä kuin Googleen tehtävä optimointi, aina otsikoiden muotoilusta erilaisiin videotageihin.  

Yhteenveto

Olemme käyneet nyt läpi syitä YouTube-tilin rakentamiselle ja alkuaskeleet kanavan perustamiselle. Pääasiat YouTube-markkinoinnissa: 

  • Selkeät tavoitteet videoille 
  • Videoiden aiheet ja kanava tukevat yrityksen brändiä ja muuta digimarkkinointia 
  • Avainsanat, otsikot ja kuvaukset on tehty ajatuksella 
  • Kanavan markkinointi muilla kanavilla (sama myös toisin päin, muun muassa sisällyttämällä videoihin selkeä linkki verkkosivuille)  

 

Kiitos, kun luit! 

Kysy minulta lisää!

Jaakko Luokkanen
Markkinointi & Mainonta
jaakko.luokkanen@folcan.fi
+358 45 8937980

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Sosiaalisen median trendit 2020

Sosiaalisten medioiden alustat kehittyvät, algoritmit muuttuvat, käyttäjien sisältöjen kulutus nopeutuu, minkä takia mukana pysyminen voi olla ajoittain haasteellista. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi suosituimpien kanavien sosiaalisen median trendit 2020,

Lue lisää »