Henkilöbrändi osana PK-yrityksen markkinointistrategiaa

Vaikka henkilöbrändi ei ole uusi asia, sosiaalinen media on antanut meille aivan uuden mahdollisuuden oman henkilöbrändin vahvistamiseen. Tässä artikkelissa käsittelemme sitä, miten sinä voit rankentaa omaa henkilöbrändiäsi ja hyödyntää sitä nykyisessä markkinointiympäristössä, jossa asiat tapahtuvat nopeasti ja henkilökohtaisesti. 

Mikä on henkilöbrändi?

Henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta. Alun perin henkilöbrändiä on rakennettu mm. osallistumalla tapahtumiin, toimimalla aktiiviesti osana ammattiryhmää tai puhumalla tapahtumissa. Sosiaalinen media on avannut täysin uuden ulottuvuuden henkilöbrändin rakentamiselle. Erityisesti LinkedIn tarjoaa hyvän alustan ammattibrändin luomiseen ja vahvistamiseen. Henkilöbrändi muodostuu henkilöön liittyvän tiedon kokonaisuudesta. Brändi välittyy siis siitä, mitä henkilö tekee eli olet jo rakentanut pohjan henkilöbrändillesi täysin tahattomasti.  

Miten henkilöbrändiä voi hyödyntää osana yrityksen markkinointia?

Usein Pk-yrityksissä asiakkaat tulevat ihmisten perässä ja suhde on enemmänkin kahden ihmisen kuin kahden yrityksen välinen. Tässä kappaleessa käsittelemme, miten luot henkilöbrändin ja miten voit hyödyntää sitä yrityksesi markkinoinnissa.  

Mitkä ovat sinun arvosi?

Kun lähdet miettimään henkilöbrändiäsi, mieti, mitkä ovat arvosi. Mitkä ovat ne periaatteet, joiden mukaan elät elämääsi? Mitkä ovat ne asiat, jotka antavat sinulle motivaatiota kehittyä? Arvot ovat tärkeitä henkilöbrändiä rakennettaessa, koska toimintamme on oltava linjassa arvojemme kanssa. 

Itsetuntemus

Ennen onnistunutta henkilöbrändin rakentamista, täytyy sinun oikeasti tuntea itsesi. Kun joku pyytää sinua kuvailemaan itseäsi muutamalla lauseella, osaatko vastata? On hyvin tärkeää, että arvojesi lisäksi tunnet heikkoutesi ja vahvuutesi, sillä mitä paremmin tunnet itsesi, sitä paremmin toimit omana itsenäsi. Kuulostaa loogiselta, eikö?  

Mitä tavoittelet? Mitkä ovat unelmasi?

Mieti tavoitteitasi: Missä haluat olla viiden, kymmenen tai kahden kymmenen vuoden päästä? Onko sinulla jokin kurssi tai koulutus, jonka haluat suorittaa? Unelmoitko perheestä, oman henkilöstön kasvamisesta tai maratonin suorittamisesta huippuaikaan? Mikä on sinun unelmasi, joka luo merkitystä sille mitä teet päivittäisessä elämässäsi? Tavoitteet ja unelmat ovat niitä ajureita, jotka vievät sinua eteenpäin. 

Tavoitteiden määrittämiseen voi käyttää apuna eri menetelmiä tai miellekarttoja

Tee suunnitelma henkilöbrändin rakentamiseksi

Nyt, kun olet listannut ylös henkilöbrändin peruspilarit, on aika tehdä suunnitelma siitä, miten haluat tuoda tarinasi esille. Kirjaa ylös aiheita, joista sinun on luontevaa puhua ja joissa olet asiantuntija. Muista sinun henkilöbrändisi on sinun tarinasi. 

Tässä on sinulle muutama vinkki, jotka kannattaa ottaa huomioon suunnitelmaa tehtäessä:

  • Määritä, kuinka paljon sinulla on aikaa viikossa henkilöbrändisi vahvistamiseen
  • Mieti, mikä on viesti, jonka haluat välittää
  • Postaa asiantuntijuudestasi ja asioista, jotka aidosti kiinnostavat sinua
  • Osallistu keskusteluun aiheista, jotka ovat sinua lähellä
  • Jaa myös yrityksesi materiaalia silloin kuin se sopii sinun omiin arvoihisi ja kiinnostuksen kohteisiisi
  • Älä kuitenkaan rakenna brändiäsi yrityksen ympärille, vaan arvojesi ja asiantuntijuutesi
  • Unohda liika kikkailu ja keskity siihen, mistä pidät! 
     

Henkilöbrändi osana yrityksen markkinointia

Digimarkkinoinnista on tullut enemmän henkilöiden markkinointia kuin markkinointiosaston viimeisen päälle hiotun yrityskuvan markkinointia. Koska suhteet business-maailmassa ovat useimmiten ihmisten välisiä, on yritykselle hyvinkin tärkeää tuoda työntekijöitään esille. Kiinnymme henkilöön, emmekä suoranaisesti yritykseen. Henkilöbrändäys on yksi tapa saavuttaa asetetut markkinoinnin tavoitteet osana yrityksen markkinointistrategiaa.  

Sosiaalisen median kanavat antavat valtavan mahdollisuuden tuoda omaa tarinaa eli henkilöbrändiä esille. Henkilön tarinaa on mielekkäämpää seurata ja siihen on myös helpompi samaistua kuin yrityksen. Henkilö on myös paljon lähestyttävämpi kuin yritys, jolloin vuorovaikuttamisesta tulee luonnollisempaa. Lisäksi, saavutettu näkyvyys on myös aivan toista luokkaa kuin yritystileiltä, sekä täysin orgaanista. Jos henkilöbrändi otetaan osaksi yrityksen markkinointistrategiaa, suosittelemme, että yrityksessä koulutetaan henkilöstöä ja tekemistä tuetaan. Esimerkiksi myyjä voi tehdä triplasti enemmän kauppaa aktiivisen sosiaalisen median käytön avulla, tai vielä enemmän, kun hänen henkilöbrändinsä vahvistuu.  

Henkilöbrändi on sinun tarinasi

Älä mieti omaa tekemistäsi henkilöbrändisi kautta. Tee asioita, jotka sinua kiinnostavat, keskustele aiheista, jotka sinua mietityttävät sekä kirjoita havainnoista ja opeista, joita olet matkan varrelta kerännyt. 

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.