Millainen on loistava otsikko? 9 kohtaa onnistuneeseen otsikointiin

Miksi otsikoinnilla on merkitystä? 

Otsikko on ensimmäinen osa mainos- tai blogitekstiäsi, jonka henkilö lukee. Se on usein ensivaikutelma brändistäsi ja keskimäärin 80% ihmisistä lukee pelkästään otsikon. Tämä tarkoittaa sitä, että normaalilla tai hyvällä otsikoinnilla vain 20% otsikon lukijoista lukee loput tekstitLoistavalla otsikoinnilla voit näin ollen kasvattaa liikennettä artikkeliisi jopa 500% (luvut). Onnistunut otsikko tiivistää, viestii, houkuttelee, lupaa ja ennen kaikkea kasvattaa niin liikennettä kuin myyntilukuja. Seuraavaksi käyn läpi 9 kohtaa loistavan otsikon rakentamiseksi.

1. Aloita luonnoksella

Otsikointi on hyvä aloittaa luomalla aluksi luonnos, työotsikko. Työotsikko (working title) ei ole sama asia kuin aihe tai teema, vaan se kertoo jo tarkemmin tekstin näkökulmasta. Esimerkiksi: 

  • Aihe: Auton huolto 
  • Työotsikko: Auton renkaanvaihto kotona – vaihe vaiheelta

Lopullinen otsikko kannattaa kirjoittaa vasta sitten, kun teksti on valmis. Silloin tiedät parhaiten tekstin sisällön, eli muun muassa sen, miten se on parhaiten tiivistettävissä. Otsikoita kannattaa kirjottaa useampia, ja sitten valita niistä paras.   

(Vinkki: Kysy kaverilta mielipidettä vaihtoehdoista) 

2. Tee otsikosta personoitu

Otsikko on heti vaikuttavampi ja vähemmän tylsä, jos se geneerisen ilmaisun sijasta puhuttelee lukijaa. Jotta voisit onnistuneesti puhutella kohdeyleisöäsi, on sinun tunnettava ostajapersoonasi. Jos kohderyhmiä on monia erilaisia, kannattaa valita puhuttelun kohteeksi niistä tärkein kohderyhmä tai vaihtoehtoisesti luoda esimerkiksi mainoksesta useita versioita. Epävarmuuden taklaamisessa auttaa testaaminen. 

3. Optimoi sekä hakukoneille että ihmisille

Digimarkkinoinnin näkökulmasta katsottuna SEO (hakukoneoptimointi) nousee usein esille. Ja hyvä niin, onhan hakukoneoptimointi tärkeä osa orgaanista näkyvyyttä. Kuitenkaan ei pidä unohtaa, että kirjoitamme otsikot ihmisille. Otsikon kirjoittamisessa pitäisi siis saada jollakin tapaa löydettyä balanssi sen teknisyyden (SEO) ja viehättävyyden (ihmissilmä) välille. Harvemmin pelkkä avainsanojen listaaminen tuottaa haluttua tulosta.  

(Vinkki: Sijoita tärkein avainsanasi otsikon alkupäähän ja rakenna sen ympärille jouheva kokonaisuus) 

4. Loistava otsikko ilmoittaa hyötynsä heti kättelyssä

Lopulta esimerkiksi Googlessa mainokseesi törmäävä ihminen, joka on juuri hakenut hammassärkyynsä helpotusta avainvanallasi, todennäköisesti on lähtökohtaisesti kiinnostunut juuri hammassärkynsä helpottamisesta. Useimpia meistä kiinnostaa lopulta kaikista eniten oma hyöty – Mitä minä saan tästä? Jos otsikkosi onnistuu kertomaan hyödyn, lupaamaan lääkkeen hammassärkyyn, täyttyy asiakkaan tarve ja asiakas todennäköisemmin kiinnostuu siirtymään sivuillesi lukemaan lisää.

Hyvin hyötynsä ilmoittava otsikko kertoo asiakkaalle, että tämän ongelma ratkeaa nopeasti ja helposti juuri kyseisen yrityksen tuotteen tai palvelun avulla. Mitä vahvempi kuva asiakkaalle syntyy siitä, että “hei tämähän on helppoa” ja “ongelmani ratkeaa välittömästi”, sitä parempi. 

5. Uutisotsikko

Tuote tai palvelu kannattaa esittää siten, että se tarjoaa jonkin uuden ja erilaisen tavan ratkaista asiakkaan ongelman. Vaikka monet tuotteet saattavatkin olla pohjimmiltaan tuttuja asiakaskunnalle, niin olet kilpailullisesti vahvoilla, jos onnistut esittämään juuri sinun yrityksesi tuotteen uniikit piirteet – miksi ostaa juuri teiltä, eikä kilpailijoilta?

6. Otsikon pituus

Otsikon pituudelle ei voida antaa tarkkaa arvoa. Se vaihtelee alustojen rajoitusten ja kulttuurin mukaan. Esimerkiksi Facebookissa pidemmät otsikot (12-14 sanaa) toimivat paremmin kuin Twitterissä (lähde) ja toisaalta Google Ads:issa (mainostyökalu) yhden otsikon pituus on rajoitettu 30 merkkiin.  

Lähtökohtaisesti kuitenkin kannattaa otsikko pitää lyhyenä ja informatiivisena. Lyhyt otsikko näyttää paremmalta, kevyemmältä ja näkyy kokonaisuudessaan Googlen hakutuloksissa (50-60 merkkiäSEO:n näkökulmasta otsikon pituudesta lisää täällä) 

7. Uteliaisuuden herättämien

Mitä lyhyempi otsikko on, sitä vähemmän siihen mahtuu informaatiota, kuvailuja tuotteen eduista, tietoja toimitusehdoista ja niin edelleen. Siksi etenkin lyhyellä otsikolla on tärkeä tehtävä herättää lukijassa uteliaisuuden tunnetta niin, että esimerkiksi Googlessa hän lukee myös kuvaustekstin.  

(Vinkki: Muista, että jos olet liian nokkela otsikoinnissa, ei osa lukijoista välttämättä ymmärrä otsikkoa ja liikennettä valuu hukkaan.) 

8. Kysyvä otsikko

Kysymykset saattavat ihmiset ajattelemaan ja näin asia jää usein paremmin mieleen. Kysymysmuodossa olevan otsikon on syytä johdattaa sivulle, jossa kysymykseen saadaan tavalla tai toisella vastaus.  

Toisinaan kysymyksillä saatetaan myös haastaa lukijaa. Parhaimmillaan mielenkiinto haasteeseen itsessään riittää lukijan vakuuttamiseen ja hän siirtyy sivuillesi. Erityisesti pelien mainoksissa tähän törmää todella usein. 

Vertaa kahta seuraavaa: 

  • “Selviätkö tasosta 50, jonka vain 1% pelaajista läpäisee?” 
  • Pelaa uutta loogista ajattelua vaativaa peliämme!” 

9. Käytä tarkkoja lukuja ja faktoja

Lukuja kannattaa otsikoinnissa käyttää, kunhan niille on jokin järkevä syy. Luonnollisimmillaan lukuja otsikkoon saa esimerkiksi näin: 7 tapaa suojautua flunssalta tai toisaalta näin: “Ruotsissa 73% enemmän hienoja Volvoja”.  

Tarkat luvut ovat ympäripyöreitä ilmauksia parempia. Ne herättävät suuntaa antavia lukuja enemmän luottamusta kertomalla tekstin asiantuntijuudesta ja tarkkuudesta. Vertaa: 

  • “Ruotsissa yli 70% enemmän hienoja Volvoja” 
  • “Ruotsissa 73% enemmän hienoja Volvoja” 
 

(Vinkki: Tutkimusten mukaan parittomat luvut toimivat parillisia paremmin. Esimerkiksi 10 kohdan lista saattaa alitajuisesti vaikuttaa siltä, että siihen on lisätty joku puolittainen vaihe, että saadaan 10 luvuksi tai vaihtoehtoisesti jätetty joku kohta pois. Tämän soveltaminen ei kuitenkaan kannata olla ensimmäisenä priorisointilistalla.) 

Loistavan otsikon löytöretki

Olemme nyt käyneet läpi 9 näkökulmaa hyvän otsikon kirjoittamiseksi. Vaikka listassa olisi ollut 100 kohtaa, sitä seuraamalla tuskin siltikään pääsisi tilanteeseen, jossa mahdollisia otsikointeja olisi vain yksi. Juuri sinulla parhaiten toimivien otsikoiden ja niiden kirjoittamistapojen oppiminen vaatii dataa. Datan avulla näet, että mitkä otsikot todella toimivat ja mitkä eivät. Loistavan otsikon löytöretkellä on hyvä käyttää apuna A/B-testaamista, jossa säilytät esimerkiksi mainoksessa kaiken muun ennallaan, mutta otsikoit versiot eri tavalla. Lisäksi otsikoinnissakin on hyvä pitää maalaisjärki ja ymmärrys kontekstista mukana, eikä seurata turhan orjallisesti erilaisia tehokeinoja. 

Kiitos lukemisesta ja oivallista otsikointia! 

Kysy minulta lisää!

Jaakko Luokkanen
Markkinointi 
jaakko.luokkanen@folcan.fi
+358 45 8937980

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Selaimen välimuisti – mikä se on?

Olet saattanut huomata, että verkkosivuston päivityksen yhteydessä tehdyt muutokset (oli kyseessä joko järjestelmän tai sisällön päivitys) eivät näy selaimessa heti päivityksen jälkeen, vaikka käynnistäisit selaimen

Lue lisää »