Instagram SEO – Tunnistatko nämä 8 vähemmän käytettyä tekniikkaa?

Instagram on kieltämättä yksi vuoden 2019 tärkeimmistä ja kuumimmista sosiaalisen median kanavista markkinoijalle. Instagramin käyttäjämäärä ylitti kuluneen vuoden aikana miljardin aktiivisen käyttäjän rajapyykin, joka tekee Instagramista suositumman sosiaalisen median kanavan/alustan kuin LinkedIn tai Twitter.

Miten sitten tavoitat kaikki nuo käyttäjät? Kuinka luot/annat heille mahdollisuuden vuorovaikuttaa brändisi kanssa kerta toisensa jälkeen?

Vastaus tähän saattaa yllättää sinut – Instagram SEO:n avulla!

Nyt varmaan mietit: ”Hetkinen, voinko minä muka hyödyntää samoja verkkosivujen SEO-tekniikoita (hakukoneoptimointia) sosiaalisessa mediassa tai ylipäätään Instagramissa?”

Vastaus on kyllä voit. Ideana ei kuitenkaan ole, että sisällytät Instagramin sinun olemassaolevaan hakukoneoptimoinnin strategiaan vaan, että hyödynnät jo tiedossa olevat SEO-tekniikat tavoitellessasi orgaanista kasvua Instagram käyttäjällesi. Instagramia kannattaa ajatella omana hakukoneenaan, vähän niin kuin Googlen pikkuveljenä, koska sosiaalisen median kanavana Instagramilla on oma sisäänrakennetun hakutoiminto.

Seuraavaksi kerromme sinulle kahdeksan vähemmän tunnettua Instagram SEO -tekniikkaa, joilla kasvatat näkyvyyttäsi.

1. Profiilin optimointi

Ensimmäinen askel kohti Instagram-näkyvyyden kasvattamista on profiilin optimointi. Ilman optimoitua profiilia et pysty tarjoamaan profiilissasi vieraileville henkilöille parasta mahdollista käyttäjäkokemusta, jonka takia he todennäköisesti valitsevat jonkun kilpailijasi tilin oman tilisi sijasta.

Tässä on pari vinkkiä Instagram SEO:n, joilla pääset alkuun:

  • Tee profiilistasi julkinen
  • Valitse värikäs ja brändinmukainen profiilikuva
  • Luo tunnistettava ja hakukoneystävällinen käyttäjänimi
  • Rekisteröi itsesi yrittäjätiliksi Instagramissa 
  • Lisää seurattava linkki bioosi

Nämä vinkit saattavat vaikuttaa itsestäänselvyyksiltä, mutta on erittäin tärkeää tehdä pohjatyö ennen muita Instagram SEO -muutoksia. Kun perusasiat on hoidettu alta pois, on aika siirtyä edistyneimpiin optimointeihin.

2. Sisällytä avainsanasi @käyttäjänimeen ja display-nimeen

Kuten aikaisemmin mainitsin, Instagram on itsessään eräänlainen hakukone. Jotta hakukonetta (eli tässä tapauksessa Instagramin search-toimintoa) käyttävät henkilöt löytävät sinut hakutuloksista sinulle tärkeillä termeillä, pitää sinun toimia Instagramissa algoritmien mukaisesti.

Aluksi sinun pitää määrittää hakusana, jolla haluat löytyä Instagramista. Käytetään esimerkkinä hakusanaa ”entrepreneur” eli yrittäjä. Kun Instagramin käyttäjä etsii yrittäjiä tai yrittäjyyteen liittyviä asioita, he todennäköisesti käyttävät yhtenä hakusanoistaan ”entrepreneur”. Kun sinulla on tämä hakusana @käyttäjänimessäsi ja display-nimessäsi, lisäät mahdollisuuttasi näkyä suositeltujen käyttäjien joukossa hakutuloksissa.

Instagram SEO - Entrepreneur hakusana Instagramissa

Kuten kuvasta näet 5/6 ensimmäisestä hakutuloksesta sisältää sanan ”entrepreneur” joko display-nimessä tai @käyttäjänimessä. Sisällyttämällä hakusanasi molempiin sijainteihin lisäät todennäköisyyttä sijoittua hakutuloksissa ja hyödyntää algoritmia.

3. Instagram SEO - Toissijaiset avainsanat biossa

Instagram SEO:n yksi vähemmän tunnetuista SEO-tekniikoista on toissijaisten hakusanojen käyttö aiemmin valitun hakusanan tukemiseksi. Nyt, kun olet valinnut hakusanan ja sijoittanut sen profiiliisi, on aika valita toissijaiset hakusanat tukemaan sitä.

Jos avainsanasi on ”entrepreneur”, niin tukevat sanasi voisivat olla esimerkiksi ”informing” tai ”inspiring”.

Tarkastellaan seuraavaksi Entrepreneur-tiliä, joka on yksi korkeimmin sijoittuvista tileistä hakusanalle ”entrepreneur”.

Instagram SEO - Entrepreneur-tili Instagramissa

Kuten kuvasta näkyy, Entrepreneur on onnistunut luomaan yksinkertaisen ja voimakkaan bion, joka kertoo profiilissa vieraileville henkilöille kaiken oleellisen, sisällyttämällä samanaikaisesti toissijaiset hakusanat sulavasti tekstiin.

Toissijaiset hakusanat ovat loistava tapa saada käyttäjien huomio, jotka eivät välttämättä hae ensisijaista hakusanaasi, mutta ovat kiinnostuneita Instagram-tilisi sisällöstä. Esimerkiksi motivaatiota hakeva henkilö voisi hyvin päätyä seuramaan Entrepreneurin tiliä, koska yrittäjyyteen liittyvät postaukset ovat yleensä myös inspiroivia.

4. Kohtele hashtageja avainsanoina

Profiilin optimoinnin jälkeen siirrytään julkaisujen optimointiin. On tärkeää huomioida, että kyseessä on jatkuva prosessi, joka vaatii säännöllistä tarkkaavaisuutta. Suuri osa käyttäjistä ei tule löytämään tiliäsi suoraan – he löytävät sinut todennäköisesti hashtagien kautta.

Tästä syystä jokaisella Instagram postauksella pitäisi olla oma hashtagstrategiansa. Hashtageja tulisi kohdella kuin toissijaisia hakusanoja.

Tärkeää on sisällyttää oman brändin hashtagit alkuun, jonka jälkeen sijoitetaan kuvaan liittyvät hashtagit. Kuvaan liittyvät hashtagit kannattaa järjestää koon mukaan.

Näin julkaisun hashtagit mahdollistavat laajemman yleisön tavoittamisen, mutta samanaikaisesti puhuttelevat myös jo olemassa olevaa yleisöä. Mikäli kohdeyleisön määrittäminen on vielä vaiheessa, niin kannattaa aloittaa määrittämällä mahdolliset ostajapersoonat.

Vaihtamalla hashtagit postauksiin annat meille käyttäjinä paremman mahdollisuuden löytää sinut kuin käyttämällä samoja hashtageja julkaisusta toiseen. Moninaisuus ja merkityksellisyys ovat siis avaintekijöitä hashtagien hyödyntämisessä.

5. Käytä toissijaisia avainsanoja julkaisujen kuvateksteissä

Niin tavallisen kuin digitaalisen asiakaspolun tavoitteena on aina Uskollinen asiakas. Uskollisuus varmistetaan hyvällä asiakassuhteen ylläpidolla ja erinomaisella asiakaskokemuksella. Sinun tulee varmistaa, että asiakas on tyytyväinen tuotteisiisi tai palveluihisi.

Onnistunut asiakassuhde tarkoittaa käytännössä sitä, että asiakas haluaa myös jatkossa ostaa sinulta tai tehdä jatkuvaa yhteistyötä kanssasi. Tämän myötä asiakas myös todennäköisesti suosittelee brändiäsi muille. 

Uskollisuus ei kuitenkaan rakennu yhdessä yössä. Se on pitkäaikainen kokemus brändistäsi. Asiakkaan tulee kokea olevansa osa jotain hienoa, mikä auttaa häntä eteenpäin omalla polullaan. Uskollisen asiakassuhteen rakentamiseen ja ylläpitämiseen voi sisältyä mm. kyselyitä, erikoisalennuksia tai kutsuja erinäisiin tilaisuuksiin. ​

6. Instagram SEO - Ota kaikki potentiaali irti vaihtoehtoisesta tekstistä (alt text)

Instagram SEO:n yksi viimeisimmistä lisäyksistä on uutena ominaisuutena esitelty vaihtoehtoinen teksti, joka mahdollistaa kuvatekstien kirjoittamisen.

Tämän ominaisuuden tarkoituksena on auttaa näkövammaisia henkilöitä nauttimaan Instagramista täysin voimin. Samalla ominaisuus avaa mahdollisuuden hakukoneoptimoinnille. Jos jätät vaihtoehtoisen tekstin täyttämättä itse, niin Instagram täyttää sen puolestasi. Tästä syystä kannattaa jo lähtökohtaisesti täyttää vaihtoehtoinen teksti itse, jotta se vastaa oikeasti kuvassa esiintyvää sisältöä.

Päästäksesi muokkaamaan vaihtoehtoista tekstiä pitää sinun edetä julkaisun viimeiseen vaiheeseen ennen julkaisun jakamista. Kun olet tässä näytössä, paina kohtaa ”Lisäasetukset” tai ”Advanced Settings”.

Vaihtoehtoinen teksti ohje

Kun olet edennyt lisäasetuksiin edellisestä kohdasta, rullaa sivu alas asti ja paina kohdasta ”Kirjoita vaihtoehtoinen teksti”. Tämän jälkeen palaa takaisin normaaliin näkymään ennen julkaisun julkaisemista ja julkaise kuvasi.

Vaihtoehtoinen teksti ohje - Instagram SEO

Vaihtoehtoisen tekstin vaihtaminen Instagramissa kannattaa mieltää samaksi kuin vaihtoehtoisen tekstin käyttöä verkkosivuston kuvissa. Tarkoituksena on saada teksti auttamaan julkaisuja sijoittumaan paremmin algoritmin näkökulmasta, käyttää tuloksia äänihaussa jne.

7. Mittaa kaikkea tekemistä ja dataa analytiikan avulla

Jos tämä on sinun ensimmäinen kertasi, kun hyödynnät Instagram SEO -tekniikoita, niin sinun kannattaa mitata tuloksia ennen ja jälkeen toimenpiteiden tekoa. Näin saat konkreettisen kuvan siitä, miten uusi Instagram-strategiasi toimii.

Instagram tarjoaa yritystiliä käyttäville käyttäjilleen oman alustansa sisällä olevan analytiikan, mutta se antaa tarkastella dataa vain tietyltä aikaväliltä. Kun aikaväli on ohitettu, kaikki data korvataan uudella datalla (data hukkuu siis pois!). Tämä saattaa riittää tavallisessa käytössä olevalle tilille, mutta markkinoijalle datan häviäminen voi tuottaa suuriakin ongelmia.

HubSpot listasi julkaisussaan seitsemän työkalun listan, jolla dataa on helpompi säilöä ja analysoida markkinoinnissa.

Kaikissa sisältömarkkinoinnin strategioissa konkreettinen data on avaintekijä, joka tukee sisältösuunnitelmasi rakennetta. Uuden Instagram SEO -strategian myötä mittaaminen auttaa sinua kehittämään sisältöäsi, tekemään toiminnasta enemmän johdonmukaista ja parantamaan strategian tuloksellisuutta kokonaisuudessaan.

Lataa nyt sosiaalisen median strategiapohja – ’Opas tulokselliseen somettamiseen’ alla olevasta kentästä. 

8. Vältä yleisesti rankaistavia SEO-tekniikoita

Monet ajattelevat, että Google on ainoa hakukone, joka rankaisee käyttäjiä epärehellisten hakukoneoptimointiin liittyvien taktiikoiden käytöstä (black hat SEO), mutta se ei ole totta. Instagram on hiljattain alkanut torjua tilejä, jotka yrittävät huijata järjestelmää eri tavoin. He ovat alkaneet aivan hiljattain myös antamaan shadowbannia käyttäjätileille, jotka toistuvasti rikkovat sääntöjä. Shadowban tarkoittaa käytännössä käyttäjän sisällön piilottamista niin, että käyttäjä ei tiedä sen tapahtuvan. Instagramissa tämä tarkoittaa sitä, että sisältösi ei näy muille kuin sinua seuraaville henkilöille.

Yleisimpiä Instagram SEO -tekniikoita, joita kannattaa välttää, ovat:

  • Älä osta seuraajia
  • Älä käytä botteja
  • Älä varasta sisältöä
  • Älä seuraa liian montaa käyttäjää samalla kertaa liian lyhyellä aikavälillä
  • Älä ylioptimoi hakusanoja

Hakukoneoptimointi vaatii aikaa. Kyseessä on pitkän aikavälin strateginen investointi, jossa tuloksien näkeminen ja saaminen valitettavasti vain kestää. Lyhyen aikavälin epärehelliset tekniikat saattavat houkuttaa, mutta niiden kääntöpuolena on myös suuri riski jäädä kiinni. Jos haluat kasvattaa Instagram-käyttäjääsi oikealla tavalla, niin vältä näitä yllä mainittuja tekniikoita.

Instagram SEO - Yhteenveto

Vaikka hakukoneoptimointi liittyy pääasiassa verkkosivujen optimointiin, niin se ei tarkoita, että eri sosiaalisen median kanavissa ei voisi hyödyntää tietämystä hakukoneoptimoinnista näkyvyyden maksimoinnissa.

Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä.

Tuloksellista somettamista!

Pyydä ilmainen analyysi yrityksesi Instagram-tilin nykytilasta ja kehityskohteista

Lähetämme analyysin sinulle sähköpostitse.

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Selaimen välimuisti – mikä se on?

Olet saattanut huomata, että verkkosivuston päivityksen yhteydessä tehdyt muutokset (oli kyseessä joko järjestelmän tai sisällön päivitys) eivät näy selaimessa heti päivityksen jälkeen, vaikka käynnistäisit selaimen

Lue lisää »