Sosiaalisen median trendit 2020

Sosiaalisten medioiden alustat kehittyvät, algoritmit muuttuvatkäyttäjien sisältöjen kulutus nopeutuu, minkä takia mukana pysyminen voi olla ajoittain haasteellista. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi suosituimpien kanavien sosiaalisen median trendit 2020, uusia ominaisuuksia sekä pohdintaa siitä, miten ja mitä sisältöä kannattaa tuottaa. Kurkkaa alta ajankohtaiset trendit ja kehitä yrityksesi sosiaalisen median toimintaa. 

Lyhytaikaisen sisällön suosio jatkaa kasvamista

Lyhytaikainen sisältö on saatavilla vain hetken, jonka jälkeen se katoaa. Snapchat- ja Instagram-tarinat ovat täydellisiä esimerkkejä lyhytaikaisesta sisällöstä.  

Nykypäivän ihmisten sosiaalisen median kulutustavat ovat muuttuneet niin, että alustoilla selaaminen on nopeampaa, kuin ennen. Keskittymiskyky on lyhyempää verkossa tapahtuvan informaatiotulvan takia ja uutta sisältöä kahmitaan nopeasti. Tästä syystä sisältöjen, kuten tarinoiden suosio kasvaa. 

Ne ovat lyhyitä, sitouttavia ja koukuttavia. Hyvin tyypillistä onkin, että esimerkiksi Instagram-tarinoissa hypätään julkaisusta toiseen ja jos niissä on mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa toisen osapuolen kanssa, niissä pysytään pidempään. 

Kuten kuvasta näkyy: Instagram-tarinoiden suosio on kasvanut huimaa tahtia.
Hootsuiten tekemän tutkimuksen mukaan 64% markkinoijista ovat jo sisällyttäneet Instagram-tarinat sosiaalisen median strategiaansa, sillä se on osoittautunut kannattavaksi.

Instagram tarinavinkki: Lisää julkaisun yhteyteen vähintään kolme tarinaa tunnin välein, jotta se saisi enemmän näkyvyyttä. Sisällytä tarinoihin vuorovaikutuksellisia ominaisuuksia, kuten tarroja. (lisää tarroista alempana)

Uudet markkinaraot valloittavat

Facebook ja Instagram ovat jo pitkään hallinneet sosiaalista mediaa suurimpina ja suosituimpina alustoina. Kuitenkin viime vuosina useita muita sosiaalisen median kanavia on noussut suosituimpien kanavien joukkoon saatuaan merkittävää suosiota käyttäjien keskuudessa. 

Yhtenä isoimpana esimerkkinä on TikTok, joka perustettiin vuonna 2016, sai heti suosiota nuorten keskuudessa. B2B-yritykset puolestaan toimivat pääsääntöisesti edelleen LinkedInissä ja peliyhteisö parveilee Twitchissä.

On olemassa myös useita vaihtoehtoisia sosiaalisen median alustoja, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan ja tekevät niin edelleen vuonna 2020.

Ohessa suosituimpia sosiaalisen median alustoja käyttäjien tai rekisteröityjen tilien lukumäärän perusteella. Tunnistatko kaikki?

sosiaalisenmediankanavat

Instagram ja tykkäysten poistaminen

Instagram on yksi suurimmista sosiaalisista verkostoista, jossa yhdenkin isomman muutoksen käyttöönotto voi muovata kaikkien sosiaalisten medioiden maisemia. Vastaavanlainen ison muutoksen mahdollisuus on ‘’tykkää’’-ominaisuuden poistaminen julkaisuista. 

Instagram on testaillut ominaisuuden poistamista tietyissä maissa ja sitä harkitaan myös globaalilla tasolla. ‘’Tykkää’’-ominaisuuden poistamisen ajatuksen takana on estää käyttäjien sosiaalisten arvojen määritys, sillä se vaikuttaa negatiivisesti käyttäjien mielenterveyteen ja luo epätasa-arvoa.

Tästä on myös toinen näkökanta: 

Spekulaatiota on tehty siitä, että Instagram haluaa käyttöönottaa tämän muutoksen, jotta he tienaisivat enemmän. Tällä hetkellä brändit maksavat suuria määriä vaikuttajille, joista yksikään kolikko ei mene Instagramille. Tästä on tullut niin suosittua, että vaikuttajamarkkinointi on siirtänyt yrityksiä pois perinteisistä markkinointitavoista, joilla Instagram tekee tuottoa.

Mikäli Instagram poistaa tykkäysominaisuuden, yritykset eivät pysty mittaamaan kampanjoidensa suoraa vaikutusta samalla tavalla. Tämä edistäisi yrityksiä investoimaan enemmän perinteisempiin markkinointitapoihin alustalla.  

Kokonaisuudessaan kyseinen muutos voi olla mullistavaa sosiaalisen median markkinoinnille, sillä tämä rohkaisee muita sosiaalisen median alustoja toimimaan samoin. Lue lisää aiheesta täältä

Pyydä ilmainen arvio sosiaalisen median nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Videosisältö dominoi

Videot ovat eri sisältöjen muodoista sitouttavimpia ja ne tulevat dominoimaan sosiaalista mediaa. 
Oli kyseessä sitten lyhyempiä videosisältöjä kuten suosituimmat TikTokissa ja Instagramin tarinoissa tai pitempiä videosisältöjä IGTV:ssä ja Youtubessa, ne ovat sosiaalisen median tulevaisuuden toimivimmat sisällöt.  
 
Ciscon tekemän tutkimuksen mukaan 2022 vuoteen mennessä, 82% kaikista verkon sisällöistä tulee olemaan videosisältöjä. Tämä osoittaa selkeästi, kuinka tärkeää on alkaa tuottamaan videosisältöjä pysyäkseen sosiaalisessa mediassa tehokkaasti mukana. 
 
Jos et vielä tuota videoita, niin nyt on korkea aika sisällyttää ne sisältöstrategioihin, sillä tulevaisuudessa sinulla voi olla haasteellisempaa hypätä mukaan. 

Sosiaalinen kaupankäynti laajenee

Alustat kuten Instagram, Pinterest ja Facebook ovat pitkään olleet yritysten myyntikanavina, muttei koskaan näin suorasti. Sosiaalisesta kaupankäynnistä on tullut uusi tulonlähde etenkin B2C yrityksille ja tämä trendi on vahvistumassa. 

Sosiaalinen kaupankäynti on laajentumassa kovaa vauhtia valtavirtaiseksi jälleenmyyntikanavaksi verkkokauppojen kylkeen. Kuluttajat voivat selailla tuotekatalogeja esimerkiksi Instagramin ‘’kauppa’’-osiossa tai napauttaa uutisvirrassaan kuvissa esiintyviä tuotteita ja siirtyä sitä kautta yritysten tuotesivuille viimeistelemään ostonsa. Yritykset ja etenkin markkinoijat tulevat käyttämään näitä hyödykseen ja sisällyttämään ne myyntistrategioihinsa.

Tällä hetkellä Instagram suosii fyysisten tuotteiden myyntiä, mutta tulevaisuudessa digitaalisten tuotteiden myynti voi olla mahdollista. 

Instagram vinkki: Kuinka aktivoin Instagram kauppani? (vahvistettu yritystili): 

  1. Siirry profiiliisi ja napauta asetukset. 
  2. Napauta liiketoiminta. 
  3. Napauta shoppailu. Huomautus: napautettava shoppailu-vaihtoehto on saatavilla vain tileille, jotka ovat saaneet hyväksynnän ostokset Instagramissa -ominaisuudelle. Lue lisää täältä.
  4. Valitse jatka. 
  5. Valitse ammattilaistiliisi yhdistettävä tuoteluettelo. 
  6. Napauta valmis 

Instagram tarrat sitouttamisen keinona

Hootsuiten tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2020, 60% yrityksistä käyttää vuorovaikutteisia elementtejä kuten tarroja Instagram- tarinoissaan. Tälle sosiaalisen median trendille on hyvä syy, sillä tarrojen hyödyntäminen on erinomainen tapa sitouttaa yleisöäsi ja luoda keskustelua heidän kanssaan.  

Tarrat kuten sijainti, maininnat ja hashtagit ovat olleet suosittuja jonkin aikaa jo, mutta viimeisen vuoden aikana Instagram on lisännyt uusia tarroja. Tällaisia ovat kysymykset ja kyselyt, jotka ovat vieläkin tehokkaampia keinoja luoda vuorovaikutteista kanssakäymistä yleisön kanssa.  

Toisia uudempia tarroja ovat ’’viestittele minulle’’, jota painamalla tarinan vierailijalle avautuu keskusteluikkuna tarinan luojan kanssa ja ’’tue pienyritystä’’, mikä mahdollistaa muiden osoittaa arvostusta ja näkyvyyttä haluamalleen yritykselle.  

’’Tue pienyritystä’’ tarra mahdollistaa myös loistavan tavan tehdä yhteistyötä alan muiden toimijoiden ja yleisösi kanssa.  

Pelattavat sisällöt

Etenkin vallitsevan koronakriisin aikaan ihmisillä on ollut keskimääräisesti enemmän aikaa käsillään kuin aiemmin. Yritykset ovat löytäneet uusia luovia tapoja viihdyttää seuraajiaan ja yksi näistä trendeistä on pelattavat sisällöt, etenkin Instagramissa. 
 
Pelattavia sisältöjä voi olla esimerkiksi: Tietovisat, bingot tai ’’valitse oma seikkailusi’’ -julkaisut. Nämä ovat hauskoja tapoja rohkaista vuorovaikutusta yleisösi kanssa. Tyyli on vapaa ja vain mielikuvitus on rajana.  

Vinkki: Canva.com tarjoaa erilaisia pohjia pelattaviin sisältöihin, joita voit muokata omaan tyyliisi sopivaksi. Lisää oma hashtagi ja keksi hauska peli, joka peilaa esimerkiksi yrityksesi palveluihin ja tuotteisiin.  

Livelähetykset

Aktiiviset Instagram käyttäjät ovat varmasti huomanneet livelähetysten suosion kasvun omissa tarinoissaan. Etenkin koronakriisin aikana Instagram-livet ovat kasvaneet 70%:lla vain yhden kuukauden aikana. Myös muut alustat ovat saaneet lisää aktiivisuutta liveominaisuuksiinsa, kuten Facebook.

Facebook tarttui tähän ja loi myös ’’huoneet’’ -ominaisuuden, joka mahdollistaa käyttäjien luoda videokeskusteluhuoneen ystäviensä kanssa vaivatta. 

Linkedin on myös mukana livelähetysten junassa ja he kertovat,
että livet generoi 23 kertaa enemmän kommentteja ja 6 kertaa enemmän reaktioita normaaleihin julkaisuihin ja videoihin verrattuna.  

Linkedin vei livelähetykset uudelle tasolle ja loi mahdollisuuden järjestää virtuaalisia tapahtumia LinkedInin omilla tapahtumasivuilla. Tämä työkalu antaa yrityksille mahdollisuuden maksimoida tavoitettavuuden alustalla. 

Kuva: techcrunch

Facebook-ryhmien voima

Viime vuonna Facebookin perustaja Mark Zuckerberg ilmoitti, että ’’ryhmät’’ tulevat olemaan pääpaino.
Sen näkee jo nyt sovelluksen uudessa designissä, jossa ’’ryhmät’’-osion näkyvyyttä on lisätty.  

Uusien algoritmimuutosten takia Facebookissa on vaikeampaa saada orgaanista näkyvyyttä ja tyypillisesti vain 5,5% yleisöstäsi näkevät Facebook-sivusi julkaisut.  Tähän ongelmaan ryhmät tarjoavat ratkaisun. 

Facebook-ryhmät mahdollistavat yritysten saada sisältönsä sopivan kohderyhmän silmille, eli niille, jotka haluavat nähdä niitä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että näiden sisältöjen tykkääjät luultavasti näkevät kyseistä sisältöä omalla aikajanallaan jatkossa.

Muistisääntö: Yrityksesi sisältöjen tulisi tarjota arvoa käyttäjille ja vastata aina ryhmäsi teemaan ja sääntöihin. Tuotteiden ja palveluiden tuominen esille tulee tehdä niin, että käyttäjät eivät koe sitä tuputtamisena.  

Mitä tarkempi ja rajatumpi kohderyhmä sivun ryhmällä on, sitä tehokkaammin se houkuttelee sitoutuneita käyttäjiä.  

Erinomainen esimerkki tästä on Uniladin Adventure Community. Heillä on yli 100,000 jäsentä suljetussa ryhmässään ja Unilad  on luonut useita muita ryhmiä Facebookissa, jotka tarjoavat tiettyihin kohderyhmiin rajattuja aiheita.

Adventure Communityssä ryhmän tarkoitus on selkeä ja hyvin rajattu: Käyttäjät jakavat matkustamiseen liittyviä sisältöjä, joista on hyötyä niin muille käyttäjille kuin itse Uniladille. 

Lisätty todellisuus tarinoissa

Monet yritykset ovat hyödyntäneet lisätyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia näkyvyyden ja sitouttamisen edistämiseksi etenkin Instagramissa. Yritykset luovat filttereitä, jotka lisäävät kuvaan tai videoon vuorovaikutteisia
3D- ominaisuuksia tai muita visuaalisia efektejä. 

Yritykset voivat luoda AR-filttereitä ja ladata niitä omille Instagram tileillensä sekä laajempiin julkisiin kirjastoihin.  

Instagramia käyttää yli 500 miljoonaa ihmistä, joten tämä jos jokin on erinomainen mahdollisuus laajentaa näkyvyyttä, sillä kun näitä sisältöjä jaetaan Instagramiin, kuvan tai videon yläpuolelle tulee näkyviin kyseisen filtterin tekijän nimi. Tätä kautta käyttäjät voivat luoda ja jakaa omia kuvia ja videoita käyttäen näitä filttereitä.  

Vinkki: Luo omia AR filttereitä Facebookin AR Spark Studiosilla.

Voit ladata sosiaalisen median strategiaoppaan ilmaiseksi alta.

Yhteenveto - Sosiaalisen median trendit 2020:

Nyt olemme käyneet läpi osan sosiaalisen medioiden trendeistä. Sosiaalisen median strategiaa ja sisältösuunnitelmaa valmistellessasi, suosittelemme pohtimaan sosiaalisen median trendien hyödyntämistä.

Ohessa vielä yhteenveto tiivistettynä:

  • Lyhytaikaisen sisällön suosio, kuten Instagram-tarinat jatkavat kasvamistaan nopeuden ja koukuttavuutensa takia.

     

  • Suosituimpien sosiaalisten medioiden alustojen lisäksi uusia muita kanavia on noussut esille niiden saatuaan merkittävää suosiota käyttäjien keskuudessa. Esimerkiksi seuraavat alustat: TikTok, WeChat, QQ ja Qzone.

     

  • Instagram on testaillut tietyissä maissa ‘’tykkää’’-ominaisuuden poistamista, joka vaikuttaa yritysten mainoskampanjoiden mittaamiseen ja vaikuttajamarkkinointiin. ‘’Tykkää’’-ominaisuuden poistamista harkitaan globaalilla tasolla, joka voi muuttaa koko sosiaalisen median maisemia. 
     
  • Videot ovat eri sisältöjen muodoista sitouttavimpia ja ne tulevat dominoimaan sosiaalista mediaa. Sisällytä videot sosiaalisen median sisältöstrategiaan. 
     
  • Sosiaalinen kaupankäynti on laajentumassa kovaa vauhtia jälleenmyyntikanaviksi, jota yritykset ja markkinoijat tulevat hyödyntämään etenkin b2c myynnissä. 
     
  • Tarrojen hyödyntäminen Instagram-tarinoissa on erinomainen tapa sitouttaa yleisöäsi ja luoda keskustelua heidän kanssaan. Instagram tarjoaa uusia vuorovaikutteisia tarroja, joita kannattaa hyödyntää.  
     
  • Yritykset ovat löytäneet uusia toimivia luovia tapoja viihdyttää seuraajiaan pelattavilla sisällöillä, kuten tietovisat, bingot tai ‘’valitse oma seikkailusi’’-julkaisut.  
     
  • Livelähetysten suosio on kasvanut huimaa tahtia parin kuukauden aikana. Linkedin on hyödyntänyt livelähetyksiä ja luonut mahdollisuuden järjestää virtuaalisia tapahtumia. 
     
  • Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen etenkin Instagramissa on kannattavaa näkyvyyden ja sitouttamisen edistämiseksi. Voit luoda omia AR-elementtejä Facebookin tarjoamassa AR Spark Studiosissa ja lisätä niitä Instagramiin.

    Kiitos, kun luit kirjoitukseni Sosiaalisen median trendit 2020.

    Teksti: Salomon Huttunen,
    social media specialist

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Sosiaalisen median trendit 2020

Sosiaalisten medioiden alustat kehittyvät, algoritmit muuttuvat, käyttäjien sisältöjen kulutus nopeutuu, minkä takia mukana pysyminen voi olla ajoittain haasteellista. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi suosituimpien kanavien sosiaalisen median trendit 2020,

Lue lisää »