Sosiaalisen median trendit 2021

Sosiaalisen median trendit 2021 – Mitä sinun tulisi tietää?

Sosiaalisen median kehitys etenee huikeaa tahtia, minkä vuoksi meidän on adaptoiduttava ja kehitettävä omaa toimintaamme ja strategiaamme somessa. Lisäksi käyttäytyminen eri sosiaalisen median alustoilla on muuttunut, yrityksille ja kuluttajille on lisätty paljon uusia ominaisuuksia, algoritmit ovat kehittyneet, sosiaalisen median kautta tehtävät verkko-ostokset ovat lisääntyneet ja trendit muuttuvat nopeaan tahtiin.  

Miten sitten pysyä mukana tämän päivän sosiaalisessa mediassa? Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, mitä tulee odottaa vuoden 2021 sosiaaliselta medialta.

Lue alta sosiaalisen median trendit 2021 ja päivitä yrityksesi somestrategia jo tänään!

Enemmän keskustelua, vähemmän promoa (Conversational marketing)

Vallitseva poikkeustilanne on tuonut yrityksille tarpeen olla yhteydessä kuluttajien kanssa sosiaalisen median eturintamalla, sillä nykyään ei riitä, että markkinoidaan tuotteita ja palveluita aikaisemmin totutuilla tavoilla. Tämän sijaan yritysten tulisi luoda yhteyksiä ja luottamusta yleisöönsä keskustelemalla heidän kanssaan vieläkin henkilökohtaisemmin. Jo tämän kuluneen vuoden aikana on huomattu, että markkinointi, joka sisältää inhimillisempää sisältöä, toimii tehokkaammin.

Tämä yksinkertaisesti toimii siksi, koska kuluttajat pystyvät samaistumaan sisältöön paremmin.  
Kuluttajat ovat sosiaalisesti tietoisempia nykypäivänä ja täten he eivät niele vastaan tulevaa markkinointia helposti. Isona tekijänä tähän myös vaikuttaa valtaisa informaatiotulva, etenkin yrityksiltä tuleva markkinointi, joka turruttaa. 

Conversational marketing sosiaalisessa mediassa tähtää yksittäisten henkilöiden henkilökohtaisempaan vuorovaikutukseen mm. yksityisviestien, puheluiden ja videopuheluiden välityksellä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritysten tulisi olla jatkuvasti yksityisviesteissä itse, vaan tähän alustavana apuna löytyy esimerkiksi chatbotit. Päätavoitteena on luoda suhteita ja luottamusta yleisön kanssa henkilökohtaisemman vuorovaikutuksen avulla. Teknologian kehittyessä, chatbottien tekoäly tulee tukemaan tätä kyseistä markkinointimuotoa vieläkin tehokkaammin vuonna 2021. 

Vinkki: Kokeile tätä sosiaalisen median trendiä vuonna 2021, laittamalla Instagramissa uusille seuraajillesi viesti, jossa kiität heitä seuraamisesta ja kerrot tarkemmin yrityksestäsi ja ajankohtaisista palveluista ja tuotteista. Tästä lähteekin usein jo keskustelu etenemään. 

Sosiaalisesti tietoinen markkinointi

Yksi vaikuttavimmista sosiaalisen median 2021 trendeistä on ehdottomasti sosiaalisesti tietoinen markkinointi. Tämän päivän sukupolvet ovat yhä enemmän tietoisia brändeistä, politiikasta ja yhteisöistä kokonaisuudessaan. Hyvänä esimerkkinä toimii #blacklivesmatter. Jonka arvoja vastaan eräs vaikuttaja toimi. Tähän vastaiskuna sosiaalisessa mediassa kuluttajat vaativat massoittain brändejä lopettamaan yhteistyöt tämän kyseisen vaikuttajan kanssa. Mikäli näin ei toteutuisi, voit vaan kuvitella millaisen vastaanoton nämä kyseiset brändit saisivat. 

Nykypäivän sosiaalisen median kuluttajille arvot kuten koulutus, mielenterveys, talous, ja tasa-arvo ovat erittäin tärkeitä ja sosiaalinen media antaakin loistavan mahdollisuuden tuoda heidän äänensä esille. On siis hyvä miettiä oman yrityksen arvoja ja ottaa kantaa yrityksen arvojen mukaisella tavalla. 

Yritykset, jotka ottavat kantaa mm. edellä mainittuihin teemoihin, saavat yleisöltä suurta luottamusta ja kannatusta. Tämä lisää tietoisuutta näistä tärkeistä teemoistja samalla edistää liiketoimintaa.

Huomioitavaa tässä on se, että yritysten tulisi myös oikeasti toimia niiden arvojen mukaisesti, johon otetaan kantaa.

Nostalginen markkinointi

Kuinka monta kertaa olet aloittanut lauseesi ‘’Ennen koronaa…’’  lähiaikoina?
Nostalgia jopa niin pieneltä aikaväliltä, kun viime vuoden alkutaipaleilta on iso juttu juuri nyt. Kuluttajien nostalgiaan vetoaminen on tehokasta, sillä jos sen toteuttaa oikein, se antaa heille mukavia tunteita ajoilta, jotka ovat heille olleet tärkeitä tavalla tai toisella.

Nostalginen markkinointi ei ole niinkään uusi juttu, sillä se oli suosittua vuoden 1920 lamassa ja myöhäisen 2000- luvun suuressa taantumassa ja tulee olemaan ajankohtaista myös sosiaalisen median trendeissä vuonna 2021. 
Vuoden 2020 jälkeen on suotavaa muistuttaa yhteisöjä siitä, miten arvokasta ja jopa itsestään selvää maailmamme oli aikaa ennen vallitsevaa poikkeustilannetta 

Nostalgiamarkkinoinnin avulla voidaan luoda hauskoja kampanjoita, jotka viittaavat ‘’vanhoihin hyviin aikoihin’’. Positiivisena ja toiveikkaana pysyminen on paras keino selvitä tässä pandemiassa, joten nostalgiamarkkinointi iskee tähän ja lujaa.  

Kun sosiaaliset- ja matkustusrajoitukset tulivat voimaan, hakusanan ‘’nostalgia’’ maininnat sosiaalisessa mediassa nousivat 13 miljoonasta maininnasta 24,4 miljoonaan. Ihmiset haluavat muistella ‘’vanhoja hyviä aikoja’’, sillä positiiviset muistot menneisyydestä nähtävästi auttavat ihmisiä selviytymään heidän kohtaamien nykyisten vaikeuksien kanssa. Nostalgiamarkkinointi voi kohdistua esimerkiksi aikaa ennen koronaa tai johonkin muuhun aikahaarukkaan, joka vastaa kohderyhmäsi nostalgista aikaa. 

Kun toteutat tätä sosiaalisen median trendiä vuonna 2021: Huomioi kohderyhmäsi demografiset tiedot ja määritä jokainen kampanjasi yleisö esim. kymmenen vuoden ikähaarukalla sisältäen vähintään sukupuolen ja sijainnin. Tutki näiden ikähaarukoiden potentiaalisia nostalgisia aikoja sekä muita relevantteja tekijöitä, jotta nostalgiamarkkinointi olisi mahdollisimman tarkkaa ja tehokasta.

Vinkki: Voit ladata alta ilmaisen sosiaalisen median strategia -pohjan.

Uudet markkinaraot valloittavat

Facebook ja Instagram ovat jo pitkään hallinneet sosiaalista mediaa suurimpina ja suosituimpina alustoina. Kuitenkin viime vuosina useita muita sosiaalisen median kanavia on noussut suosituimpien kanavien joukkoon saatuaan merkittävää suosiota käyttäjien keskuudessa. 

Yhtenä isoimpana esimerkkinä on TikTok, joka perustettiin vuonna 2016, sai heti suosiota nuorten keskuudessa. B2B-yritykset puolestaan toimivat pääsääntöisesti edelleen LinkedInissä ja peliyhteisö parveilee Twitchissä.

On olemassa myös useita vaihtoehtoisia sosiaalisen median alustoja, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan ja tekevät niin edelleen vuonna 2021.

Ohessa suosituimpia sosiaalisen median alustoja käyttäjien tai rekisteröityjen tilien lukumäärän perusteella. Tunnistatko kaikki?

sosiaalisenmediankanavat

Vallitsevan poikkeustilanteen johdosta syntyneet arvot: Yhteisöllisyys, kontaktittomuus, puhtaus ja myötätunnollisuus

Tämä tunnetaan kansainvälisesti nimellä ‘’ The four c’s ’’ eli neljä C:tä jotka tulevat sanoista:
‘’ Community, contactless, cleanliness, compassion’’. Nämä aiheet trendaavat verkossa ja oletetusti tulevat pysymään näin läpi vuoden 2021. 

“It’s not ‘Finger Lickin’ good’ anymore, as KFC temporarily dropped its iconic slogan because, with a pandemic going on, finger lickin’ is not currently advised,” Kertoi Janet Machuka, ATC Digital Academyn CEO.

Tämä on hyvä muistutus markkinoijille siitä, että kuluttajat ovat oikeita ihmisiä tunteineen, arvomaailmoineen ja huoliensa kera, eikä vain potentiaalisessa kohderyhmässä olevia rahantulolähteitä. 
Teknologian saatavuuden myötä kuluttajat ovat vuosi vuodelta tietoisempia mm. maailmassa tapahtuvista muutoksista, yrityksistä, markkinointimenetelmistä ja -teknologioista. Nykypäivän sosiaalisen median kuluttajat osaavat tunnistaa mainoksetkin jopa sekunneissa alitajuisesti selatessaan uutisvirtaansa esim. Instagramissa.

Kuluttajien asema on nykypäivänä vaikutusvaltaisempi kuin koskaan. Yksikin julkaisu, joka kehottaa toimimaan poikkeustilanteen johdosta syntyneiden rajoitusten ja suositusten vastaisesti, taikka edes suuntaa antavasti voi suututtaa yleisösi ja tahrata yrityksesi imagoa.

Ole siis vastuullinen ja tarjoa markkinoinnissasi sisältöä, joka vastaa tämän päivän kuluttajien arvomaailmoita.  Kiinnitä etenkin huomiota vallitsevaan tilanteeseen peilaten näitä neljää teemaa.

Livelähetykset

Aktiiviset Instagram käyttäjät ovat varmasti huomanneet livelähetysten suosion kasvun omissa tarinoissaan.
Instagram-livet ovat kasvaneet 70%:lla vain yhden kuukauden aikana. Myös muut alustat, kuten Facebook ovat saaneet lisää aktiivisuutta liveominaisuuksiinsa.

Facebook tarttui tähän ja loi myös ’’huoneet’’ -ominaisuuden, joka mahdollistaa käyttäjien luoda videokeskusteluhuoneen ystäviensä kanssa vaivatta. 

Linkedin on myös mukana livelähetysten junassa kertomalla,
että livet generoivat 23 kertaa enemmän kommentteja ja 6 kertaa enemmän reaktioita normaaleihin julkaisuihin ja videoihin verrattuna.  

Linkedin vei livelähetykset uudelle tasolle ja loi mahdollisuuden järjestää virtuaalisia tapahtumia LinkedInin omilla tapahtumasivuilla. Tämä työkalu antaa yrityksille mahdollisuuden maksimoida tavoitettavuuden alustalla. 

Kuva: techcrunch

Pyydä ilmainen arvio sosiaalisen median nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Lataa myös sosiaalisen median strategiapohja ilmaiseksi alta.

Videosisältö dominoi edelleen

Videot ovat eri sisältöjen muodoista sitouttavimpia ja ne tulevat dominoimaan sosiaalista mediaa. 
Oli kyseessä sitten lyhyempiä videosisältöjä kuten suosituimmat TikTokissa ja Instagramin Reelseissä tai pitempiä videosisältöjä IGTV:ssä ja Youtubessa, ne ovat sosiaalisen median tulevaisuuden toimivimmat sisällöt.  
 
Ciscon tekemän tutkimuksen mukaan 2022 vuoteen mennessä, 82% kaikista verkon sisällöistä tulee olemaan videosisältöjä. Tämä osoittaa selkeästi, kuinka tärkeää on alkaa tuottamaan videosisältöjä pysyäkseen sosiaalisessa mediassa tehokkaasti mukana. 
 
Jos et vielä tuota videoita, niin nyt on korkea aika sisällyttää ne sisältöstrategioihin, sillä tulevaisuudessa sinulla voi olla haasteellisempaa hypätä mukaan. 

Sosiaalinen myynti tulee laajeneemaan

Alustat kuten Instagram, Pinterest ja Facebook ovat pitkään olleet yritysten myyntikanavina, muttei koskaan näin suorasti. Sosiaalisesta kaupankäynnistä on tullut uusi tulonlähde etenkin B2C yrityksille ja tämä trendi on vahvistumassa. 

Sosiaalinen kaupankäynti on laajentumassa kovaa vauhtia valtavirtaiseksi jälleenmyyntikanavaksi verkkokauppojen kylkeen. Kuluttajat voivat selailla tuotekatalogeja esimerkiksi Instagramin ‘’kauppa’’-osiossa tai napauttaa uutisvirrassaan kuvissa esiintyviä tuotteita ja siirtyä sitä kautta yritysten tuotesivuille viimeistelemään ostonsa. Yritykset, etenkin markkinoijat tulevat käyttämään näitä hyödykseen ja sisällyttämään ne strategioihinsa.

Tällä hetkellä Instagram suosii fyysisten tuotteiden myyntiä, mutta tulevaisuudessa digitaalisten tuotteiden suora myynti voi olla mahdollista. 

Instagram vinkki: Kuinka aktivoin Instagram kauppani? (vahvistettu yritystili): 

  1. Siirry profiiliisi ja napauta asetukset. 
  2. Napauta liiketoiminta. 
  3. Napauta shoppailu. Huomautus: napautettava shoppailu-vaihtoehto on saatavilla vain tileille, jotka ovat saaneet hyväksynnän ostokset Instagramissa -ominaisuudelle. Lue lisää täältä.
  4. Valitse jatka. 
  5. Valitse ammattilaistiliisi yhdistettävä tuoteluettelo. 
  6. Napauta valmis 

Instagram tarrat toimivat edelleen sitouttamisen keinona

Hootsuiten tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2020, 60% yrityksistä käyttää vuorovaikutteisia elementtejä kuten tarroja Instagram- tarinoissaan. Tälle sosiaalisen median trendille on hyvä syy, sillä tarrojen hyödyntäminen on erinomainen tapa sitouttaa yleisöäsi ja luoda keskustelua heidän kanssaan.  

Tarrat kuten sijainti, maininnat ja hashtagit ovat olleet suosittuja jonkin aikaa jo, mutta viimeisen vuoden aikana Instagram on lisännyt uusia tarroja. Tällaisia ovat mm. Kysymykset, kyselyt ja ”lahjoitus” ja lähtölaskenta, jotka ovat vieläkin tehokkaampia keinoja luoda vuorovaikutteista kanssakäymistä yleisön kanssa.  

Toisia uudempia tarroja ovat ’’viestittele minulle’’, jota painamalla tarinan vierailijalle avautuu keskusteluikkuna tarinan luojan kanssa ja ’’tue pienyritystä’’, mikä mahdollistaa muiden osoittaa arvostusta ja näkyvyyttä haluamalleen yritykselle.  

’’Tue pienyritystä’’ tarra mahdollistaa myös loistavan tavan tehdä yhteistyötä alan muiden toimijoiden ja yleisösi kanssa.  

Sosiaalinen pelaaminen

Rajoitusten tullessa voimaan, videopelit ovat olleet iso apu monelle harhauttaakseen ikäviä ajatuksia maailman tilanteesta. Videopeleihin liittyvien ryhmien jäsenmäärät ovat kasvaneet huikeaa tahtia, kun pelaaminen on lisääntynyt. Näissä ryhmissä ihmiset pääsevät sosialisoitumaan ja löytämään kavereita, joiden kanssa pelata. 

Koska tällä hetkellä fyysisesti porukalla kokoontuminen ei ole suotavaa, kuluttajat viettävät huomattavasti enemmän aikaa virtuaalisissa maailmoissa. Tämä johtaa siihen, että yritysten tulisi sisällyttää markkinointistrategiaansa keinoja, joilla he voivat tavoittaa kuluttajia näistä virtuaalimaailmoista ja niiden ympärillä toimivista ryhmistä sosiaalisissa medioissa.

Harkitse lisätä markkinointistrategiaasi esim. Facebookin peliryhmissä toimiminen, suosituiden pelaajien ottaminen mukaan vaikuttajamarkkinointiin tai heittäydy trendiin kunnolla ja ala striimata pelejä yrityksesi nimellä.  

Tähän suurena apuna on sosiaalinen kuunteleminen: Pyri ymmärtämään mikä saa pelaajayleisön aktivoitumaan ja luo sisältöä, joka on suunniteltu juuri heille.

Vinkki: Löydät suuren suosion saaneita pelaajia esimerkiksi Twitchistä, Facebook Gamingistä tai Youtubesta.

Ekstrana: Mainitsemisen arvoinen asia on virtuaalitodellisuudessa yrityksesi tuotteiden tai palveluiden luominen. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan: Monet yritykset tekevät yhteistyötä eri pelien tai sovellusten kanssa viemällä heidän fyysisiä tuotteitaan pikselimuodossa peleihin, joita pelaajat voivat hyödyntää. 

Tämä lisää yrityksesi tietoisuutta lähes käsinkosketeltavin tavoin, samalla tuoden kuluttajat yhä lähemmäksi yritystäsi lisäten keskustelua. Esimerkiksi Snapchattiin voidaan viedä erilaisia asusteita ja vaatteita, joita käyttäjät voivat lisätä heidän hahmoillensa. Mm. Polo Ralph Lauren ja Adidas tekee näin. 

Lähde: ar.rocks

Käyttäjien tuottamien sisältöjen miksaaminen

UGC (User Generated Content) on sosiaalisen median käyttäjien tuottamaa sisältöä, joita brändit jakavat näyttääkseen yleisöllensä, miten asiakkaat käyttävät tai kokevat heidän tuotteitaan tai palveluitaan. 

Esimerkki: Instagramissa kuluttaja jakaa kuvan yrityksesi tuotteesta, tägää yrityksesi kuvaan, minkä jälkeen jaat sen yrityksesi Instagram-tarinaan tai feediin.

Kuluttajat näyttäisivät myös hyödyntävän käyttäjien luomaa sisältöä, etenkin yritysten tai julkisuudessa esiintyvien henkilöiden julkaisuja muokkaamalla niitä omien ideoiden ja tarkoitusten mukaisesti. 

‘’User generated content will be the ‘crown jewel’ for great brands in 2021. The best pieces of content ill be the ones marketers don’t create, but facilitate. At a time where consumers’ lives have changed dramatically, they look for people, not brands, for inspiration about products and services that fit within their new lifestyles post–COVID-19.” 
Heba Sayed, Pilviteknologian ja tekoälyn strategiajohtaja – IBM Middle East and Africa. 

Yksi avaintekijä UGC:n  onnistuneeseen miksaamiseen on tarjota sosiaalisessa mediassa kuluttajille oikeat välineet – Esimerkiksi erilaisia graafisia tai videomuotoisia pohjia brändin logolla, joita kuluttajat voivat muokata itsellensä sopivaksi ja jakaa niitä omassa sosiaalisessa mediassaan. Tämä voi olla esimerkiksi jonkinlainen pelattava sisältö, ‘’Caption this’’ -tyyppinen meemi tai tunnetuimpina esimerkkeinä Tiktokissa ja Instagramin Reelsissä kiertävät lyhyet videot. Tässäkin tapauksessa tuttu lause ‘’Vain mielikuvitus on rajana’’ pätee vahvasti. 

Parhaimmillaan yritykset voivat saavuttaa hyviä tuloksia orgaanisen näkyvyyden kannalta, mutta kuitenkin on hyvä muistaa, että tällaista sisältöä kuluttajat voivat myös väärinkäyttää tavoilla, jotka eivät istu brändin arvoihin. Eli jos toteutat tätä markkinointimuotoa, pohdi harkiten voiko sitä käyttää jotenkin brändiäsi vastaan.

Lisätty todellisuus tarinoissa

Monet yritykset ovat hyödyntäneet lisätyn todellisuuden tuomia mahdollisuuksia näkyvyyden ja sitouttamisen edistämiseksi etenkin Instagramissa. Yritykset luovat filttereitä, jotka lisäävät kuvaan tai videoon vuorovaikutteisia
3D- ominaisuuksia tai muita visuaalisia efektejä. 

Yritykset voivat luoda AR-filttereitä ja ladata niitä omille Instagram tileillensä sekä laajempiin julkisiin kirjastoihin.  

Instagramia käyttää yli 500 miljoonaa ihmistä, joten tämä jos jokin on erinomainen mahdollisuus laajentaa näkyvyyttä, sillä kun näitä sisältöjä jaetaan Instagramiin, kuvan tai videon yläpuolelle tulee näkyviin kyseisen filtterin tekijän nimi. Tätä kautta käyttäjät voivat luoda ja jakaa omia kuvia ja videoita käyttäen näitä filttereitä.  

Vinkki: Luo omia AR filttereitä Facebookin AR Spark Studiosilla.

Yhteenveto - Sosiaalisen median trendit 2021

Sosiaalisen median trendit muuttuvat jatkuvasti nopeaan tahtiin ja on selkeää, että vallitseva maailmantilanne on vaikuttanut ja tulee vaikuttaa edelleen dramaattisesti kuluttajien käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa. Heillä on käsissään huomattavasti enemmän aikaa ja ovat täten aktiivisempia ja tietoisempia sosiaalisessa mediassa kuin koskaan. 

Olet ehkä huomannut, että aikaisemmin hyväksi todetut markkinointimenetelmän eivät toimi samalla tavalla kuin ennen, joten yritysten tulee mukautua vieläkin tehokkaammin vastaamaan kuluttajien arvomaailmoita ja hyödyntämään vallitsevat sosiaalisen median trendit vuonna 2021. 

Jos mietit itsesi kohdalla sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tiedostamisen: Kuinka nopeasti tiedostat mainoksen? Entä kuinka nopeasti ohitat sen? Kuluttajat tunnistavat nykyään perinteiset mainosmuodot todella nopeasti sosiaalisessa mediassa jopa alitajuisesti ja heidän huomionsa saaminen on yhä haastavempaa. Tästä syystä on kriittistä erottautua massasta, seurata trendejä ja muokata markkinointistrategiaa myös näiden pohjalta.

Kiitos kun luit Sosiaalisen median trendit 2021 -artikkelini.  
Haluaisitko tietää lisää jostain tietystä aiheesta tai unohtuiko tästä jokin sinua mietityttävä aihe? Laita viestiä meille, niin otamme sen huomioon!

Iloa somettamiseen!

Terkuin Salomon Folcanilta,
Salomon.huttunen@folcan.fi
0465888302

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Kohdennettu mainonta, valkoiselle taululle käsin kirjoitettu audience ja ympärille piirretty nuolia

Kohdennettu mainonta

Mitä on kohdennettu mainonta? Kohdennetulla mainonnalla tarkoitetaan mainontaa, joka voidaan kohdistaa tietylle yleisölle piirteen, kiinnostuksen kohteen tai mieltymyksen perusteella. Kohdennetussa mainonnassa tavoitteena ei ole siis

Lue lisää »

Kiitos! Voit ladata strategiapohjan alta.

Haluatko tietää, miten voisit kehittää yrityksesi sosiaalista mediaa? Voit myös varata ilmaisen tapaamisen some-asiantuntijamme kanssa täältä.