“Siellä nyt vaan on pakko olla”, tai ”Koska kaikki kilpailijatkin ovat siellä”, ei riitä vastaukseksi, jos sosiaalisen median avulla halutaan saavuttaa tuloksia ja pitää sitä osana yrityksen laajempaa markkinointistrategiaa. Pelkkä läsnäolo sosiaalisessa mediassa ei yksinkertaisesti enää riitä. Sosiaalinen media tulisi nähdä osana yrityksen kokonaisvaltaista markkinoinnin strategiaa ja siihen tulisi suhtautua samalla tavoin, kuin muihin yrityksen valitsemiin markkinointimixin elementteihin.
Kun lasket yrityksesi markkinoinnin ROI:ta (return on investment), miten sosiaalisen median eri kanavat pärjäävät? Jos kerran teet muissa markkinoinnin kanavissa päätöksiä tulospohjaisesti, miksi some poikkeaisi tästä?
Tärkeintä sosiaalisen median yrityskäytössä on, että yritys itse ymmärtää mihin tarkoitukseen sosiaalista mediaa käytetään. Mitä tavoitellaan, kenelle sisältö on suunnattu, kuka huolehtii toteutuksesta, ja millä tavoin tuloksia mitataan.
Kun yrityksesi suunnittelee kertaalleen sosiaalisen median strategian, on somessa toimiminen alusta asti liiketoimintaa tukevaa, ja samalla säästyy huomattava määrä aikaa ja rahaa.
Listasin alle viisi vaihetta, joiden avulla yrityksesi on helppo lähteä rakentamaan sosiaalisen median strategiaa.