Verkkosivu-uudistus:
Muistilista vuodelle 2019

Kolkuttaako verkkosivu-uudistus nurkan takana? Tässä blogissa kerromme, mitä sinun tulee ottaa huomioon, kun haluat uudistaa verkkosivustosi. 

Verkkosivu-uudistuksen muistilista vuodelle 2019

Tätä työtä tehdessäni näen harmittavan usein, että tietynlainen työ siirretään / priorisoidaan yrityksen tehtävälistan perälle syystä tai toisesta. Lähes aina tämä siirretty työ sisältää verkkosivuihin liittyvän jatkokehitys- ja ylläpitotyön.

Vaikka sinun verkkosivusi oli vielä pari vuotta sitten moderni, juuri sinun brändisi näköinen ja hakukoneoptimoitu tappiin saakka, ei se todennäköisesti tuota enää samalla mitalla konversioita kuin aikaisemmin. Jokaisen verkkosivun omistajan pitäisi olla kiinnostunut vierailemaan sivustollaan ja jatkokehittämään sen ilmettä säännöllisesti. Tässä blogissa käsittelenkin tarkemmin sitä, milloin verkkosivu-uudistus on ajankohtainen.

Kädet näpyttävät toteuttaessaan verkkosivu-uudistusta

Mistä sitten tietää, että on oikea aika verkkosivu-uudistukselle?

Yrittäjän on syystä tiedostaa, että verkkosivu-uudistus vaatii sitoutumista sekä ajallisesti että rahallisesti, minkä takia verkkosivu-uudistus jätetäänkin yleensä alhaiselle prioriteetille tehtävälistan häntäpäähän. On kuitenkin olemassa muutama houkutteleva syy, minkä takia tekosyyt verkkosivu-uudistuksen välttelemiseksi kannattaa kuopata, ja jatkaa vuotta 2019 yrityksen sivuston uudistuksella. 

Viime verkkosivu-uudistuksesta on jo vuosia

Erityisesti verkkosivujen suunnittelu ja toteutus on kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Vaikka sinun verkkosivusi olisivatkin olleet intuitiivisia vierailijoillesi pari vuotta sitten, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että verkkosivusi olisivat sitä vielä tänäkin päivänä. Lisäksi verkkosivu-uudistuksen tekemättä jättäminen tarkoittaa yleensä myös verkkosivujesi täyden potentiaalin menettämistä. Hakukoneoptimointi, verkkosivujen käyttäjäkokemus ja web-teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Esimerkiksi Google on muuttanut heidän hakukonekriteereitään useaan otteeseen viimeisen viiden vuoden sisällä. Google on myös suoraan linjannut, että hakukoneoptimoinnin eli seo tuottama tulos ja sivustosi sijoittuminen hakukoneissa, on riippuvainen suoraan sivujesi ajantasaisuudesta ja säännöllisten päivityksien määrästä. Tämä johtuu siitä, että Google haluaa tarjota käyttäjilleen parhaan mahdollisen kokemuksen heidän hakukoneessaan tarjoamalla heille tuoretta ja trendikästä sisältöä 

Yrittäjä! Jos viimeisimmästä verkkosivuprojektistasi on jo yli 3 vuotta, kannattaa sinun ainakin tarkistaa ja arvioida, olisiko verkkosivullasi jotain kehitettävää. Voit pyytää myös meiltä ilmaista kartoitusta verkkosivujesi tilasta yhteydenottolomakkeen kautta, sähköpostitse tai puhelimitse. Autamme sinua mielellämme. Ota yhteyttä!

Verkkosivujen hakukoneoptimoinnista voi lukea lisää Rasmuksen kirjoittamasta blogista “Hakukoneoptimointi on kaiken a ja o”. 

Kävijöidesi määrä on laskussa tai et saa haluamaasi määrää liikennettä

Jos sivustosi liikenne ei ole mielestäsi riittävää, kannattaa sinun lisätä investointeja digimarkkinointiin ja sivuston säännölliseen kehittämiseen. Verkkosivu-uudistus antaa myös erinomaisen mahdollisuuden yrityksellesi havainnoida ja analysoida sivuston tämänhetkisiä kipukohtia esimerkiksi hakukoneoptimoinnissa ja reagoida niihin. Kipukohtien tunnistamisen jälkeen sivustoa pystytään kehittämään haluamallasi tavalla, jotta saavutat tavoitellut tuloksesi tuomalla lisää liikennettä sivullesi ja parantamalla hakukonesijoitustasi. 

Meillä Folcanilla copywritingin hoitaa yhteistyökumppanimme Paperilintu. He ovat luotettava ja ketterä viestintätoimisto täynnä alan ammattilaisia, joiden erikoisosaamisiin kuuluu asuminen ja rakentaminen. 

Kädet näpyttävät toteuttaessaan verkkosivu-uudistusta

Sivustosi ei toimi mobiilissa tai ole mobiilioptimoitu

Yksi pahin synti, mitä verkkosivuilla vuonna 2019 voi olla, on omistaa sivut, jotka eivät ole mobiilioptimoitu. Myös kömpelöt tai vaikeasti käytettävät sivut mobiilissa ovat pahe. Mobiilin käyttö internettiä selaillessa lisääntyy jatkuvasti, ja Google on erikseen ilmoittanut astuvansa mobiiliaikakauteen vähentämällä sivustojen, joilla on huono mobiilikäyttäjäkokemus, näkyvyyttä hakutuloksien yhteydessä rajusti. Jos verkkosivuasi on siis hanakala käyttää pienellä näytöllä ja vierailijasi poistuvat on aika harkita verkkosivu-uudistusta toden teolla. 

Tämä on ehkä jopa kaikista tärkein asia tässä artikkelissa. Jos verkkosivuasi ei ole vielä mobiilioptimoitu, kannattaa sinun nostaa verkkosivu-uudistus tehtävälistasi kärkeen heti paikalla. 

Yrityksesi strategia on muuttunut​

Uusi vuosi uudet kujeet. Yksi vuosi yrityksesi elinkaaressa tarkoittaa liiketoimintasuunnitelman läpikäyntiä ja päivittämistä ajan tasalle. Tavoitteet ja pitkän aikavälin suunnitelmat on hyvä käydä läpi aika-ajoin, koska ne saattavat muuttua yrityksesi matkan aikana. Aina, kun yrityksesi aloittaa uuden strategian implementoinnin – uusi uniikki arvoehdotus, uuden tuotteen lanseeraus, päätös kohderyhmän muutoksesta jne. – tarvitsee verkkosivusi päivityksen, joka on linjassa uudistuksen kanssa ja uusien arvojesi mukainen. 

Verkkosivu-uudistus - milloin on sen oikea aika?

Olet kyllästynyt nykyiseen verkkosivuusi

Tämä on oikeasti riittävän hyvä syy itsessään verkkosivu-uudistukselle. Jos et ole tyytyväinen sivustoosi, on sinulla kaikki oikeus muuttaa sivustoasi vastamaan paremmin haluamaasi.

10 Kohdan muistilista verkkosivu-uudistuksen tueksi

1. Selkeytä tavoitteesi

Ennen verkkosivu-uudistuksesi yksityiskohtien miettimistä on tärkeää määrittää yhdessä, mitä uudistuksella haluat saavuttaa. Jokaisella verkkosivulla on järkevää olla pääasialliset tehtävät ja tavoitteet määritettynä jo suunnitteluvaiheessa, jotta niihin käytetty aika ja resurssit voidaan optimoida kohti päämäärää alusta alkaen. Hyvänä esimerkkinä verkkosivujen tavoitteesta voisi olla luotettavan asiakaskunnan luominen tai säännöllisten konversioiden saanti sivujen kautta. Yleensä pääasiallisten tehtävien ja tavoitteiden saavuttamiseksi on hyvä määritellä pienempiä niitä tukevia tehtäviä, jotka olemassaolollaan edesauttavat sivuston tavoitteiden saavuttamista. Tällaisia tavoitteita voivat olla esimerkiksi liikenteen lisääntyminen ja sähköpostiosoitteiden kerääminen. On kuitenkin tärkeää, että kirjaat nämä tavoitteet ylös, priorisoit ne tärkeysjärjestykseen ja päätät verkkosivu-uudistuksen yhteydessä, mihin käytät resurssisi.  

2. Analysoi tuotettua dataa analytiikan avulla

Hyppää syvälle verkkosivusi analytiikkaan, jotta saat selkeän kuvan siitä, mikä sivustollasi toimii tällä hetkellä ja mikä ei. Analytiikka paljastaa myös konkreettisesti, keistä yleisöskoostuu, kuinka he löytävät sivusi, ja mitä he tekevät siellä. Jos mahdollista yritä löytää datan seasta trendejä, jotka saavat kohderyhmäsi sitoutumaan sivuihisi. Näitä voivat olla esimerkiksi tietynlaiset aihealueet sisällöllesicall-to-action-nappulat tai graafiset elementit sivustollasi. Muista myös varmistaa samalla, että tämä kohdeyleisö, jonka tällä hetkellä tavoitat, on oikea yleisö yrityksellesi. Mikäli näin ei ole, kannattaa harkita eri näkökulman ottamista markkinointiin, jotta yrityksesi saa tavoitettua oikean kohdeyleisön.

3. Kehitä ideaali ostajapersoona

Vaikka haluatkin verkkosivu-uudistuksesi luovan mieleisesi sivun muista, että sivun ei ole tarkoitus miellyttää sinua vaan kohdeyleisöäsi. Tämä on verkkosivusi toimivuuden kannalta elintärkeä asia. Jos haluat saada kohdeyleisösi ostamaan, on sinun tärkeää muistaa tämä asia koko verkkosivu-uudistuksen ajan. 

Ostajapersoona on käytännössä karkeasti määritetty asiakas, joka olisi kaikista ideaalein asiakas ostamaan palveluitasi / tuotteitasi. Ostajapersoonan määrittämisen yhteydessä määritetään yleensä ostajapersoonan tuntomerkit, kuten ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti, kiinnostuksen kohteet, online-käyttäytyminen, ja mahdolliset häntä arveluttavat / kiinnostavat asiat. Ostajapersoonan määritys auttaa sinua hahmottaan paremmin kenelle rakennat verkkosivujasi. Pääset myös helpommin asettumaan ostajapersonaan asemaansa suunnittelun aikana.  

4. Tee hakusanakartoitus

Hakusanakartoitus on sekä kriittinen askel sivuston hakukoneoptimoinnissa että hyödyllinen tapa selvittää kohdeyleisösi haetuimmat hakusanat ja vahvistaa näin ostajapersoonasi määrittymistä. Myös terminologiaa ei tule unohtaa. Käyttäessäsi sivustollasi samaa terminologiaa kuin kohdeyleisösi teet sivustostasi käyttäjäystävällisemmän ja mahdollistat samalla korkean sijoittumisen hakukoneissa kohderyhmällesi tärkeillä sanoilla.

Optimoidessasi sivuasi muista valita relevantti ja uniikki hakusana, joka määritetään lähtökohtaisesti jokaiselle sivulle erikseen parin toissijaisen hakusanan kanssa. Muista lisätä tämä hakusana URL- ja title-kenttään, otsikoihin ja vaihtoehtoisiin teksteihin. Vältä kuitenkin ylioptimointia! Google ja kohdeyleisösi huomaavat tämän varmasti.

Lisää hakukoneoptimoinnista voit lukea Rasmuksen blogista “Hakukoneoptimointi seo on kaiken a ja o”. Folcanilla suosittelemme käyttämään hakusanatutkimuksen tekemiseen seo-työkalua, kuten Google Trends, jotta työsi helpottuu ja säästät aikaa. Hakusanatutkimuksen tekeminen on erityisen tärkeää sisältömarkkinnoinnin yhteydessä, jotta löydät oikeat aiheet kohdeyleisöäsi varten. 

5. Tee sisältö ja hakukoneoptimointi auditointi

Onnistunut verkkosivu-uudistus käyttää hyödykseen jo olemassa olevaa sisältöä ja sivustoa vähentäen uudistukseen käytettyjä kustannuksia. Tarkoituksena uudistuksessa on ottaa kaikki hyöty irti vanhasta sivustosta, ja joko jatkokehittää tai suunnitella uudet sivut vastaamaan markkinan vaatimaa tasoa. Laadukas sisällön ja hakukoneoptimoinnin auditointi mahdollistaa jo tuottamasi sisällön viennin aivan uudelle tasolle. Tässä on lyhyt lista asioita, joihin kannattaa kiinnittää huomiota auditointia tehdessä 

  • Tämänhetkisiin ei-optimoituihin sivuihin. 
  • Sivuihin, joilta puuttuu call-to-action nappulat kokonaan tai sivuihin, joilta nappulat löytyvä, mutta ne eivät tuota tuloksia. 
  • Mahdollisuuksiin parantaa sivuston rakennetta, jotta se on enemmän intuitiivinen vierailijoille järkevämmän kategorioinnin ja menun johdosta. 
  • Suosittuun sisältöön, jota voi käyttää uudelleen eri käyttötarkoituksiin eri muodoissa. 
  • Suositun sisällön mahdolliseen päivittämiseen, jotta pystyt tarjoamaan vierailijoille lisää vielä lisää arvoa sisältösi kautta. 
  • Heikosti suoriutuvaan sisältöön, jota voidaan jatkokehittää paremmin tuloksien toivossa. 
  • Rikkinäisiin linkkeihin tai muihin ongelmiin, jotka aiheuttavat korkean poistumisprosentin sivustollasi. 
  • Sisältöön, joka ei enää tue sanomaasi ja tavoitteitasi. 
6. Kehitä selkeät raamit ulkoasua varten

Ulkoasun määrittäminen ja sen raameissa pysyminen on hyödyllinen ja tärkeä apuväline tulevan sivusi ulkoasun selkeyttämisessä. Jos verkkosivu-uudistustasi on työstämässä useampi kuin yksi henkilö, auttaa tämä myös heitä pysymään määritettyjen raamien sisällä yhtenäistäen lopullisen työn tulosta. On suositeltavaa määrittää nämä raamit tarkasti ennakkoon, vaikka verkkosivu-uudistusta työstäisi vain yksi henkilö, koska se helpottaa hänen työtään ja varmistaa sivujen välisen viestin yhtenäistämisen. Näiden ulkoasun raamien ei tarvitse olla mitenkään monimutkaisia. Ne voivat kaikessa yksinkertaisuudessaan olla värien määrittämistä, fontin valintaa ja muotoilun päättämistä ennakkoon. Voit myös sisällyttää näihin raameihin valokuvavalintoja, nappuloiden värejä ja tyylejä, ja mitä symboleita toivoisit käytettävän 

7. Etsi oikea verkkosivujen palveluntarjoaja

Kun taustatyö on vihdoin tehty ja raamit ulkoasulle on asetettu, on aika etsiä itselleen oikea palveluntarjoaja verkkosivu-uudistusta varten. Oikealla palveluntarjoajalla tarkoitan sinua ymmärtävää ja tarpeitasi vastaavaa palveluntarjoajaa, joka pystyy tuomaan visiosi henkiin. Palveluntarjoajaa valitessasi verkkosivu-uudistukselle on sinulla lähtökohtaisesti kaksi vaihtoehtoa, jotka ovat palkata laadukas verkkosivujen tekijän tai käyttää kotisivukonetta sivun rakentamiseen itse. Molemmilla vaihtoehdoilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Ehkäpä tärkeimpänä huomiona valintaa tehdessä on, että verkkosivujen asiantuntijan palkkaaminen antaa yleensä projektille enemmän joustavuutta ja laajentaa mahdollisuuksia, kun taas kotisivukone on kustannustehokkaampi ja yksinkertaisempi vaihtoehto. Kumman vaihtoehdon sitten valitsetkin, muista käyttää tarvittava määrä aikaa taustatyön kattavan tekemiseen. Laadukkaan suunnittelijan ja toteuttajan palkkaaminen, joka ymmärtää tarpeesi verkkosivu-uudistuksen suhteen, on elintärkeää onnistuneen lopputuloksen kannalta.  

8. Punnitse käyttäjäkokemuksen merkitystä

Sivuston käyttäjäkokemuksella eli UX:llä (user experience) tarkoitetaan yleensä sitä osaa suunnittelutyös, joka keskittyy käyttäjäkokemuksen mukaiseen suunnitteluun. Käytännössä käyttäjäkokemuksen suunnittelulla tarkoitetaan suunnittelutyötä, jossa pyritään miettimään, miten vierailijasi pyrkivät käyttäytymään sivustollasi. Tämä on tärkeä osa verkkosivu-uudistusta, koska yleisimmät pullonkaulat ja käyttäjäkokemusta haittaavat ongelmat löydetään juuri näin. Esimerkiksi jos käyttäjäsi tulevat etsimään sivustoltasi lastentuotteita, on sivustollesi tärkeää sisällyttää menuun suora linkki lasten kategoriaan, jotta näiden käyttäjien on helppo löytää etsimänsä. Muita käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat tekstien ja nappuloiden fonttien koot ja värit. On tärkeää, että värit on helppo nähdä, ja fontteja on helppo lukea. Lisäksi en voi tarpeeksi painottaa, että tällä Googlen julistamalla mobiiliaikakaudella on tärkeämpää kuin koskaan optimoida sivut mobiiliystävällisiksi käyttäjäkokemuksen kannalta. Ennen uuden verkkosivusi ilmeen päättämistä käy läpi kaikki mahdolliset käyttökokemusta haittaavat pullonkaulat, jotka voivat vahingoittaa vierailijoidesi käyttäjäkokemusta 

9. Priorisoi käyttökokemusta mobiilissa

Mobiiliystävällinen verkkosivu on pakollinen vaatimus yrityksesi verkkosivuille vuonna 2019. Mikäli harkitset kotisivukoneen käyttämistä verkkosivu-uudistuksesi yhteydessä, tarkasta ainakin tarjoavatko kotisivukoneet responsiivisia pohjia, jotka helpottavat mobiiliystävällisten sivujen rakentamista. Mikäli otat taas yhteyttä ulkoiseen verkkosivujen tekijään, kysy häneltä heti kättelyssä heidän kokemuksistaan responsiivisten verkkosivujen toteutuksessa. Kumman tavan ikinä sitten valitsetkin, muista aina tarkistaa useaan otteeseen, miltä kaikki sivuston elementit näyttävät mobiililaitteilla. Liian pieni call-to-action-nappula tai linkki voi tehdä muuten laadukkaasta sivustasi epämiellyttävän käyttää mobiilissa.  

10. Tee käyttäjätestausta

Kun kaikki muu tältä listalta on vihdoin hoidettu ja sivustoi alkaa olla valmis julkaistavaksi älä julkaise sitä ihan vielä. Et tule ikinä näkemään sivustoasi samalla tavalla kuin vierailijasi, jotka tulevat sivulle tuorein silmin. Tästä syystä etsi ostajapersoonasi vastaava ryhmä henkilöitä tai kavereita, jotka voivat auttaa sinua testaamaan uutta sivustoasi. Pyydä heitä testaamaan sivustosi päätoimintoja, kuten oston tekoa tai yhteydenottolomakkeen täyttöä. Kannusta heitä tekemään tämä usealla laitteella ja eri selaimissa, jotta saat täyden hyödyn käyttäjätestauksesta. Kuuntele heidän palautteensa tarkasti, analysoi se ja hyödynnä sitä jatkokehittämällä sivustoasi vielä paremmaksi. 

Näiden 10 askeleen jälkeen on aika vihdoin julkaista verkkosivu-uudistuksesi. Julkaise sivustosi, mutta muista kiinnitä tarkkaan huomiota analytiikkasi keräämiin tuloksiin sivuston julkaisun jälkeen. Tämän on tärkeää, koska näet suoraan näistä tuloksista verkkosivu-uudistuksesi konkreettiset dataan pohjautuvat tulokset. Tässä vaiheessa on hyvä määrittää myös itselleen tärkeitä konversioita, jotta analytiikasta saadaan irti oikeita asioita yrityksellesi. Verkkosivu-uudistus on erinomainen tapa edistää yritystäsi vuonna 2019. Muista kuitenkin päivittää sivustoa säännöllisesti ja ylläpitää sitä. Tarjoamme Folcanilla verkkosivujen laajaa ylläpitoa, joka mahdollistaa sinun huoliesi unohtamisen ylläpidon osalta. 

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Jatka lukemista

Jatka lukemista tutustumalla muihin artikkeleihimme.

Rekry: DIGITAL MARKETING SPECIALIST

Etsimme digitaalisen markkinoinnin tulevaisuuden huippuosaajaa!   Haluatko kasvaa kanssamme digitaalisen markkinoinnin huippuosaajaksi? Tiivis tehotiimimme etsii vahvistusta monipuolisiin digimarkkinoinnin tehtäviin.   Työnkuvasi: Digital Marketing Specialistina Folcanilla pääset kehittämään ja haastamaan itseäsi

Lue lisää »

SEO – Kuinka tehdä avainsanatutkimus?

SEO eli hakukoneoptimointi tunnetaan markkinoinnin alati muuttuvana kenttänä, jossa Google sanelee säännöt. Algoritmit vaihtuvat, markkinoijat ja verkkosivujen kehittäjät reagoivat ja optimointitavat muuttuvat. Yksi harvoista asioita,

Lue lisää »