Uudelleenohjaukset verkkosivuilla –
Älä hukkaa kävijöitä tai hakukoneita!

Miksi uudelleenohjaukset ovat tärkeässä roolissa sivustouudistuksessa? Ne ohjaavat hakukoneet ja kävijät perille oikeaan osoitteeseen uudella sivustolla.

Yksi asia, joka erottaa laadukkaan verkkosivu-uudistuksen ei niin laadukkaasta uudistuksesta, on uudelleenohjauksien teko uusimisen yhteydessä. Valitettavan usein tämä tärkeä vaihe kuitenkin unohtuu, jonka seurauksena hakukonenäkyvyys romahtaa. Pahimmassa tapauksessa tämä romahdus saattaa olla todella työläs prosessi korjata. Ilman uudelleenohjauksia kävijät eivät siis löydä uudelle sivustolle, jonka takia sivuston liikenne ja sijoitukset hakutuloksissa laskevat.

Muista siis varmistaa hakukonenäkyvyytesi sivuston muutoksien yhteydessä tarkistamalla sivustoa uudistavan tietoisuus hakukoneoptimoinnista!

Miksi uudelleenohjaukset pitää tehdä?

Mainitsin aikaisemmassa kirjotuksessani Domain eli verkkotunnus, että webhotelli on sivustosi koti ja domain on sivustosi kotiosoite, niin uudelleenohjauksia voisi verrata muuttoilmoitukseen. Erona se, että vanhan talon ovesta päätyykin suoraan uuteen kämppään. Parasta tässä on, että kävijä ei välttämättä edes huomaa osoitteen muuttumista saapuessaan uusille sivuille. On tyypillistä, että sivustouudistuksen yhteydessä sivuston rakenne muuttuu hieman. Yleensä karsitaan sivuja ja viilataan sisältöä, jonka seurauksena yksittäisten sivujen nimet ja URL-osoitteet muuttuvat.

Ennen uuden sivuston julkaisu olisi siis tärkeää katsoa uudelleenohjaukset kuntoon. Miten tämä tapahtuu ja kuinka ihmeessä teen uudelleenohjaukset itse?

Tärkeää: Nämä uudelleenohjaukset kertovat myös Googlelle, että sivut ovat muuttaneet. Kun teet ohjaukset oikein, niin Google ymmärtää, että tämä hakutulosten etusivulta löytynyt sivusto on edelleen olemassa. Näin autat Googlea työssään, jonka seurauksena Google ei pudota sivustoa pois hakemistostaan.

Miten teen uudelleenohjaukset itse?

Tehdään aluksi yksi asia selväksi. Uudelleenohjaukset eivät ole hankala asia toteuttaa teknisestä perspektiivistä. WordPress on tehnyt uudelleenohjauksien teosta entistä helpompaa laajan lisäosavalikoimansa avulla. Jos sivustollasi ei ole lisäosaa, jonka varaan tukeutua, .htaccess-tiedosto on ystäväsi.

Listasimme 5 syytä, miksi valita WordPress verkkosivujen julkaisualustaksi.

Uudelleenohjaukset WordPress-sivustolla

Uudelleenohjaukset on mahdollista toteuttaa teknisesti usealla eri tavalla – ei ole siis olemassa yhtä oikeaa tapaa. Jos käytössäsi on WordPress-sivusto, voit asentaa itsellesi Redirection-lisäosa, jonka avulla pystyt määrittämään sivustollesi uudelleenohjauksen säännöt. Tämä on kätevä tapa hallinnoida myös poistuvia sivuja tai tuotteita.

Redirection-uudelleenohjaukset lisäosa WordPress

Redirection-lisäosan avulla pystyt yksinkertaisesti ohjaamaan liikenteen syöttämällä vanhan sivun URL-osoitteen ”Source URL”-kenttään ja uuden sivun URL-osoitteen  ”Target URL”-kenttään. Tämän jälkeen painat vain ”Add Redirect” ja ohjaus alkaa toimimaan. Nyt kävijät ja Google ymmärtävät, että sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen.

Kannattaa vielä varmuuden vuoksi testata uudelleenohjauksen toimivuus niiden asettamisen yhteydessä.

Uudelleenohjaukset .htaccess-tiedostokansion avulla

Jos .htaccess-tiedosto ei ole tuttu, niin se on kaikessa yksinkertaisuudessaan tiedosto, jonka avulla voidaan määrittää palvelin käyttäytymään tietyllä tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tiedoston avulla on mahdollista määrittää säännöt esimerkiksi hakemistojen uudelleenohjaukselle. Tiedosto sijoitetaan sivuston tiedostorakenteessa tavallisesti juurihakemistoon.

On kuitenkin tärkeää muista, että kyseessä on ”hidden” eli piilotettu tiedosto, joten tiedoston muokkaamista varten piilotetut kansiot pitää asettaa ensiksi näkyviksi.

Jos muokattavia sivuja on runsaasti tai kyseessä on jokin muu kuin WordPress-sivusto, niin kannattaa ottaa talteen myös vanhan sivuston sivustokartta. Tällöin suoraan sivustokarttaa muuttamalla pystyt tekemään muutoksia massakomentojen avulla, helpottaen omaa taakkaasi.

Tärkeää: Muista siis päivittää sivustokartta uudistuksen yhteydessä!

Lisää .htaccess-tiedoston komennoista voit lukea täältä (ENG).

Vinkki: Tee oma 404-virhesivu

Vaikka uudelleenohjaukset yksi sivustouudistuksen kulmakivistä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, niin 404-virhesivua ei saa unohtaa. Kävijä saattaa päätyä 404-virhesivulle, jossa lukee oletuksena jotain tämän tyyppistä: ”Sivua ei löydy” tai ”Page not found”. Nyt he löytävät itsensä eksyksissä 404-virhesivulta, eivätkä tiedä, mistä on oikein kyse. Kävijä on ihmettelemässä oman onnensa varassa eikä uudelleenohjauksia ole tehty. Kävijät ja Google eivät siis ohjaudu automaattisesti uusille sivuille.

Tätä tilannetta, et halua luoda potentiaalisille asiakkaillesi.

Miksi et siis auttaisi heitä löytämään haluamaansa ohjaamalla heitä takaisin oikealle polulle fiksusti suunnitellulla ja kustomoidulla 404-virhesivulla?

Katso meidän 404-virhesivumme täältä.

Lisää vinkkejä hakukoneoptimointiin ja verkkosivujen uudistukseen löydät blogistamme.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.
Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

SEO – Kuinka tehdä avainsanatutkimus?

SEO eli hakukoneoptimointi tunnetaan markkinoinnin alati muuttuvana kenttänä, jossa Google sanelee säännöt. Algoritmit vaihtuvat, markkinoijat ja verkkosivujen kehittäjät reagoivat ja optimointitavat muuttuvat. Yksi harvoista asioita,

Lue lisää »