Instagram – Täydellisen profiilin anatomia

Miljardi aktiivista käyttäjää, josta 80% seuraa yritystiliä Instagramissa! Markkinoijat eivät vain voi enää yksinkertaisesti sivuuttaa Instagramia sosiaalisen median markkinointikanavana. Näin ollen, Instagram on oleellista sisällyttää yrityksen sosiaalisen median strategiaan. 

Instagramissa kaikki alkaa Instagram-profiilista ja sen optimoinnista. 

Parhailla/tunnetuimmilla Instagram-profiileilla on havaittavissa muutamia yhtäläisyyksiä toistensa kanssa, kuten helposti tunnistettava @käyttäjänimi, brändinmukainen profiilikuva, säännöllinen julkaisutahti kuvien ja tarinoiden suhteen, puhutteleva ja informatiivinen bio ja liikennettä ohjaava linkki. 

Suosittelen sinua jatkamaan lukemista, jotta opit, kuinka saat muokattua Instagram-profiilisi näyttämään hyvältä, kerrottua potentiaalisille seuraajillesi itsestäsi, ja annettua heille syyn seurata sisältöäsi vuorovaikuttaen (engagement) sen kanssa. 

Instagram – Täydellisen profiilin anatomia

1. Profiilin asettaminen julkiseksi

Instagram-profiili on asetettu julkiseksi profiiliksi oletuksena. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kuka tahansa maailmassa voi nähdä sinun profiilisi ja sen sisällön. 

Jos olet aikeissa luoda yritystilin, niin luonnollisesti haluat mahdollisimman monen käyttäjän näkevän tilisi ja sen sisällön. Näin lisäät todennäköisyyttä sille, että uudet käyttäjät alkavat seuraamaan tiliäsi. Yksityisellä tilillä tämä käyttäjä ei pääse näkemään tilisi sisältöä, joten on paljon epätodennäköisempää, että hän myöskään alkaa seuraamaan Instagram-tiliäsi. 

Näin varmistat, että profiilisi on julkinen: Mene profiiliisi ja klikkaa oikeassa yläreunassa sijaitsevaa valikkoa, jonka jälkeen valitse kohta “Asetukset”. Asetuksien jälkeen mene kohtaan “Yksityisyys” ja sieltä kohtaan “Tilin yksityisyys”, josta voit vaihtaa tilin julkiseksi. 

nstagram-profiilin optimointi tilin asetuksista

2. Tunnistettava ja hakukoneystävällinen @käyttäjänimi

Aloita käyttäjänimen valitseminen varmistamalla, että tili löytyy helposti Instagramin hausta ja on tunnistettavissa. Jos yrityksesi nimi on jo valittuna, niin suosittelen sisällyttämään yrityksen nimen ensimmäiseen osaan käyttäjänimeä, jotta yritystäsi etsivät henkilöt löytävät todennäköisemmin luoksesi. 

Näin muokkaat @käyttäjänimeä: Mene profiiliisi ja klikkaa “muokkaa”. 

Käyttäjän rantarasmus Instagram-profiili

Seuraavaksi klikkaa kohdasta “käyttäjänimi” ja vaihda se helposti tunnistettavaksi sekä haun että kirjoituksen osalta. 

3. Helposti haettava yritysnimi (display-nimi)

Seuraavaksi varmista, että lisäät koko yrityksesi nimen kohtaan “nimi”. Tätä kenttää voi myös hyödyntää Instagram SEO:ssa, joten kannattaa käydä katsomassa Instagramin optimointivinkit viime viikon julkaisusta. Tämä kenttä on se, joka ilmestyy käyttäjänimesi alapuolelle harmaalla tekstillä, kun käytät Instagramin hakutoimintoa. 

Näin muokkaat display-nimeäsi: Mene jälleen profiilisi ja paina uudestaan kohdasta “muokkaa”. Seuraavaksi klikkaa kohtaa “Nimi”, jonka jälkeen pystyt muokkaamaan tilisi nimeä. 

4. Brändinmukainen profiilikuva

Profiilikuvasi on yksi ensimmäisistä asioista, joihin käyttäjä kiinnittää huomionsa vieraillessaan Instagram-profiilissasi. Profiilikuva sijaitsee profiilin vasemmassa yläkulmassa. Lähtökohtaisesti kuvan kuuluisi olla helposti tunnistettava ja linjassa muiden sosiaalisen median kanaviesi brändin kanssa esimerkiksi värimaailman osalta. 

(Yritykset tyypillisesti hyödyntävät logoansa profiilikuvassa.) 

Kuvaa valitessa on tärkeää ottaa huomioon, että kuva on muodoltaan ympyrän muotoinen. Instagram rajaa siis kuvasi ympyräksi, kun lataat kuvan sovellukseen. 

Sinun ei erikseen tarvitse luoda ympyrämuotoista kuvaa. Kuvan rajaus onnistuu vaivatta sen jälkeen, kun kuva on syötetty sovellukseen. Ainoana huomiona on, että kuvan minimikoko Instagramiin on 110 x 110. 

Alla olevasta esimerkissä näet, kuinka kuvan kulmat varjostuvat. Tämä tarkoittaa sitä, että Instagram leikkaa varjostuneet alueet pois todellisesta kuvasta:

Rasmus Ranta valkoisessa hupparissa Folcanin käyntikortti kädessään

Näin vaihdat profiilikuvasi: Mene profiiliisi ja klikkaa kohtaa “muokkaa”. Tämän jälkeen paina kohdasta “vaihda profiilikuva”, jonka jälkeen pääset asettelemaan uuttaa kuvaasi. Pystyt myös tuomaan kuvan suoraan Facebookista tai Twitteristä Instagramiin, jos haluat. 

Profiilikuva on hyvä tapa pysyä mukana kausittaisissa trendeissä. Älä siis pelkää profiilikuvan vaihtamista tietyn teeman tai vuodenajan mukaiseksi. Vaihtamisella voi olla positiivisempi vaikutus kuin osaat arvattakaan. 

5. Instagram bio, joka puhuttelee kohderyhmääsi oikein

Toinen asia, johon Instagramin käyttäjät kiinnittävät todennäköisesti huomiota on bio (bio tarkoittaa profiilissasi sijaitsevaa tekstikenttää, johon voi maksimissaan syöttää 150 merkkiä). 

Tämä kenttä kannattaa hyödyntää kirjoittamalla puhutteleva ja informatiivinen teksti, joka antaa syyn seurata sinua. Kerro siis, kuka olet ja mitä teet, ja muista lisätä vielä persoonasi mukaan tekstiin. 

Muista, että tätä kenttää voi ja kannattaa hyödyntää sijoittamalla toissijaisia hakusanoja osaksi sitä. Voit myös esimerkiksi mainostaa omaa #hashtagiäsi biossa. 

6. Seurattava linkki Instagram biossa

Yksi turhautumista herättävistä asioista Instagramissa (etenkin yrityksillä) on, että liikenteen ohjausta ulos Instagramista ei ole tehty helpoksi. Klikattavia URL-osoitteita sallitaan vain yksi kappale per käyttäjä, joka sijaitsee profiilin “sivusto”-kohdassa. 

Tästä huolimatta haluat kuitenkin hyödyntää tämän “sivusto”-kohdan yritystilisi biossa. Tämä on helppo tapa ohjata liikennettä haluamaasi kohteeseen, kuten esimerkiksi yrityksesi verkkosivuille. 

Noh, miten saat käyttäjät klikkaamaan linkkiä biossasi? Viittaamalla siihen yksittäisten julkaisujesi kuvateksteissä. Olet todennäköisesti tässä vaiheessa nähnyt useaan otteeseen kuvatekstiin kirjoitettavan jotain vastaavaa, kuten “linkki biossa” tai “klikkaa linkkiä biossa”. Näin profiilin haltija yrittää ohjata sinua heidän profiiliinsa ja saada sinut klikkaamaan linkkiä. 

Hyvä tapa edistää vuorovaikutusta/vuorovaikuttamista käyttäjien kanssa ja näyttää, että olet aktiivinen, on päivittää URL-osoitetta säännöllisin väliajoin. Kannattaa kuitenkin ilmoittaa käyttäjille linkin vaihdosta lisäämällä uusi julkaisu ja mainostamalla sitä tarinassasi, jotta mahdollisimman moni näkee linkin (voit myös hyödyntää maksullista mainontaa orgaanisen näkyvyyden lisäksi).

Näin vaihdat linkin profiilistasi: Mene aluksi profiiliisi ja klikkaa “muokkaa”. Sen jälkeen vain yksinkertaisesti syötä URL-osoite kokonaisuudessaan kohtaan “sivusto”. Lopuksi syötä haluamasi URL-osoite kohtaan “sivusto”. 

Huom. Lyhennettyjen linkkien käyttö Instagramissa saattaa johtaa linkkien blokkaamiseen. Tämä on ilmeisesti tapauskohtaista, koska tämä jakaa mielipiteitä Instagram-käyttäjien keskuudessa. Jos olet huomannut lyhennettyjen linkkien toimivan, niin suosittelen lisäämään URL-osoitteeseen parametrejä (kuten utm_source, utm_medium ja utm_campaing), jotta pystyt seuramaan Instagram-tililtäsi saapuvaa liikennettä tarkemmin. 

Vinkki konversioiden lisäämiseen: Instagram Shopping – Verkkokauppa Instagramissa 

(Kyseessä uusi ominaisuus, jonka avulla voit lisätä myyntiäsi sosiaalisessa mediassa) 

Pyydä ilmainen analyysi yrityksesi Instagram-tilin nykytilasta ja kehityskohteista

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiitse.

7. Ilmoituksien päälle asettaminen

Varmista vielä, että ilmoituksesi ovat kytketty päälle, jotta voit nähdä reaaliajassa, kun joku jakaa tai kommentoi julkaisuasi. Näin pystyt reagoimaan kohdeyleisösi viestiin helpommin ja nopeammin.  

Tämä onnistuu kohdasta: “Asetukset” ja sieltä alakohdasta “Push-ilmoitukset”. 

Valitse “kaikilta” kaikille kategorioille, jotka koet hyödylliseksi. Kannattaa käyttää hetki aikaa eri kategorioihin tutustumiseen ja testailla, mitkä asetukset sopivat juuri sinun tarpeisiisi parhaiten. 

8. Korkealaatuisten kuvien hyödyntäminen

Korkealaatuisten kuvien merkitys ei vain yksinkertaisesti voi painottaa tarpeeksi. Kun käyttäjät vierailevat Instagram-profiilissasi, he todennäköisesti skrollaavat läpi feedisi ensimmäiset kuvat. Tässä kohtaa kuviesi laatu astuu mukaan kuvioihin. Jos kuvat eivät miellytä laadullisesti profiilissasi vierailevaa henkilöä, niin todennäköisesti hän ei ala seuraamaan sinua. Et siis halua lisätä feediisi huonolaatuisia kuvia karkottamaan seuraajiasi.

Hyvä nyrkkisääntö julkaisujen lisäämiseen on: Jos sinulla ei ole mitään laadukasta julkaisua julkaistavaksi, niin älä postaa ollenkaan. On parempi vaihtoehto säilyttää feedin värimaailma kuin rikkoa se.

Laadukkaan julkaisun resepti sisältää kolme eri ainesosaa, jotka ovat:

  1. Mielenkiintoinen ja relevantti aihe
  2. Hyvin kehystetty ja otettu valokuva
  3. Vakaa editointityö

Aihetta miettiessäsi aloita ostajapersoonistasi. Mikä heitä saattaisi kiinnostaa? Entä, mikä saisi heidät nauramaan? Näistä lähestymistavoista on hyvä lähteä aluksi liikkeelle.

Valokuvaa ottaessasi nojaudu joko valokuvauksesta kiinnostuneen ystäväsi apuun tai opettele itse valokuvauksen perusteet, jotta saat nostettua kuviesi laadun seuraavalle tasolle.

Editointityön osalta kannattaa harkita jotain muuta vaihtoehtoa kuin Instagramin omaa editointityökalua. Yksi hyvä appi puhelimella editointia varten on VSCO. Suosittelen itse harjoittelemaan kuvien editointia, koska siitä voi olla paljonkin hyötyä tulevaisuudessa.

9. Säännöllinen julkaisutahti

Aktiivisuus on optimoidun profiilin keskiössä. Aktiivisuutta ei vaadita kuitenkaan yhtä paljon kuin muissa sosiaalisen median kanavissa, koska kuvien laadulla on niin suuri merkitys julkaisun onnistumisen kannalta. Sinun ei siis tarvitse julkaista Instagram-tililläsi sisältöä monta kertaa päivässä. Keskity mieluummin korkealaatuisen ja arvoa luovan sisällön tuottamiseen kuin julkaisujen volyymiin. 

Muista tästä huolimatta julkaista sisältöä säännöllisin väliajoin tilillesi, jotta seuraajasi tietävät, milloin uutta sisältöä on tarjolla. 

Muista myös julkaista korkealaatuinen sisältösi kohderyhmällesi oikeaan aikaan, jotta julkaisuun investoitu aika ei valu hukkaan. Parhaat ajat voit selvittää tarkastelemalla seuraajiesi dataa omalta Instagram-tililtäsi. 

Henkilökohtaisella tililläni parhaat julkaisuajat ovat tiistaina ja keskiviikkona klo. 15 & klo. 17.

Toivottavasti kirjoituksestani oli hyötyä! ​​

Lataa vielä lopuksi sosiaalisen median strategiapohjamme alta avuksi tulokselliseen somettamiseen.

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Instagram ohje – Perusteet yrityksille

Instagram on muodostunut yhdeksi nykypäivän modernin markkinoinnin kulmakivistä, jota jokainen yritys voi hyödyntää liiketoimintansa kehittämiseen yritysmuodosta riippumatta. Instagram tarjoaa orgaanisen näkyvyyden kasvun, edullista mainontaa ja tukee kokonaisvaltaista markkinointia. Folcanin Instagram ohje -blogisarjassa puolestaan

Lue lisää »