Instagram-seuraajat – Miksi seuraajia ei kannata ostaa (& miten niitä kannattaa hankkia)?

Instagram – yksi aikakautemme suurimmista sosiaalisen median kanavista, jonka suosio on vain kasvanut entisestään. Kanava, jossa monet yritykset ja yksityishenkilöt viettävät aikaansa päivittäin työhön tai vapaa-aikaan liittyvissä asioissa. Olit sitten liikkeellä yksityishenkilönä tai yrityksen edustajana voi ensimmäisten Instagram-seuraajien osto tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Pelkästään Googlaamalla “buy Instagram followers” eli osta Instagram-seuraajia löydät lukuisia tahoja, jotka tarjoavat tuhat seuraajaa parin kahvikupposen hinnalla. Kuulostaa helpolta ja halvalta tavalta saada seuraajia nopeasti, eikö vain? Jos näin olisi, niin eivätkö kaikki muutkin ostaisi itselleen lisää seuraajia? Entä onko Instagram-seuraajien osto laillista ja turvallista yrityksellesi?

Seuraavaksi käymme läpi, kuinka Instagram-seuraajien osto käytännössä tapahtuu ja vastaamme yllä mainittuihin kysymyksiin, jotta voit itse tehdä päätöksen siitä, onko seuraajien osto hyvä vai huono valinta brändillesi.

Voiko Instagram-seuraajia ostaa?

Kyllä voi. Pääosa palveluntarjoajista on englanninkielisiä, mutta myös pari suomalaista löytyy, jotka tarjoavat keskimäärin palveluitaan hintaan 10€ per 1000 seuraajaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ostaessasi seuraajia maksat seuraajien määrästä, et laadusta. Usein nämä seuraajat pitävät sisällään botteja tai ei aktiivisia käyttäjiä, joka tarkoittaa niiden vuorovaikutuksen eli “engagmentin” olevan olematonta. Engagementin puuttuminen vaikuttaa negatiivisesti tilisi suoriutumiseen ja esimerkiksi monet vaikuttajayhteistyötä havittelevat yritykset tarkkailevat potentiaalisen Instagram-tilin kohderyhmän lisäksi sen engagement ratea eli prosentuaalista arvoa, joka kertoo seuraajien keskimääräisen vuorovaikutuksen suuruudesta julkaisukohtaisesti. Engagement on tärkeässä roolissa myös Instagram algoritmin toiminnassa, jonka takia siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Huom. Ostaessasi Instagram-seuraajia, maksat yleensä vain niiden määrästä. Vuorovaikutusta ei siis kannata odottaa.

Instagram logo valkoisella taustalla puhelimen näytöllä

Seuraajien ostamisen lisäksi voit myös ostaa erilaisia palveluita, jotka seuraavat strategisesti puolestasi potentiaalisia tilejä asettamiesi preferenssien/kriteerien mukaan (sijainti, käytetyt hashtagit, sukupuoli). Strategisen seuraamisen ideana on, että nämä seuratut tilit seuraisivat sinua takaisin, joka kasvattaisi tilisi seuraajien määrää.

Strategisen seuraamisen kautta saavutetut seuraajat ovat todennäköisemmin oikeita ihmisiä kuin ostetut seuraajat, mutta heidän säännöllinen vuorovaikutuksensa on silti epätodennäköistä. Lisäksi et edes pysty olemaan varma seuraavatko nämä tilit sinua takaisin vai eivät, joka tekee seuraamisesta riskialttiin investoinnin. Kannattaa myös muistaa, että monet käyttäjät eivät seuraa sinua takaisin ja ne, jotka seuraavat, harvoin konvertoituvat pitkäaikaisiksi ja lojaaleiksi seuraajiksi.

Jos tavoitteenasi on yksinkertaisesti korkea seuraajamäärä, niin näistä palveluista on ehdottomasti hyötyä tavoitteen saavuttamisessa. Nämä palvelut voivat korvata mm. Orgaanisten seuraajiesi romahduksen muilla seuraajilla.

On kuitenkin tärkeä muistaa riskit – nämä seuraajat eivät todennäköisesti ikinä tykkää tai kommentoi julkaisua, ja jäädessäsi kiinni suuresta määrästä epäaitoja seuraajia vaarannat uskottavuutesi oikeiden seuraajien silmissä.

Jatkaisitko sinä itse tilin seuraamista, jos huomaisit suurimman osan tämän käyttäjätilin kohderyhmästä olevan botteja tai epäaktiivisia käyttäjiä? Et varmaan. Alkaisit varmasti epäilemään, että miksei tili pysty herättämään kiinnostusta oikeiden ihmisten keskuudessa.

Kannattaako Instagram-seuraajia siis ostaa?

Tämä ei ole hyvä idea, koska ostetut seuraajat ovat todennäköisesti botteja tai epäaktiivisia käyttäjätilejä, joten niiltä on turha odottaa engagementtia tilillesi. Ilman engagementtia julkaisusi eivät pääse näkyville oikean yleisösi esiin tai Explore-sivulle altistamaan tiliäsi uudelle yleisölle. Lisäksi seuraajien osto vaikeuttaa tuloksien mittauksia vääristäen niitä.

On myös hyvin epätodennäköistä, että epäaktiivinen käyttäjätili tai botti konvertoituisi kaupaksi, joten suoran rahallisen hyödyn voi unohtaa seuraajien oston yhteydessä.

Ostat feikkejä Instagram-seuraajia

Suurin syy huonolle investoinnille Instagram-seuraajien oston suhteen on tilit, jotka eivät ole oikeita käyttäjiä.

Syy epäaktiivisten käyttäjätilien luontiin on yleensä joko pelkästään tulla seuratuksi takaisin tai seuraajien ostoon liittyvän palveluntarjoajan sponsoroiminen. Vaikka nämä käyttäjät voivat tarjota alkuvaiheessa vuorovaikutusta tilillesi, pitkällä aikavälillä ostetut käyttäjät muuttuvat haitaksi, joka häiritsee Instagram-tilisi analytiikan tarkastelua.

Lisää analytiikan tarkastelusta voit lukea Google Analyticsin perusteista täältä.

Ostetut Instagram-seuraajat eivät siis tarjoa pitkällä aikavälillä arvoa käyttäjätilillesi. Ne saattavat tarjota hetkellistä nostoa tykkäyksissä ja kommenteissa seuraamisen jälkeen, mutta tämä vähenee lähes poikkeuksetta pidempää aikaväliä tarkastellessamme. Kuten aikaisemmin mainitsin, engagement on avaintekijä Instagramin algoritmissa, joka taas päättää näytkö muille käyttäjille vai et. Lisäksi ihmiset saattavat alkaa epäilemään tilin aitoutta ja laatua, jos tilillä on 10 000 seuraajaa ja julkaisujen tykkäykset pyörivät 100 tykkäyksen paikkeilla.

Ilman oikeiden seuraajien vuorovaikutusta sisältöösi, julkaisusi jäävät siis piiloon niiltä potentiaalisilta oikeilta tileiltä, jotka haluaisit tavoittaa. Kannattaa myös muistaa, että feikit seuraajat eivät jaa julkaisujasi eivätkä keskustele brändistäsi tuttaviensa kanssa.

Nolla tykkäystä Instagram-seuraajilta mustalla taustalla

Ostetut Instagram-seuraajat voivat häiritä tulostesi mittausta

On käytännössä mahdotonta mitata, kuinka hyvin kohderyhmäsi vuorovaikuttavat brändisi kanssa, jos suuri osa tästä yleisöstä ei ole oikeita ihmisiä. Kuinka mittaat onnistuneiden postauksiesi menestystä, jos epäaktiiviset käyttäjät ja botit vääristävät tulosta?

Jos et tiedä, kuinka hyvin julkaisusi toimivat oikeasti tai mitä oikea yleisösi ajattelee, niin et pysty ikinä konvertoimaan heitä asiakkaiksesi. Eikö tarkoituksenasi ole kuitenkin saada lisää asiakkaita?

Instagram-seuraajien ostamisen sijaan käytä sille varattu aika, energia ja raha kehittämään aitoja suhteita ja luomaan oikea yleisö itsellesi. Jos sisältösi on kohderyhmääsi vetoavaa ja aitoa, niin seuraajasi kyllä vievät sanaa eteenpäin ja vuorovaikuttavat tilisi sisältöön ilman minkäänlaisia lahjuksia.

Instagram tunnistaa ja poistaa epäaidot seuraajat

Instagram päivitti vastikään käyttöehtoihinsa, että epäaktiiviset käyttäjät tai botit pyritään poistamaan alustalta kokonaan. Instagram otti myös vahvan kannanoton ja rupesi poistamaan kaikki tykkäykset, seuraukset tai kommentit, jotka on toteutettu kolmannen osapuolen järjestelmästä, jonka tarkoituksena on kasvattaa käyttäjien yleisöä. Ostamalla Instagram-käyttäjiä rikot siis Instagramin yhteisön suuntaviivoja, joka saattaa aiheuttaa reaktion Instagramin moderaattoreilta.

Instagram pyrkii pitämään vuorovaikutuksen aitona suojelemalla oikeita käyttäjiä ja kokemuksia alustallaan. Feikit tai ostetut seuraajat aktiviteetit haittaavat tätä tavoitetta ja voivat aiheuttaa vakavia seuraamuksia. Parempi siis vain, että kasvatat yleisöäsi orgaanisesti.

Pyydä ilmainen arvio sosiaalisen median nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Muita vaihtoehtoja Instagram-seuraajien hankkimiseen kuin ostaminen

Kuten aikaisemmin tässä kirjoituksessa mainitsin, Instagramin uusi algoritmi palkitsee tiliä enemmän engagementista kuin seuraajamäärästä, näyttäen käyttäjille samankaltaista sisältöä kuin heidän aikaisemmin vuorovaikuttamansa julkaisut ovat. On olemassa monia erilaisia keinoja kasvattaa vuorovaikutusta Instagramissa, mitkä vievät sisältösi tavoittelemiesi henkilöiden eteen.

Rakensit sitten henkilöbrändiäsi tai yrityksesi tiliä, seuraamalla näitä vinkkejä, pystyt tavoittamaan Instagramin miljardin aktiivisen käyttäjän joukosta sinulle sopivat henkilöt ja rakentamaan heistä kestävän yhteisön itsellesi.

Aloita tekemällä käyttäjätilistäsi julkinen, jotta sisältösi näkyy muillekin kuin seuraajillesi ja jotta hekin voivat vuorovaikuttaa kanssasi. Näin voit kasvattaa yleisöäsi orgaanisesti ja saavuttaa paljon halutun Explore-sivun.

Seuraavaksi julkaise useita erityyppisiä julkaisuja tilillesi – voit postata kuvia, gifejä, videoita, bumerangeja, kyselyitä tarinaan ja paljon muuta. Pyri luomaan esimerkiksi luottamusta ja innostusta seuraajissasi käyttämällä korkealaatuisia kuvia, kirjoittamalla mukaansatempaavia kuvatekstejä (copyjä), postaamalla säännöllisesti ja pitämällä yllä uniikkia tyyliäsi läpi koko matkan, jotta erotut joukosta ja pysyt alkuperäisenä. Tee tutkimus hashtageista, jotka sopivat sinun kohderyhmäsi tavoittamiseen ja ovat sopivan kokoisia tilillesi. Oikein tehtynä hashtagit tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa uusia yleisöjä.

Riippuen brändistäsi tietynlaisen persoonan luonti ja sen integroiminen sisältöön voi olla hyödyllistä. Voit esimerkiksi olla hauska tai nokkela julkaisemassasi sisällössäsi, jos koet tämän hyödylliseksi kohderyhmäsi tavoittamisessa. On tärkeää ymmärtää, miten yrityksesi nähdään, jotta pystyt hyödyntämään ympärillä olevia trendejä kohderyhmäsi kanssa kommunikoinnissa.

Lopuksi: hyödynnä eri kanavia Instagramin sisällä, kuten tarinoita, IGTV:tä, Instagram liveä tai Instagram Shoppingia. On olemassa monia tapoja, joilla käyttäjät voi tavoittaa ja saada vuorovaikuttamaan kanssasi orgaanisesti omasta aloitteestaan, joten muista testata eri toimintatapoja ja valitse itsellesi niistä sopivimmat.

Kiitoksia, että luit kirjoitukseni!

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Sosiaalisen median trendit 2020

Sosiaalisten medioiden alustat kehittyvät, algoritmit muuttuvat, käyttäjien sisältöjen kulutus nopeutuu, minkä takia mukana pysyminen voi olla ajoittain haasteellista. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi suosituimpien kanavien sosiaalisen median trendit 2020,

Lue lisää »