Oikean kohderyhmän valinta on äärimmäisen tärkeä osa mainoksen luontiprosessia. Ennen mainoksen tekemistä mieti siis, kenelle kyseinen mainos on kohdennettu. Ostajapersoonan määrittäminen voi auttaa Facebook-mainonnan kohdentamisessa. Facebookin mainostyökalu kehittyy jatkuvasti. Nykyään Facebook käyttää kohdentamisessa myös koneoppimista eli se pyrkii tuottamaan kampanjatavoitteen mukaisesti mahdollisimman hyviä tuloksia asetetun budjetin rajoissa.
Eri tapoja kohdentaa ovat mm:
- Kiinnostuksen kohteet, joihin Facebook on profiloinut käyttäjän mm. Urheilu, teknologia…
- Demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, parisuhde – tai perhetilanne)
- Maantieteellinen sijainti ja asuinpaikka
- Äskettäiset elämäntapahtumat mm. Kihlautuminen
- Yrityksen oma asiakasrekisteri tai sähköpostilista
- Jo yrityksen kanssa vuorovaikuttaneet esim. tuotetta katsoneet tai tietyillä sivuilla vierailleet kävijät (udelleenmarkkinointi)
- Ajankäyttö yrityksen verkkosivustolla
- Samankaltaisuuteen perustuvat eli niin sanotut Lookalike -yleisöt muista kohdennuksista.
Tarkkaan suunnitellulla kohdeyleisöllä tavoittelet sitä, että mainoksen näkevä henkilö kuuluu yrityksesi kohderyhmään ja parhaassa tapauksessa etsii jo kyseistä palvelua tai tuotetta. Jo valmiiksi asiasta kiinnostunut käyttäjä on paljon helpompi saada konvertoitumaan eli tekemään haluttu toimenpide (esim. klikkaamaan mainosta ja ostamaan mainostettu tuote).
Kerron sinulle pari esimerkkiä kohdentamisesta.
Facebook-mainoksen kohdistaminen kiinnostuksen mukaan
Valitaan kiinnostuksen kohteeksi tässä esimerkissä villasukat. Facebook näyttää villasukkamainoksesi erilaisten villasukkasivujen tykkääjille, jolloin on tiedossa, että yleisösi pitää villasukista. Luonnollisesti tällainen yleisö on parempi kuin esimerkiksi satunnainen joukko suomalaisia henkilöitä.
Facebook-mainoksen kohdistaminen verkkosivukävijöiden mukaan
Tässä tapauksessa valitsisimme kohdennukseksi verkkosivukävijät. Business Managerissa voit määrittää, kuinka pitkältä ajanjaksolta kävijät ovat esimerkiksi 2 kuukautta tai 6 kuukautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Facebook kohdentaa mainoksen jo verkkosivuilla vierailuille henkilöille. Kohderyhmän henkilöt ovat siis jo olleet kosketuksissa brändisi kanssa, jolloin voit lähestyä heitä hieman suoraviivaisemmalla markkinoinnilla lämmittelevän markkinoinnin sijaan. On todennäköisempää, että sivustollasi jo kerran tai kaksi vieraillut henkilö konvertoituu mainoksesta kuin täysin kylmä prospekti eli asiakas, jolle yrityksesi ei vielä ole tuttu.
Lookalike yleisöt mainonnassa
Lookalike tarkoittaa yleisöä, joka perustuu samankaltaisuuteen. Se tarkoittaa sitä, että Facebook kohdistaa mainoksen henkilöille, joilla on samankaltainen profiili kuin esimerkiksi asiakaslistasi henkilöillä tai verkkosivukävijöilläsi. Voit myös valita, kuinka tarkasti kohderyhmän tulee noudattaa samankaltaisuutta – esimerkiksi 5, 10 tai 15 prosenttia.