Local SEO – Opas Paikalliseen hakukonenäkyvyyteen

Local SEO eli paikallinen hakukonenäkyvyys tarkoittaa hakukoneoptimointia, jonka tarkoituksena on tavoittaa asiakkaita läheltä omaa toimipistettä, ohjata heidät kävijöiksi verkkosivuille ja konvertoida ostaviksi asiakkaiksi.

Mitä on Local SEO eli paikallinen hakukonenäkyvyys?

Paikallinen SEO auttaa yrityksiä mainostamaan tuotteita ja palveluita potentiaalisille kävijöille ja asiakkaille. Kerätäkseen informaatiota paikallisia hakuja varten hakukoneet luottavat signaaleihin tai merkkeihin, kuten paikalliseen sisältöön, sosiaalisen median profiilisivuihin, linkityksiin ja viittauksiin. Näiden avulla hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjälle kaikista relevanteimmat paikalliset hakutulokset.

9 vinkkiä paikalliseen hakukonenäkyvyyteen

9 vinkkiä paikalliseen hakukone-näkyvyyteen

  1. Optimoi Google My Business -tilisi.
  2. Paranna sisäistä linkitystäsi.
  3. Optimoi URL-osoitteet, title-tagit, otsikot, metatekstit ja muu sisältö.
  4. Lisää sijaintisivut verkkosivustollesi.
  5. Luo paikallista sisältöä.
  6. Varmista, että verkkosivusi on mobiilioptimoitu.
  7. Tarkista, että yrityksesi nimi, osoite ja puhelinnumero ovat yhtenäisiä eri kanavissa.
  8. Hanki inbound-linkkejä liiketoimintasi kannalta luotettavilta ja relevanteilta sivustoilta.
  9. Vuorovaikuta sosiaalisessa mediassa ja lisää julkaisuja Google My Business -tilillesi.

1. Optimoi Google My Business -tilisi.

Google My Business -tilistä on tullut paikallisen hakukonenäkyvyyden kannalta elintärkeä komponentti, koska Google suosii sisältöä, jonka se pystyy jakamaan ja verifioimaan itse oman alustansa kautta. Google My Business -tilin tarkoituksena on auttaa yritystäsi vastaamaan Googleen tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Jos Google pystyy vahvistamaan yrityksesi omistuksen ja todenperäisyyden, voi hakukone palkita yrityksesi himotulla sivupalkkitilalla Googlen paikallisessa haussa.

Varmistaaksesi, että olet optimoinut yrityksesi Google My Business -tiliä varten, haluat luoda ja vahvistaa Google My Business -sivusi, käyttää tilisi Google-julkaisuja, rohkaista asiakkaitasi jakamaan arvosteluja ja vastaamaan niihin todenmukaisesti sijainti huomioiden.

Voit esimerkiksi pyytää arvosteluja tyytyväisiltä asiakkailta ilmaisemalla selkeästi ja ytimekkäästi, että arvostatte heidän palautettaan paljon.

2. Paranna sisäistä linkitystä.

Vaikka sivustoosi ohjaavat ulkoiset linkitykset ovat tärkeitä (näistä lisää myöhemmin), sisäisen linkitysrakenteen optimointia ei kannata unohtaa, koska myös se parantaa sijoituksiasi hakukoneissa.

Miksi sisäisellä linkityksellä on väliä ja mitä se tekee?

  • Tukee navigointia verkkosivuilla ja parantaa näin käyttäjäkokemusta
  • Auttaa verkkosivuston ja sisällön hierarkian kanssa
  • Jakaa sivujen auktoriteettia ja hakukoneissa sijoittautumista sivujen kesken

Jos haluat parantaa sisäistä linkitystäsi, mutta et tiedä mistä lähetä liikkeelle, niin katso tämä alla oleva video tai Neil Patelin ohjeet sisäiseen linkitykseen (eng).

3. Optimoi URL-osoitteet, title-tagit, otsikot, metatekstit ja muu sisältö.

Kun puhutaan sisällöstä, jokainen uusi blogiteksti on uusi indeksoitu sivu Googlessa, jolle voidaan kohdistaa uusi maantieteellinen hakutermi tukemaan paikallista hakukonenäkyvyyttä. Uusi sivu tarkoittaa siis uutta mahdollisuutta sijoittua hakukoneissa ja saada näin lisää orgaanisia kävijöitä sivuille.

Aina, kun kirjoitat sisältöä, sinun on optimoitava sisältö hakukoneille sopivaksi käyttämällä suuren (suuruus on suhteellista, riippuen sivuston Domain Authoritystä) hakuvolyymin hakusanoja sivun URL-osoitteessa, title-tagissa, metatekstissä, otsikoissa ja muussa tekstissä. Jos sinulla on vaikeuksia keksiä paikallista hakukonenäkyvyyttä tukevia hakusanoja ja sisältöä, harkitse avainsanatutkimuksen, referenssitarinoiden tai tapaustutkimuksen tekemistä (case study).

4. Lisää sijaintisivut verkkosivustollesi.

Jos yritykselläsi on useampi kuin yksi toimipiste tai se toimii useammassa maassa, luo omat sijaintisivut näille sijainneille/paikkakunnille. Sijaintisivut tarjoavat lukijoille heitä kiinnostavat tiedot asiointia varten, kuten osoitteesi, puhelinnumerosi, aukioloajat, myymäläkuvaukset, pysäköinti- ja kuljetustiedot, tarjoukset ja asiakaspalautteen.

On myös tärkeää välttää duplikaattisisältöä eri sijaintisivujen välillä. Jos yrityksesi toimii yhdessä toimipisteessä, niin paras ratkaisu on tehdä paikallisesti kuvaava ”Meistä”-sivu.

Voit myös lisätä Googlen kartan verkkosivustollesi, jotta saat lisäpisteitä Googlelta. Kartan lisääminen onnistuu suosituimmissa julkaisujärjestelmissä (WordPress) joko sisäänrakennettuna ominaisuutena teemassa tai erillisen lisäosan avulla.

5. Luo paikallista sisältöä.

Google jatkaa algoritmiensa kehittämistä, mikä tarkoittaa, että sisällöntuottajat pystyvät aidosti kirjoittamaan tekstinsä entistä enemmän käyttäjiä varten – ei hakukoneita.

Paikallista sisältöä tuotettaessa on tärkeää muistaa, että vaikka yleisistä aiheista kirjoittaminen houkuttelee laajan määrän yleisöä, voi joskus olla kannattavampaa kirjoittaa paikallisista tai toimialalle ajankohtaisista uutisista houkutellaksesi paikallista yleisöä sivustollesi.

Yksi hyvä keino luoda ja edistää vahvaa auktoriteettia paikallisen hakukonenäkyvyyden ja lähistön ihmisten perspektiivistä katsottuna on keskittyä paikallisiin kokoontumisiin, uutisiin, työntekijöihin ja muuhun opettavaiseen sisältöön blogissasi. Mieti myyntisuppilon alkupäässä olevaa sisältöä (Top-of-funnel content), joka menee pidemmälle kuin yrityksesi tuote- ja palvelutarjoama. Top-of-funnel contentilla tarkoitetaan sisältöä, jonka avulla ei yritetä myydä tuotetta tai palvelua yleisölle suoraan, vaan tarkoituksena on tarjota arvoa kouluttamalla, auttamalla ja vastaamalla usein kysytyihin kysymyksiin tai kipukohtiin.

Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että voit tarjota ilmaista arvoa oppaan tai videon avulla, joka auttaa asiakkaitasi suoriutumaan paremmin arjen haasteissa. Folcanin kohdalla tämä voisi tarkoittaa mm. opasta, jossa verrataan paikallisten (tai suomalaisten) domainien ja webhotellien palveluntarjoajia, minkä avulla oppaan lataaja saisi arvokasta tietoa domainin ja palvelintilan ostoa varten.

6. Varmista, että verkkosivusi on mobiilioptimoitu.

Paikallinen haku ja mobiilihaku Googlessa kulkevat käsi kädessä tällä hetkellä.

Yksiä yleisimmistä syistä, miksi ihmiset käyttävät sivustoasi mobiilissa, ovat: arvostelujen etsiminen, reittiohjeiden löytäminen yrityksesi luokse ja yhteystietojen etsiminen.

Tee näiden asioiden löytämisestä helppoa tekemällä sivustostasi mobiilioptimoitu – prospekteja ja asiakkaitasi varten.

7. Tarkasta, että yrityksesi nimi, osoite ja puhelinnumero ovat yhtenäisiä eri kanavissa.

Sinun pitää tehdä selväksi ihmisille ja hakukoneille, mistä yrityksesi löytyy. Tehdäksesi tämän tarkista, että yrityksesi nimi, osoite ja puhelinnumero ovat oikein sivustollasi ja muualla verkossa.

Yleisesti nämä tiedot kannattaa sijoittaa joko sivuston yläreunaan (header) tai alareunaan (footer).

8. Hanki inbound-linkkejä liiketoimintasi kannalta luotettavilta ja relevanteilta sivustoilta.

Inbound-linkit eli ulkoiset linkitykset ovat todella tehokas tapa parantaa paikallista hakukonenäkyvyyttäsi. Jokainen näistä ulkoisista linkityksistä kertoo Googlelle, että yrityksesi on olemassa ja parantaa Domain Authoritya.

Ulkoisia linkityksiä voi hankkia mm. sponsoreiden, kumppanuuksien ja vierailijablogien kautta.

Kysy lisää ulkoisten linkkien rakentamisesta.

Aloita käymällä läpi oma henkilökohtainen verkostosi, johon voi kuulua kauppakamari, paikalliset yhteisöt (esim. yrittäjät.fi), lisensiointitoimistot, kauppayhdistykset, jälleenmyyjät, välittäjät, valmistajat tai muut kolmannen osapuolen verkoston jäsenet.

Kuten aikaisemmin mainitsin, vierailijablogin avulla voi luoda linkityksiä sivullensa. Keskustele alasi muiden asiantuntijoiden kanssa ja toimi resurssien tarjoajana heille. Jos olet aktiivinen asiantuntijayhteisöäsi koskevia keskusteluissa, ympärilläsi oleva suhina kasvaa saapuvien linkkien, sosiaalisen median seuraajien ja yleisesti koko median kattavuuden muodossa.

9. Vuorovaikuta sosiaalisessa mediassa ja lisää julkaisuja Google My Business -tilillesi.

Google pitää sosiaalisessa mediassa jaettua sisältöä tärkeämpänä kuin koskaan ennen. Tämä tarkoittaa sitä, että sosiaalisen median tykkäyksillä, linkityksillä ja jaoilla on suuri merkitys.

Vinkki: Kun olet kunnostanut Google My Business -sivustasi näyttävän kokonaisuuden, jaa se sosiaalisessa mediassa, jotta pystyt yhtenäistämään sosiaalisen median ja Googlen haut entistä paremmin.

Tilaa ilmainen analyysi hakukoneoptimointisi nykytilasta

Jätä alle verkkosivustosi tiedot, niin teemme analyysin sinulle. Käymme analyysin kanssasi läpi 30 min etäpalaverissa, niin sinulla on mahdollisuus kysyä sinua askarruttavista asioista. Läpikäynnin jälkeen lähetämme analyysin sinulle sähköpostiin PDF-muodossa. Analyysi ja sen läpikäynti ovat täysin ilmaiset sinulle, eivätkä sido mihinkään.

Paikallinen hakukonenäkyvyys - Yhteenveto

Local SEO eli paikallinen hakukonenäkyvyys on tärkeä osa SEO-strategiaa kaikilla yrityksillä, joiden liiketoiminta koostuu paikallisten tuotteiden tai palveluiden myynnistä. Jos sinulla on myymälä tai selkeä palvelualue, paikallinen hakukonenäkyvyys auttaa yleisöäsi löytämään sinut Googlesta.

Paikallisen hakukonenäkyvyyden huomioon ottaminen ja siinä kilpaileminen on myös siksi erittäin tärkeää, koska se ei ole vielä yhtä kilpailtu osa-alue kuin suuri osa muista hakukoneoptimoinnin osa-alueista (erityisesti Suomessa).

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Miksi sivustolla kannattaa olla UKK-osio?

Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnissa on ymmärtää, mitä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten hyödynnät UKK-osiota vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin ja samalla parannat

Lue lisää »

Miksi kirjoittaa yritysblogia?

Bloggaaminen eli blogin kirjoittaminen on yritykselle loistava tapa tuoda esiin omaa asiantuntemustaan sekä tavoittaa uusia kohderyhmään kuuluvia asiakkaita. Yritysblogilla voi olla monta tavoitetta esimerkiksi: Brändin tunnettuuden lisääminen 

Lue lisää »