Instagram ohje – Miten julkaista sisältöä?

Instagram on muodostunut yhdeksi modernin markkinoinnin kulmakivistä, jota jokainen yritys voi hyödyntää liiketoimintansa kehittämiseen yritysmuodosta riippumatta. Instagram tarjoaa mahdollisuuden orgaanisen näkyvyyden kasvattamiseen sekä edullisen mainonnan hyödyntämiseen ja tukee kokonaisvaltaista markkinointia.

Folcanin Instagram ohje -blogisarjassa neuvomme miten alustalla toimitaan tuloksellisesti. 
Instagram ohje -blogisarjassa käymme vaiheittain läpi Instagramin käyttöä aina tilin luomisesta julkaistavaan sisältöön, analytiikkaan, kehittämiseen ja mainontaan.

Blogisarjan tarkoitus on ohjeiden ja vinkkien avulla auttaa sinua tuloksellisesti edistämään toimintaasi Instagramissa. Blogisarja on paikka, johon voi aina palata, kun ei ole varma, että miten jokin tapahtuu tai mitä Instagramissa kannattaa tehdä.

Blogin ensimmäisessä osassa (Instagram ohje – Perusteet yrityksille) aloitimme nollasta, eli kävimme läpi yritystilin perusteita. Tällä kertaa Folcanin Instagram-ohje suuntaa seuraavaan vaiheeseen, sisällön julkaisemisen perusteisiin.  

Jos olet jo päässyt vauhtiin Instagramissa ja muualla sosiaalisessa mediassa, tilaa meiltä ilmainen sosiaalisen median nykytilan analyysi täältä.

Pyydä ilmainen arvio sosiaalisen median nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Blogikirjoituksen avainsanoja:

Avataan hieman avainsanoja ennen kuin mennään asiaan. Nämä helpottavat sinua ymmärtämään blogikirjoituksen sisältöä paremmin.

Feed-julkaisu

Julkaisu, joka tulee näkymään mm. tilisi profiilissa sekä muiden sinua seuraavien tilien kotinäkymässä.

Hashtag:

Aihetunniste, jonka voi lisätä kommenttikenttään tai julkaisujen tekstiin. Hashtag helpottaa viestintää. Sen avulla sisältösi ohjautuvat aihealueeseensa liittyvään paikkaan. Näitä käyttämällä voit siis löytää tiettyihin aihealueisiin liittyviä sisältöjä Instagramin hakutyökalulla.

Hashtagien tarkoitus on kuvata mahdollisimman tarkasti sisällössä esiintyviä aiheita.

Tag / tägäys:

Julkaisuihin lisättäviä käyttäjien tilien nimiä, joita painamalla pääsee kyseisiin Instagram-profiileihin. Tägätyt käyttäjät saavat ilmoituksen julkaisustasi.

Sijainti:

Julkaisujen yhteyteen lisättävä sijainti, jota napauttamalla pääsee tarkastelemaan samaan sijaintiin merkittyjä julkaisuja.

Tehoste / suodatin / filtteri:

Kuviin tai videoihin lisättävä graafinen kerros. Instagram tarjoaa tehosteita ja suodattimia kuviin ja videoihin silloin, kun julkaiset niitä.

Kuvateksti:

Julkaisusi yhteyteen lisättävä tekstisisältö, jonka tarkoitus on pääsääntöisesti avata julkaisemaasi sisältöä. Kuvateksteihin lisätään usein julkaisuun liittyviä Hashtageja, jotka auttavat tavoittamaan aiheesta kiinnostuneita henkilöitä.

Mitä ottaa huomioon julkaistaessa sisältöä?

Yritystilillä, julkaistaessa sisältöä, tulisi pohtia vähintään seuraavia kysymyksiä, jotta alustalla toimiminen olisi tavoitteellista ja tuloksellista. 

Määritä suuntaviivat yrityksesi sisällöille:

Julkaisujen avulla tuot esille yrityksesi ääntä, joten pyri sisällyttämään julkaisuusi yrityksesi arvoja sekä visuaalisia linjauksia. 

Kenelle sisältöä tuotetaan, eli ketkä ovat kohderyhmäsi?

Tunnista kohderyhmäsi ja pyri tuottamaan sisältöä heidän mielenkiintonsa ja tarpeiden mukaisesti. Kohderyhmän määrittämisessä voit käyttää hyödyksi määrittelemääsi ostajapersoonaa. 

H3: Mitä arvoa julkaisusi tuottavat kohderyhmällesi?

Pohdi julkaistessasi sisältöä mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Tuoko sisältö arvoa yleisöllesi? 
  • Auttaako se heitä jotenkin? 
  • Opettaako se jotain?  
  • Luoko se positiivisia tunteita? 
  • Löydätkö ratkaisun heidän ongelmaansa? 
  • Tarjoatko julkaisussa muuta hyötyä tai apua?

Mitä ikinä yrityksesi voikaan tarjota kohderyhmällesi, pyri luomaan ensisijaisesti arvoa tuotteiden ja palveluiden suoran myynnin sijaan. Ne henkilöt, jotka kokevat saavansa arvoa julkaisuistasi ja jotka ovat kiinnostuneita yrityksesi palveluista ja tuotteista, löytävät kyllä lopulta perille asiakkaaksesi.

Vinkki: Tutustu sosiaalisen median strategiapohjaamme. Saat tästä erinomaisen pohjan lähteä suunnittelemaan läsnäoloasi sosiaalisessa mediassa. Tilaa strategiapohja alta.

Miten sisältöä julkaistaan?

Instagramissa kuvia ja videoita julkaistaan pääsääntöisesti suoraan puhelimelta. Voit ladata palveluun olemassa olevaa mediaa puhelimeltasi tai ottaa kuvia ja videoita suoraan Instagramin kautta. 

Näin julkaiset Instagramissa sisältöä:

  1. Jos haluat ladata kuvan tai videon, napauta ensin näytön alaosassa  kuvaketta.
  2. Lataa kuva tai video puhelimesi kirjastosta napauttamalla Kirjasto (iOS) tai Galleria (Android) näytön alareunassa ja valitsemalla jaettavan kuvan tai videon.
  3. Jos haluat ottaa uuden kuvan tai videon: Ota uusi kuva tai video napauttamalla kuva tai Video näytön alareunassa ja napauttamalla sitten . Voit vaihtaa etu- ja takakameran välillä napauttamalla  ja säätää salamaa napauttamalla .
  4. Napauta seuraava, lisää haluamasi suodatin (lisää aiheesta alta)
  5. Napauta seuraava, lisää tekstiä avaamaan julkaisua. (lisää aiheesta alta)
  6. Napauta jaa.

Miten jaan Instagramissa julkaisun, jossa on useita kuvia tai videoita?

Voit ladata enintään kymmenen kuvaa sekä videota ja jakaa ne yksittäisenä julkaisuna.

  1. Napauta ja napauta sitten näytön alareunassa Kirjasto (iPhone) tai Galleria (Android).

  2. Napauta aktiivisen kuvan oikeassa alareunassa esiintyvää  nappia. 

  3. Valitse haluamasi kuvat ja videot puhelimesi kirjastosta. Jos haluat säätää, miten kukin kuva tai video rajataan, napauta sitä ja säädä sitten sen sopivuutta kehykseen koskettamalla näyttöä. Muista, että valitsemasi suunta (neliö tai pysty- tai vaakasuunta) pätee kaikkiin julkaisusi kuviin tai videoihin. Et voi valita eri suuntaa kullekin kuvalle tai videolle. Kun olet valmis, napauta oikeassa yläkulmassa Seuraava.

  4. Napauta näytön alareunassa olevaa suodatinta, jos haluat käyttää sitä jokaiseen valitsemaasi kuvaan ja videoon, tai napauta kuvaa tai videota, jos haluat muokata sitä ja lisätä suodattimia yksitellen.

  5. Jos haluat muuttaa kuviesi ja videoidesi järjestystä, napauta ja pidä kuvaa tai videota painettuna ja vedä se sitten toiseen paikkaan. Jos haluat poistaa kuvan tai videon julkaisustasi, napauta ja pidä kuvaa tai videota painettuna ja vedä se sitten kuvan alle ilmestyvään roskakoriin. Kun olet valmis, napauta oikeassa yläkulmassa Seuraava.

  6. Lisää kuvateksti ja napauta Jaa. (lisää aiheesta alta)

Miten rajaan kuvani Instagramissa?

Kun olet ladannut uuden kuvan palveluun tai ottanut uuden, voit rajata sen ennen julkaisemista. 

Kuvan rajaaminen: 

  1. Napauta Muokkaa > Säädä. 
  2. Lähennä koskettamalla näyttöä ja nipistämällä. Siirrä sitten kuvaa ja säädä, miten se sopii kuva-alueeseen. Käytä ruudukkoa apuna kuvan rajaamisessa.
  3. Peruuta napauttamalla Peruuta tai tallenna muutokset napauttamalla Valmis 

Lisää kuvateksti ja hashtagit julkaisullesi:

Kuvatekstin lisääminen on viimeinen ja erittäin tärkeä vaihe julkaisemisessa. Sen tarkoitus on avata sisältöäsi tarkemmin yleisöllesi ja mahdollistaa hashtagien, eli tunnisteiden käytön.

Kuvateksti voi kuitenkin olla informatiivisen ja sisältöä avaavan lisäksi / sijasta myös hauska tai nokkela, eli lopulta kädet ovat tekstin suhteen hyvin vapaat.

Hashtagit:

Julkaisujen kuvatekstien yhteydessä on tärkeää lisätä niiden sisältöä mahdollisimman tarkasti vastaavia tunnisteita, eli hashtageja.

Hashtagit ovat sanatunnisteita, joiden kautta käyttäjät voivat löytää haluamaansa aiheisiin liittyvää sisältöä Instagramin hakukentästä. Hashtagit auttavat oleellisesti julkaisuasi tavoittamaan laajemman yleisön. Hashtagit alkavat aina risuaitasymbolilla ‘’ # ‘’, jonka perään kirjoitetaan aihe. 


Esimerkiksi: #yrityskulttuuri 

Voit lisätä julkaisusi yhteyteen myös sijainnin ja henkilöitä

Halutessasi voit lisätä julkaisusi yhteyteen esimerkiksi yrityksesi liikkeen sijainnin tai kuvassa esiintyviä Instagramia käyttäviä henkilöitä. Sijainnin ja henkilöiden lisääminen tapahtuu julkaisun viimeisessä kohdassa. Näiden paikat löytyvät kuvatekstin alta.

Miten voin muokata jo julkaistua sisältöä?

  1. Navigoi profiiliisi.
  2. Napauta julkaisua, jota haluat muokata.
  3. Napauta   (iOS) tai  (Android) kuvan tai videon yläpuolella.
  4. Napauta Muokkaa.
  5. Muokkaa kuvatekstiä ja napauta sitten Valmis. 

Yhteenveto

Mahtavaa! Jos olet päässyt tähän asti blogikirjoituksessa: Osaat julkaista sisältöä Instagramiin, tehdä perusmuokkaukset ja lisätä hashtagit, maininnat ja sijainnin julkaisusi yhteyteen. Seuraavassa Instagram-ohje blogikirjoituksessa avaamme Instagram-tarinoiden maailmaa sekä jaamme ideoita sisällöntuottamiseen.

Kiitos, kun luit blogikirjoitukseni.

Terkuin,
Salomon.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Miksi sivustolla kannattaa olla UKK-osio?

Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnissa on ymmärtää, mitä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten hyödynnät UKK-osiota vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin ja samalla parannat

Lue lisää »

Miksi kirjoittaa yritysblogia?

Bloggaaminen eli blogin kirjoittaminen on yritykselle loistava tapa tuoda esiin omaa asiantuntemustaan sekä tavoittaa uusia kohderyhmään kuuluvia asiakkaita. Yritysblogilla voi olla monta tavoitetta esimerkiksi: Brändin tunnettuuden lisääminen 

Lue lisää »