Kaikki alkoi, kun olin töissä Telia Finlandilla toimitusvastaavana B2B-puolella Posti Oyj:n asiakkuustiimissä vuonna 2018. Olin juuri aloittanut työni, kun minulle aukesi mahdollisuus hypätä mukaan hoitamaan Postin asiakkuutta esimieheni ansiosta. Tiesin, että tällaista mahdollisuutta ei ihan joka päivä vastaan tulisi, joten päätin tarttua siihen.
Samaan aikaan, kun töissä tapahtui suuria, keskustelin entisen koulukaverini ja nykyisen liikekumppanini Alinan kanssa siitä, millaista olisi perustaa oma yritys. Ensimmäiset keskustelumme ajoittuivat viime vuoden (2018) toukokuulle, josta myös ensimmäiset yhteiset 29.5 tehdyt muistiinpanomme löytyvät vielä tänäkin päivänä. Alina työskenteli vielä tässä vaiheessa täyttä päivää IT-palveluita tarjoavassa kasvuyrityksessä Helsingissä, vastaten markkinoinnista.
Alitajuntaista kiinnostusta yrittäjyyttä kohtaan?
Tässä vaiheessa keskustelumme koostuivat vielä valtaosin leikkimielisistä ideoiden sparrailutuokioista puolin ja toisin. Muistan ikuisesti, kuinka sparrailimme Alinan kanssa parasta mahdollista kokoonpanoa yrityksen perustamista varten luonteen ja osaamisen osalta, vaikka emme edes tienneet, minkä yrityksen perustaisimme. Katsoessani taakse ensimmäisiin muistiinpanoihimme ainoa asia, mikä niissä pitää vielä paikkansa, on yrityksemme toimiala. Kaikki muu on muuttunut, mikä oli kieltämättä ihan oletettavaa ottaen huomioon tuolloisen elämäntilanteemme. Molemmilla meillä oli kuitenkin vielä opinnot kesken ja työskentelimme täyttä päivää palkkatöissä. Tästä huolimatta kaiken kiireen keskellä näimme molemmat markkinarakoa markkinoinnin ja erityisesti digimarkkinoinnin saralla. Olimme molemmat seuranneet aktiivisesti Jenkeissä tapahtunutta digimarkkinoinnin murrosta (vaikuttajamarkkinointi, markkinoinnin automaatioiden yleistyminen jne.) ja totesimme, että tämä tulee tapahtumaan myös Suomessa.
Markkinaraon löytämisestä huolimatta emme kuitenkaan tarttuneet tositoimiin vielä tässä vaiheessa. Aikamme ei olisi yksinkertaisesti riittänyt. Sovimme, että palaisimme asiaan uudestaan alkusyksystä ja aloittaisimme toden teolla ideoidemme edistämisen. Tämä antoi molemmille aikaa pohtia ja jalostaa ideoitamme entisestään. Syvennyin takaisin päivätyöhöni Telialla ja jatkoin pallon perässä juoksentelemista Fc Viikinkien riveissä. Päiväni olivat siis hyvin täyteen pakattuja sekä jalkapallon että töiden ansiosta. Vapaa-aikani käytin lähes poikkeuksetta lukemiseen ja markkinoiden tutkimiseen. Vaikka meillä ei ollut vielä tässä vaiheessa selkeää ideaa siitä, mihin haluaisimme erikoistua, tiesin säännöllisen tiedonkeruun olevan minulle hyödyksi tavalla tai toisella.