Verkkosivujen optimointi mobiilin sopiviksi on nykyään äärimmäisen tärkeää. Käyttäjistä koko ajan suurempi osa suorittaa hakunsa ja esimerkiksi verkko-ostoksensa mobiililaitteella. Vuonna 2018 tehdyn tutkimuksen mukaan 52,2 prosenttia kaikesta verkkosivuliikenteestä tapahtui mobiililaitteilla. Nuorempien sukupolvien kohdalla prosenttiluvut ovat epäilemättä vielä huomattavasti suuremmat, eivätkä näytä laskevan hyvään toviin. Lisäksi esimerkiksi ostosten tekeminen mobiililla (eli myös mainonta mobiilikäyttäjille) tai asiakastyytyväisyyden korrelaatio mobiilin käyttökokemuksen kanssa ovat merkittäviä ja kasvavia alueita. Lukujen valossa esimerkiksi tämän blogitekstin asettelussa ja optimoinnissa lähtökohtana pitääkin olla juuri se, että miltä se näyttää ja tuntuu mobiilissa, eikä niinkään tietokoneen ruudulla.
Verkkosivujen mobiilioptimointi voi alkaa jo sivujen teeman valinnasta. Jos teema on, olisi se syytä olla “responsive”, eli kaikille laitteille, selaimille ja näyttökoille sopeutuva. Luonnollisesti tekstin, kuvien ja kaiken muun sivun sisällön, kuten ponnahdusikkunoiden, on muutenkin syytä olla visuaalisesti hyvin aseteltua ja sopivaa. Sivuston latausnopeus on merkittävä tekijä myös mobiilissa, tästä lisää myöhemmin. Accelerated Mobile Page eli AMP on avoimen lähdekoodin mobiilisivumuoto, jonka ansiosta sivun latautumiseen kuluva aika pienenee. Tämän johdosta esimerkiksi kuvat eivät lataudu heti sivua ladattaessa, vaan myöhemmin selattaessa, mikä mahdollistaa sivun avaamisen nopeammin.
Tästä voit testata Verkkosivusi mobiilin käyttökokemuksen ja tästä latausnopeuden.