Sivustokartan luominen WordPressissä sekä indeksoiminen

Mikä on sivustokartta?

Sivustokartalla voidaan tarkoittaa kolmea eri asiaa:  

  • Sivustokarttaa, jota käytetään verkkosivuston suunnitteluvaiheessa 
  • Sivuston käyttäjälle luotua sivustokarttaa 
  • Hakukoneita varten luotua sivustokarttaa XML-tiedostona(sitemap.xml).


Suunnitteluvaiheessa käytettävä sivustokarttaa käytetään tukena verkkosivusto kokonaisuuden hahmottamiseksi. Käyttäjää varten luotava sivustokartta tehdään auttaakseen käyttäjien navigointia sivustolla. Sen avulla voidaan ohjata sivuston vierailijaa muille sivuille kyseisen sivuston sisällä. Tästä sivustokartasta käyttäjän on myös helppo löytää yrityksen tärkeät tiedot, kuten yhteystieto- ja kontaktisivut. Nykyään tämänkaltainen sivustokartta löytyy usein sivustojen alareunasta, footerista. Sivustokartan löytyminen footerista helpottaa käyttäjän navigoimista sivuston sisällä, esimerkiksi luettuaan artikkelin loppuun.  

Tässä artikkelissa käsitellään hakukoneita varten luotavaa xml-sivustokartta. Tämä sivustokartta luodaan hakukoneiden botteja varten, jotta ne pystyvät navigoimaan tiheämmin sivustollasi sekä indeksoimaan sen sisältävät sivut esim. sivuston muutoksien yhteydessä. Sivustokartan tehtävänä on kertoa crawlereille eli hakukoneiden boteille sivuston rakenne ja hierarkia.  Tämän avulla hakukoneet kykenevät myös sijoittamaan sivuja asiaankuuluville hakutulossivuille. 
Tässä artikkelissa keskityn siihen, miten sivustokartta luodaan WordPressissä sekä miten sivustokartta tallennetaan Google Search Consoleen sen luomisen jälkeen. 

Sivustokartan luominen WordPressissä

Nykyaikaisten verkkosivujen luomiseen tarkoitetut sisällönhallintajärjestelmät (CMS) ja niiden lisäosat tekevät xml-sivustokartan luomisesta melko kivutonta. Kun verkkosivustoa luodaan tällaisella järjestelmällä tai alustalla, on tarjolla erilaisia lisäosia, jotka sivustokartan helpon luomisen lisäksi auttavat hakukoneoptimoinnissa. Yksi edellä mainituista hakukoneoptimointia edistävistä lisäosista WordPressissä on Yoast SEO. Käytän seuraavaksi Yoast:ia esimerkkinä siihen, kuinka luodaan sivustokartta sivustolle, joka voidaan sitten välittää eteenpäin myös hakukoneeseen. 

Jotta Yoast -lisäosaa voidaan käyttää sivustokartan luomiseen, pitää se ensin lisätä WordPress -hallintapaneeliin. Tämä tapahtuu vasemmasta laidasta löytyvästä ”Lisäosat” -kohdasta ja tarkemmin sen alta kohdasta ”Lisää uusi”. Kirjoita hakuun Yoast ja painat ”Asenna nyt”. 

Sitten itse sivustokartan luomiseen. Kun Yoast on asennettu WordPress -hallintapaneeliin, ilmestyy hallintapaneelin vasempaan laitaan alakohta ”SEO”.  Täältä siirrytään kohtaan ”Yleiset”, jossa näet Yoastin oman ohjauspaneelin. Ohjauspaneeli ilmoittaa Yoastin havaitsemista ongelmista sekä antaa ajankohtaisia ilmoituksia Yoastin toimivuudesta. Sieltä löytyy myös kohta ”Ominaisuudet”. Ominaisuuksien alla on kaikki erilaiset Yoastin tarjoamat toiminnot sivuston hakukoneoptimoinnin kehittämiseksi, ja sieltä käsin voidaan määrittää, mitä niistä halutaan pitää käytössä. Tästä valikosta löytyy myös kohta ”XML-sivustokartta”. Klikkaamalla tähän ”Käytössä” generoi Yoast sivustolle automaattisesti sivustokartan, jota voidaan tarkemmin tarkastella vielä kohdasta ”Tarkastele XML-sivustokarttaa”. Tämän alta löytyy URL-osoite sivustokarttaan, joka seuraavassa vaiheessa toimitetaan Googlen Search Consoleen. 

Tällä tavoin onnistuu sivustokartan luominen Yoast SEO:n avulla. Vastaanvanlaisia lisäosia on WordPressissäkin kuitenkin useita. Sivuston optimaalisen toimivuuden takia halutaan käytössä olevien lisäosien määrä pitää minimissä. Tämän takia kannattaa aina tutkia mitkä lisäosat sopivat kullekin sivustolle parhaiten, eikä vain lisäillä niitä tarpeettomasti. 

Sivustokartan indeksoiminen Googlessa

Lopuksi, jotta hakukoneet löytävät sivustokartan, lisätään se Google Search Consoleen. Mikäli yritykseltäsi ei vielä löydy Search Console -tiliä tai se on muuten ennestään tuntematon Googlen työkalu, voit artikkelistamme tarkistaa ohjeet, miten tili luodaan sekä tutustua lisää Search Consolen mahdollisuuksiin. Google Search Consolen vasemmasta laidasta löytyvästä valikosta siirrytään kohtaan ”Sivustokartat”. Tämän jälkeen ”Lisää uusi sivustokartta” kohtaan lisätään edellisesti kohdasta saatu XML-sivustokartan URL-osoite ja klikkaa ”Lähetä”. Kas näin! Nyt sivustokartta on ilmoitettu Googlelle ja yleensä se indeksoidaan muutamassa päivässä. Search Consolen sivustokartta -näkymästä nähdään myös, kun sivustokartan indeksointi on onnistunut. 

Näin yksinkertaisesti luodaan sivustokartta WordPressissä ja ilmoitetaan se indeksoitavaksi Googlelle. Vaikka toimenpiteet ovat yksinkertaisia, on sivustokartan luominen sekä päivittäminen sivustomuutoksien jälkeen tärkeää hakukonenäkyvyyden kannalta.

Mikäli tarvitset apua sivustokarttaan tai olet kiinnostunut muista sivustojesi hakukoneoptimoinnin osa-alueiden tämänhetkisestä toimivuudesta, tilaa ohesta maksuton analyysimme verkkosivujen SEOn nykytilasta. 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Arvolupaus osana yrityksen markkinointia

Arvolupaus eli value proposal on yrityksen markkinoinnin sydän. Arvolupaus lupaa asiakkaalle kokemuksen lisäarvosta, jota yritys hänelle kilpailijoihinsa verrattuna tuottaa. Hyvin suunniteltuna arvolupaus vahvistaa yrityksen brändiä

Lue lisää »

REKRY – Mainonnan osaaja

Inspiroidutko erottuvista ja mieleenpainuvista mainoksista? Motivoivatko data ja tulokset sinua? Haluatko olla avainasemassa toteuttamassa nokkelaa ja tuloksellista mainontaa asiakasyrityksillemme? Asiantunteva ja nuorekas digimarkkinoinnin tiimimme etsii vahvistusta

Lue lisää »