PPC-markkinointi – Mitä se on?

PPC-markkinointi on digitaalisen markkinoinnin muoto, jossa mainostaja maksaa pelkästään klikkauksista. PPC tulee sanoista Pay-Per-Click eli suomeksi maksu per klikkaus. Tehokas, oikein rakennettu ja kohdistettu PPC-markkinointikampanja lisää verkkosivujesi kävijämäärää huomattavasti ja sitä kautta lisäät myyntiä.

Mitä PPC-markkinointi on?

PPC-markkinointi on digitaalisen markkinoinnin muoto, jossa mainostaja maksaa vain toteutuneesta klikkauksesta. PPC on hinnoittelumalli, jossa ei makseta mainoksen näkyvyydestä tai hyvästä mainospaikasta. Mainostaja maksaa yksinomaan toteutuneista klikkauksista hintatarjouksen mukaisen hinnan. Tyypillisesti PPC-mainonnasta puhuttaessa tarkoitetaan hakusanamainontaa Google Adsissa, mutta se on paljon muutakin. Useat mainostamisen mahdollistavat sosiaalisen median alustat ovat myös ottaneet PPC-mallin osaksi markkinointimallejaan. Näitä somealustoja ovat muun muassa Facebook, Instagram, LinkedIn ja TikTok. 

Kuten monet uudet asiat, niin myös PPC-markkinointi avautuu helpoiten esimerkin avulla. Ajatellaan, että omistat auton, jonka katsastusaika lähestyy. Mitä teet? Nappaat puhelimen taskusta ja kirjoitat Googlen hakukenttään hakusanan “katsastus”. Huomaat ensimmäisenä hakutulossivulla olevan tuloksen vastaavan hakuasi ja klikkaat sitä. Jos klikkaamasi hakutulos oli mainos, niin sinun klikkauksesi maksoi mainoksen takana olevalle yritykselle tietyn verran. Useimmiten Googlessa 3–4 ensimmäistä hakutulosta ovat mainoksia. 

PPC-markkinointi ja Google Ads

Puhuttaessa PPC-markkinoinnista tarkoitetaan useimmiten markkinointia Google Adsissa, joka on yksi suosituin PPC-markkinointikanava. Googlen suosio perustuu muun muassa siihen, että Googlen hakukone on edelleen vuonna 2022 maailman käytetyin hakukone. Suosiota lisää myös se, että Google Ads antaa mainostajalle valittavaksi useita eri mainosmuotoja. Mainosmuodon valinta riippuu markkinointikampanjan tavoitteesta, strategiasta ja käytössä olevasta ajasta. Yleisimmin käytettyjä mainosmuotoja ovat haku-, shopping- ja sovelluskampanjat.  

Maksettu hakusanamainonta Google Adsin avulla on yksi tehokkaimmista keinoista houkutella juuri sinun yrityksesi palveluista ja tuotteista kiinnostuneita ihmisiä verkkosivuillesi. Käyttäjän tehdessä hakukoneessa haun, hän antaa vahvan signaalin kiinnostuksesta haettavaa asiaa kohtaan. Ajatellaan, että olet vastuussa auton renkaita myyvän yrityksen markkinoinnista. Jos ostoaikeissa oleva ihminen hakee hakusanalla “parhaat talvirenkaat”, niin etkö haluakin näkyä silloin mahdollisimman ylhäällä hakutulossivulla? Tällöin näkyvyyttä antaa hakusanamainonta, joka edesauttaa sitä, että yrityksesi on esillä juuri oikealla hetkellä. 

Ensimmäiselle paikalle pääseminen orgaanisissa hakutuloksissa, eli hakutuloksissa, joista ei makseta, on usein monen vuoden työn tulos. Yleensä kuitenkin verkkosivujen kävijämääriä halutaan kasvattaa nopeasti ja tällöin usein paras vaihtoehto on PPC-markkinointi Google Adsissa 

Parhaat käytännöt PPC-mainontaan

Mitä ajatuksia aiemmin lukemasi herättää? Voisiko PPC-markkinoinnista olla sinulle hyötyä? Me Folcanilla uskomme, että jokainen yritys hyötyy PPC-mainonnasta, kunhan oikeat työkalut ovat hallussa. Tapoja ja käytäntöjä on niin monta kuin on markkinoijaakin. Alla muutama huomioon otettava seikka, joilla pääset alkuun. 

Yrityksen tavoitteet

Kuinka PPC-markkinointi tukee yrityksesi liiketoimintasuunnitelmaa? Mitä tavoitteita yrityksesi on asettanut seuraavalle kvartaalille? Entä seuraavalle vuodelle? PPC-mainonta tulee implementoida osaksi yrityksen pitkän ajan suunnitelmaa, jotta se tukee yrityksen tavoitteita ja etenkin markkinoinnin tavoitteita. Kun yrityksesi tavoitteet on määritetty, voidaan valita tavoitteisiin parhaiten sopivat PPC-markkinointikanavat. Hyvin tunnetun tuotteen tai palvelun markkinoinnissa toimii parhaiten hakusanamainonta, koska tuotteella tai palvelulla on jo olemassa olevia hakuja. Uutta tuotetta tai palvelua markkinoidessa kannattaa ottaa pohdittavaksi sosiaalisessa mediassa mainostaminen.  

Tärkeä osa yrityksen tavoitteita on niiden seuranta. Olethan siis jo määrittänyt liiketoimintasi kannalta oleelliset KPI-mittarit? 

Kohderyhmät

Tunnetko yrityksesi kohderyhmän? Millaiset ihmiset konvertoituvat asiakkaiksesi ja millainen markkinointiviestintä toimii juuri heille? PPC-markkinoinnissa oikean kohderyhmän löytäminen ja määrittäminen on ehdottoman tärkeää. Ennen mainonnan aloittamista onkin hyvä tehdä ostajapersoonan eli ihanneasiakkaasi määrittäminen. Näin varmistat, että näytät mainoksia ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palvelustasi. Muista, että PPC-markkinoinnissa jokainen klikkaus maksaa!

Lataa ostajapersoonapohja

Digimarkkinoinnin yksi tärkeimmistä erottavista tekijöistä verrattuna perinteiseen markkinointiin, on mainonnan kohdennettavuus. Mainos voidaan kohdentaa muun muassa demografisten tekijöiden, kiinnostuksen kohteiden ja elämäntilanteen mukaan.  

Mainoksen laatu

Ensin voisi ajatella, että mainoksen laadulla tarkoitetaan mainoksen visuaalista ilmettä ja tekstisisältöä. Se on toki yksi osa-alue, mutta mainoksen laatuun ja sen myötä klikkihintaan vaikuttaa moni muukin asia.  

Yksi laatuun vaikuttavista tekijöistä liittyy kohderyhmän ja mainoksen sisällön kohtaamiseen. Varastaako mainos kohderyhmän huomion ja saako se valittuun kohderyhmään kuuluvan käyttäjän klikkaamaan mainosta? Hakusanamainosta tehdessä mainostajan tulee miettiä, vastaako valituille hakusanoille tehty mainos haun tehneen henkilön tarpeeseen. Sosiaalisessa mediassa mainostavan tulee miettiä, että kuinka pysäyttää feediä selaava nykysomettaja mainoksen äärelle. 

Mainoksen laatuun vaikuttaa myös klikkauksen jälkeen tapahtuva toiminta eli laskeutumissivun toimivuus. Vastaako laskeutumissivu mainoksen viestiä? Löytääkö mainosta klikannut ihminen ratkaisun etsimäänsä? Laskeutumissivukokemukseen vaikuttaa lisäksi käytettävyys, yleinen visuaalisuus sekä nopeus. 

Miksi siis sinunkin tulisi ottaa huomioon nämä pari seikkaa mainosta tehdessä? Mitä laadukkaampi mainos on, sitä enemmän se näkyy valitulle kohderyhmällä. Mitä enemmän näyt, sitä paremmin pärjäät kilpailussa muita mainostajia vastaan. Lisäksi mainoksen laatu on yksi tärkeimmistä kriteereistä määrittämässä, paljonko sinä mainostajana maksat kustakin klikkauksesta. Toinen tärkeä määrittävä tekijä on kilpailutilanne ja kilpailijoiden hintatarjoukset. 

Yhteenveto

PPC-markkinointia voi tehdä monessa eri kanavassa, joista hakusanamainonta Google Adsissa on kaikista tyypillisin muoto. Riippuu täysin tavoitteesta, strategiasta ja käytössä olevasta ajasta, minkä mainoskanavan ja mainosmuodon valitset. Google Ads on PPC-markkinoijien suosiossa Googlen hakukoneen ja useiden mainosmuotojen takia. Jokainen yritys hyötyy PPC-markkinoinnista, kunhan markkinointi on samassa linjassa yrityksen tavoitteiden kanssa, mainonnan kohderyhmät ovat kunnossa ja mainosten laatu on erinomainen. Mainosten laatua voi parantaa mainoksia ja kohderyhmiä muokkaamalla. Pidä huoli, että mainoksen viesti, laskeutumissivu ja sekä sisältö vastaavat kohderyhmää ja sen tarpeita. 

Kiitos, kun luit kirjoitukseni!

Kirjoittaja: Klaus Leinonen, Advertising Specialist

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista