Mitä natiivimainonta on ja mitä siinä kannattaa huomioida?

Oletko törmännyt sanaan natiivimainonta, mutta sinua mietityttää vielä mitä natiivimainonta oikein tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on? Entä mitä tulee ottaa huomioon natiivimainontaa suunniteltaessa tai sen toteuttamisessa? Näihin ja muutamaan muuhunkin kysymykseen löydät vastaukset tästä blogista.  

Mitä natiivimainonta on?

Natiivimainonta on artikkelimuotoista mainontaa, eli mainoksen sisältö sijoitellaan ja tuodaan artikkelimuodossa toimituksellisen materiaalin yhteyteen verkossa.  Se on siis mainontaa, joka sijoitellaan kuin se olisi luonnollinen osa ympäröivää sisältöään. Käytännössä mainostaja käyttää hyväkseen jonkin tunnetun median julkaisutilaa ja ostaa palstatilaa näiltä medioilta paikoista, joihin normaalisti tuotetaan verkkosivuston omaa sisältöä. Tämä on tehokas tapa tavoitella suurta yleisöä. Monet meistä törmäävät natiivimainontaan päivittäin esimerkiksi Iltalehden  tai Ilta-Sanomien digilehdissä. Printtimediasta vastaavasta mediamuodosta käytetään sanaa advertoriaali. 

Esimerkkejä natiivimainoksesta:  

Yllä esimerkit natiivimainoksista Iltalehti-fi-sivustolta 17.8.2021. Mainokset ovat luonnollisesti osa muuta sisältöä, ja mainoksen erottaa muusta sisällöstä “Kaupallinen yhteistyö” -merkinnällä. Natiivimainoksessa on oltava merkintä siitä, että kyseessä on mainos, mutta merkintä vaihtelee hieman median mukaan. Myös itse artikkeli, johon natiivimainos johtaa, voi olla joko omalla verkkosivustollasi tai julkaisijan omalla alustalla. Mainoksen tavoitteena on herättää kiinnostus myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan, ei niinkään kehottaa ostamaan tuote. Haastankin sinut bongaamaan yhden natiivimainoksen seuraavan kerran, kun selaat sinua kiinnostavaa verkkolehteä.

Miksi tehdä natiivimainontaa?

Natiivimainoksessa yhdistyy yrityksen oma ilme ja tekeminen, luotettava media ja kuluttajan aktiivisuus. Parhaimmillaan se luo kauppaa ja herättää keskustelua. 

Natiivimainonnan hyödyt 

  1. Natiivimainonnan avulla haluttua yleisöä tavoitetaan monikanavaisesti ja tehokkaasti.
  2. Natiivimainonnan avulla tavoitat suuren yleisön sieltä missä he viettävät aikaa. Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen ei niin kaupallisessa yhteydessä alentaa potentiaalisten asiakkaiden kynnystä ryhtyä vuorovaikutukseen brändisi kanssa. Tavoitat asiakkaat mielenkiintoisella sisällöllä oman median ulkopuolella keskeyttämättä käynnissä olevaa mediakäyttökokemusta. 
  3. Entuudestaan tunnettu uutismedia lisää luottamusta ja luo näin enemmän painoarvoa artikkelille.  
  4. Natiivimainonnalla tavoitat etenkin uutta yleisöä ja kasvatat brändin tunnettuutta ja oman mediasi suosiota ison yleisön keskuudessa. Näin voit jatkossa luoda uudelleenmarkkinoitikampanjoita uusille sivustolla vierailleille henkilöille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.  

Muista nämä suunnitellessasi natiivimainontaa

1. Mielenkiintoinen sisältö on kaiken A ja O. Kirjoita artikkeli journalistiseen tyyliin, luo sisältöä, josta on aidosti hyötyä tai kiinnostaa lukijaa ja unohda kaupallisuus. Tylsä mainos ei kiinnosta suositussakaan mediassa julkaistuna.  

Kiinnostaako sisällöntuotanto?

 

2. Kiinnitä huomiota otsikointiin ja selkeään toimintakehotukseen eli CTA (call to action) -painikkeeseen. Kilpailu klikeistä on todella kovaa.

3. Kuten kaikessa digitaalisessa mainonnassa, muista mitata ja analysoida tuloksia. Natiivimainonnalla saatuja tuloksia voidaan mitata siinä missä muutakin digitaalista mainontaa. Tutki miten kohderyhmä käyttäytyy sisältösi parissa, mikä on klikkausprosentti, kuinka kauan sisällön parissa viihdytään ja siirtyvätkö kävijät siitä eteenpäin. Natiivimainonta on usein hintavaa konversio/tuotto näkökulmasta ja usein pelkillä myynnillisillä mittareilla sen hyötyä on melko hankala nähdä. Natiivimainontaa ei kannatakaan tehdä pelkästään kertakonversioita ajatellen. Mittarit täytyy miettiä muut tavoitteet huomioiden ja brändin vahvistumisen arvoa ei tule unohtaa.  

4. Natiivimainonta vaatii pitkäjänteistä työtä ja erittäin laadukasta sisältöä. Tämä luonnollisesti vie resursseja muualta. Lisäksi toimiva natiivimainonta vaatii useita julkaistuja artikkeleita, jotka aktivoivat lukijoita tai herättävät heidän mielenkiintonsa.

Kenelle natiivimainonta sopii?

Natiivimainonta soveltuu erityisesti mainostajille, jotka ovat valmiita sitoutumaan pitkäjänteiseen työhön ja ovat valmiita sijoittamaan huomattavia panoksia onnistumiseen. Sen hinta on kuitenkin melko korkea ja mikäli kohderyhmä on kapea, ei natiivimainonnan hyödyntäminen usein ole tehokasta, ainakaan monien suosittujen suomalaisten medioiden kautta. Mikäli puolestaan tavoittelet suurta yleisöä ja kohderyhmäsi on hyvin laaja, voi natiivimainontaa olla kannattavaa kokeilla.  

Haluatko keskustella sinulle sopivasta sisällöntuotannosta? 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Arvolupaus osana yrityksen markkinointia

Arvolupaus eli value proposal on yrityksen markkinoinnin sydän. Arvolupaus lupaa asiakkaalle kokemuksen lisäarvosta, jota yritys hänelle kilpailijoihinsa verrattuna tuottaa. Hyvin suunniteltuna arvolupaus vahvistaa yrityksen brändiä

Lue lisää »

REKRY – Mainonnan osaaja

Inspiroidutko erottuvista ja mieleenpainuvista mainoksista? Motivoivatko data ja tulokset sinua? Haluatko olla avainasemassa toteuttamassa nokkelaa ja tuloksellista mainontaa asiakasyrityksillemme? Asiantunteva ja nuorekas digimarkkinoinnin tiimimme etsii vahvistusta

Lue lisää »