Miten hyödynnän hakukoneoptimointia verkkokaupan tuotekehityksessä?

Paytrail arvioi viime vuonna verkkokaupan arvon Suomessa olleen 13,8 miljardia euroa (Lähde: Paytrail by nets, 2019). Miten ottaa kaikki potentiaali irti verkon tarjoamista mahdollisuuksista? Hakukoneoptimointi on tehokas keino saavuttaa uusia asiakkaita ja kasvattaa verkkokauppasi myyntiä. Verkkokaupan tuotevalikoimaa kehittäessäsi hakusanatutkimus on avainasemassa. Tutkimus antaa sinulle arvokasta tietoa siitä, mitä potentiaaliset asiakkaasi ovat halukkaita ostamaan.

Nopea kertaus verkkokaupan hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointiin vaikuttaa monta tekijää. Näitä tekijöitä ovat muun muassa sivuston tekninen optimointi, sisällön optimointi, sivuston auktoriteetti, sivuston sisäinen- ja ulkoinen linkitys. Hakukoneoptimointi on jatkuva ja aikaa vievä prosessi, joka onnistuessaan tuottaa yritykselle lisää myyntiä ja parantaa liiketoiminnan kannattavuutta.  
 
Verkkokauppaa hakukoneoptimoitaessa tulee ottaa huomioon niin selkeä sivuston rakenne ja tekninen toteutus kuin tuotteiden nimeäminen ja tuotekuvaukset. Jos haluat lukea lisää Verkkokaupan hakukoneoptimoinnista, lue Salomonin kirjoittama blogi aiheesta “Verkkokaupan hakukoneoptimointi – Mitä ottaa huomioon?”.

Tässä kirjoituksessa keskityimme siihen, miten voit hyödyntää Google-hakujen dataa verkkokauppasi kasvattamisessa ja tuotekehityksessä. 

Hakusanatutkimus kertoo sinulle, mitä asiakkaasi googlaavat.

Aluksi sinun tulee ottaa selvää siitä, millä hakutermeillä potentiaaliset asiakkaasi etsivät Googlesta tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Hakusanatutkimuksen avulla on tarkoitus löytää ne tuotteet/palvelut, joita sinun on kannattavinta myydä verkkokaupassasi. Hakusanatutkimus on yksi tärkeimmistä osista (ellei jopa tärkein osa) verkkokaupan markkinatutkimuksessa.   

Hakusanatutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä hakutermejä asiakkaasi ja kilpailijasi käyttävät, mitkä ovat näiden kyseisten termien hakuvolyymit ja millä hakusanoilla sinun yrityksesi on kannattavaa kilpailla. Hakusanatutkimuksessa kerätty data kertoo siitä, mitä potentiaaliset asiakkaasi etsivät Googlesta ja mitä he ovat halukkaita ostamaan. Hakusanatutkimuksen avulla voit löytää tuotemallistoosi sopivia uusia tuotteita, joita haetaan Googlessa ja joilla on potentiaalia myydä hyvin kohderyhmällesi.

Haluat löytää hakutermejä, joita ostohaluiset Googlaajat käyttävät

Hakusanatutkimus aloitetaan ideoinnilla. Ideoinnin tarkoituksena on tehdä lista niin monesta hakutermistä kuin vain mahdollista. Tutkimuksen alussa huonot termit karsitaan heti pois dataan pohjautuen.

Hakusanatutkimusta tehtäessä on tärkeää miettiä, mikä on käyttäjän haun tarkoitus. Onko kyseinen käyttäjä halukas ostamaan vai etsiikö hän tietoa asiasta? Esimerkiksi hakusanalla “korut” tehdään arviolta 2400 Google-hakua kuukaudessa (Lähde: Ubersuggest). Kuitenkaan pelkkä hakusana “korut” ei kerro sinulle juurikaan mitään siitä, mikä on kyseisen hakijan aikomus googlatessaan kyseistä hakusanaa.

Haluat löytää tarkempia hakutermejä, jotka viestivät käyttäjän olevan jo lähempänä ostopäätöstä. Näitä voivat olla esimerkiksi tietty korumalli tai korun ominaisuus, kuten sydän kaulakoru, kaulakoru miehelle lahjaksi, tai tietyn korumallin hinta tai muu tuotetieto. Hakusanakartoituksen avulla pyritään etsimään termejä, joilla ostohaluiset käyttäjät hakevat kyseisiä tuotteita googlatessaan.

Haluatko tietää lisää avainsanatutkimuksesta? Lue blogimme aiheesta “SEO- kuinka tehdä avainsanatutkimus?

Kun oikeat termit on löydetty, on niitä erityisen tärkeää käyttää oikein sivustolla. Seuraavaksi käymme läpi tuotteiden nimeämistä ja tuotetietojen kirjoittamista tarkemmin. 

Tuotteiden nimeäminen hakukoneoptimoinnin kannalta

Kun hakusanatutkimus on tehty ja parhaat termit valittu, lähdetään miettimään, miten tuotteet kannattaisi nimetä. Mainitsin aiemmin esimerkin koruista ja verkkokaupassa myytävän korun nimeämisestä. Korukauppiaan tulisi valikoimaa laajentaessaan selvittää, mitä eri korumalleja googlataan ja lisätä haettuja malleja verkkokaupan valikoimaan sen mukaisesti. Esimerkiksi hakutermillä Sydänkoru tehdään arviolta 140 hakua Googlessa kuukausittain (Lähde: Ubersuggest).

Tutustuessasi tuotteiden toimittajan katalogiin huomaat, että toimittajalta on mahdollista tilata sydämenmuotoinen Milena-kaulakoru. Yleisesti koru nimettäisiin verkkokaupassa Milena-kaulakoruksi, kuten se on toimittajan katalogissakin. Tällöin kyseisen sivun eli tuotteen sivun otsikko ja pääsääntöisesti myös päähakutermi olisi Milena-koru. Jos kyseessä on tunnettu brändi tai tunnettu tuote, voi kyseinen nimeämistapa toimia hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.

Kuitenkin usein tilanne on se, että tuotteen ominaisuus (tai muu käyttäjän haun tarkoitus, joka on kytköksissä tuotteeseen) on sen valtti eikä sen nimi. Tällöin tuote kannattaa nimetä kyseiseen tuotteeseen sopivan hakusanatutkimuksen tuloksista hyväksi todetun hakutermin mukaisesti, esimerkiksi Sydänkoru Milena.

Tuotetietojen kirjoittaminen

Hyvä tuotekuvaus parantaa konversioprosenttia sekä auttaa sinua sijoittumaan Googlessa. Tuotekuvauksen pitäisi sisältää tuotteen kuvaus, hyödyt ja muut tärkeät tuotetiedot sekä tuotteelle valittu hakutermi muutamaan kertaan.

Sijoittuakseen Googlessa tulee tuotekuvauksessa olla tarpeeksi tekstisisältöä. Yleinen minimimäärä yhden sivun tekstisisällön pituudelle on noin 300 sanaa. Tämä sanamäärä perustuu siihen, että sivuston koodin ja tekstisisällön suhde tulee olla tarpeeksi korkea. On siis tärkeää, että tuotteesta löytyy tarpeeksi tietoa ja että hakutermi on läsnä sisällössä oikeissa kohdissa ja tarpeeksi usein, jotta Google tunnistaa kyseisen hakutermin. Kiinnitä huomiota myös tekstin rakenteeseen (otsikko, body-teksti, otsikko, body-teksti… jne) Voit lukea lisää verkkokaupan hakukoneoptimoinnista täältä

VINKKI: Älä unohda nimetä tuotekuvia!

Lisäksi on tärkeää nimetä tuotteiden kuvat oikein. Tämä auttaa sekä sijoittumista Googlen kuvahaussa että ns. tavallisessa haussa eli tekstihaussa. Google indeksoi myös kuvatiedostojen nimet ja alt-tekstit. Googlen kuvahaussa on tällä hetkellä helpompaa sijoittua kuin tekstihaussa, minkä vuoksi sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Sisällytä siis hakusanasi kuvan tietoihin. Älä kuitenkaan ylioptimoi, vaan huomioi kuvia nimetessäsi, että kuvan nimi ja alt-teksti sopivat kuvan kontekstiin! 

Tilaa suosittu analyysimme ilmaiseksi sivustosi hakukoneoptimoinnin nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Kenelle Verkkokaupan kehittäminen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sopii?

Kaikille verkkokauppiaille, jotka haluavat lisätä myyntiään ja/tai näkyvyyttään verkossa. 

Melkein jokainen meistä käyttää Googlea päivittäin, minkä vuoksi datan keruu hakutuloksista on erittäin tärkeää verkkoliiketoimintaa kasvatettaessa. Ainoa tapaus, jolloin hakusanatutkimukseen ja hakujen dataan perustuvat tuotekehitys ei toimi minun näkökulmastani, olisi tilanne, jossa tuote olisi täysin uusi innovaatio, jota ei osata hakea Googlesta. Toisaalta uudet innovaatiot pohjautuvat kuluttajien/yritysten tarpeeseen, jota voidaan tutkia pitkälti myös Googlen hakujen datan pohjalta. 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Sosiaalisen median trendit 2020

Sosiaalisten medioiden alustat kehittyvät, algoritmit muuttuvat, käyttäjien sisältöjen kulutus nopeutuu, minkä takia mukana pysyminen voi olla ajoittain haasteellista. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi suosituimpien kanavien sosiaalisen median trendit 2020,

Lue lisää »