Hakusanatutkimus aloitetaan ideoinnilla. Ideoinnin tarkoituksena on tehdä lista niin monesta hakutermistä kuin vain mahdollista. Tutkimuksen alussa huonot termit karsitaan heti pois dataan pohjautuen.
Hakusanatutkimusta tehtäessä on tärkeää miettiä, mikä on käyttäjän haun tarkoitus. Onko kyseinen käyttäjä halukas ostamaan vai etsiikö hän tietoa asiasta? Esimerkiksi hakusanalla “korut” tehdään arviolta 2400 Google-hakua kuukaudessa (Lähde: Ubersuggest). Kuitenkaan pelkkä hakusana “korut” ei kerro sinulle juurikaan mitään siitä, mikä on kyseisen hakijan aikomus googlatessaan kyseistä hakusanaa.
Haluat löytää tarkempia hakutermejä, jotka viestivät käyttäjän olevan jo lähempänä ostopäätöstä. Näitä voivat olla esimerkiksi tietty korumalli tai korun ominaisuus, kuten sydän kaulakoru, kaulakoru miehelle lahjaksi, tai tietyn korumallin hinta tai muu tuotetieto. Hakusanakartoituksen avulla pyritään etsimään termejä, joilla ostohaluiset käyttäjät hakevat kyseisiä tuotteita googlatessaan.
Haluatko tietää lisää avainsanatutkimuksesta? Lue blogimme aiheesta “SEO- kuinka tehdä avainsanatutkimus?”
Kun oikeat termit on löydetty, on niitä erityisen tärkeää käyttää oikein sivustolla. Seuraavaksi käymme läpi tuotteiden nimeämistä ja tuotetietojen kirjoittamista tarkemmin.