Hakusana-analyysin tarkoituksena on analysoida yhdessä määritettyjä avainsanoja, niiden hakumääriä ja kilpailua. Ensimmäinen tärkeä huomio on kilpailu sijoituksesta. Toiset hakusanat ovat kilpaillumpia kuin toiset, joten useissa tapauksissa on optimaalista osua johonkin “nicheen” eli kohdistaa hakusanaa tarkasti mietitylle pienemmälle yleisölle.
Toinen asia, johon on tärkeää kiinnittää huomiota, on kuukausittaisten hakujen määrä Googlessa. Joku hakusana voi kuulostaa toimivalta, mutta tarkemmin analysoitaessa, saatetaan huomata, ettei sillä tehdä lähes laisinkaan hakuja. Tämän takia on tärkeää tutkia, kuinka paljon hakukoneiden käyttäjät tekevät hakuja kyseisellä termillä kuukausitasolla. Esimerkiksi Google ja Moz tarjoavat tähän ilmaisen työkalun.
Yhteenvetona: Hakusana-analyysin tarkoituksena on siis varmistaa, että määritetyt hakusanat ovat relevantteja liiketoiminnallesi ja että niillä on potentiaalia tuoda uutta asiakaskuntaa sivustollesi.