GOOGLE-NÄKYVYYS:
Miten pääsimme Googlessa kolmannelle sijalle lähes kahden miljoonan hakutuloksen joukosta?

Google-näkyvyys on kovasti keskusteltu aihe nykypäivänä – ja kilpailu näkyvyydestä on sitäkin kovempaa. Paljastamme nyt sinulle, miten me pääsimme kolmannelle sijalle reilussa kuukaudessa.

Orgaaninen Google-näkyvyys ei ole koskaan ollut vaikeampaa saavuttaa kuin nyt

Käytetyimmillä suomenkielisillä hakusanoilla hakutuloksia on jopa kymmeniä miljoonia. Sen sijaan ensimmäiselle sivulle mahtuu vain kymmenen Googlen mielestä sopivinta tulosta. Kysymys kuuluukin, miten saan yritykseni verkkosivut orgaanisesti listan kärkeen haluamallani hakusanalla Googlessa?

Kolmannella sijalla lähes 2 miljoonan hakutuloksen joukosta

Orgaanisen Google-näkyvyyden tärkeyttä ei voi painottaa liikaa nykypäivänä. Kun loimme omia verkkosivujamme, tavoitteenamme oli, että ne ovat alusta alkaen täysin hakukoneoptimoidut. Hakukoneoptimointi vaatii suunnitelmallisuutta, pitkäjänteisyyttä ja aktiivista tekemistä, eikä pelkästään sivuston luontivaiheen panostus riitä. Iloksemme saimme huomata, että jo reilussa kuukaudessa tehty työ Google-näkyvyyden parantamiseksi oli tuottanut tulosta. Olimme nousseet sijalta 51 -> sijalle 3 – lähes kahden miljoonan hakutuloksen joukosta. Täysin orgaanisesti. Miten pääsimme näihin tuloksiin Googlen hakukoneessa? 

Google-näkyvyys-parani-sijalta-51-sijalle-3

Muistilista orgaanisen Google-näkyvyyden parantamiseen:

Tähän alle teimme sinulle muistilistan, jota noudattamalla yrityksesi Google-näkyvyys paranee takuulla.  

Sisältö on hakusanan kannalta optimaalista

Aluksi määritä sivullesi relevantti hakusana esimerkiksi avainsanatutkimuksen avulla, minkä jälkeen toista hakusanaa sopiva määrä sivullasi. Sopiva hakusanatiheys on yleensä noin 1-3%. Relevantti hakusana vastaa oikeasti yrityksesi tarjontaa sekä ihmiset käyttävät juuri sitä sanaa etsiessään yrityksesi tarjoamia palveluita. Kirjoita tekstiä ihmiselle, mutta sisällytä sopiva määrä hakusanaasi tekstin joukkoon, jotta robotti tulkitsee tekstin sopivaksi omaan hakukoneeseensa.

Otsikot ja tekstin jäsentäminen

Jäsennä teksti selkeisiin kappaleisiin ja otsikoi kappaleet. Näin järjestys on selkeä, mikä auttaa sekä ihmistä että robottia tulkitsemaan tekstiä. On erityisen tärkeää, että sivun sanoma tulee selkeästi esille ensimmäisessä otsikossa ja kappaleessa. Tämä tarkoittaa sitä, että hakusanan tulee olla mainittu sekä ensimmäisessä otsikossa että ensimmäisessä kappaleessa optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.

Kuvien optimointi

Koko 
Lataa kuvat sivustolle oikean kokoisina. Tämä tarkoittaa sitä, että kuvat tulee muokata jo ennen sivustolle lataamista oikean kokoisiksi. Koko määräytyy sen mukaan, missä kohdassa ja minkä kokoisena kuvaa käytetään sivustolla. Esimerkiksi bannerikuvat ovat suurempia tiedostoja, kun taas logot huomattavasti pienempiä.  

Nimi 
Nimeä kuvatiedosto hakusanasi mukaan. Vältä kuitenkin ylioptimointia! Jo ennen kuin lataat kuvatiedoston sivustolle, nimeä se niin, että se tukee haluamaasi hakusanaa.  

Alt Tagit 
Kirjoita kuvaus kuvan sisällöstä Alt Tagiin. Alt Tagit eli kuvien vaihtoehtoiset tekstit ovat ”piilotettuja” kuvatekstejä, joista kävijät, jotka eivät pysty näkemään kuvaa, tulkitsevat kuvan sisällön. Ne ovat piilossa suurimmalta osalta sivustosi vierailijoista, mutta auttavat näkövammaisia sekä robotteja analysoimaan kuvatiedostoa. Robotit arvioivat mm. sitä, kuinka kuva vastaa sivustosi sisältöä.  

Sivun nimi ja URL-osoite

Nimeä sivusi ja sen URL-osoite hakusanasi mukaisesti. Robotit tarkkailevat myös näiden vastaavuutta sisältöön!

Googlen Meta Description
Kirjoita selkeä ja ytimekäs kuvaus, joka näkyy Googlen hakutuloksissa. Sisällytä sekä otsikkoon että kuvaukseen hakusanasi. Kuvausta kirjoittaessasi mieti myös, mikä potentiaalista lukijaa voisi kiinnostaa.

Varmista, että sivustosi on tietoturvallinen, responsiivinen ja että se latautuu nopeasti. Onnistunut tekninen toteutus on tärkeä osa hyvän Google-näkyvyyden saavuttamista. Voit lukea lisää teknisestä hakukoneoptimoinnista Rasmuksen blogista.

Toimi aktiivisesti, säännöllisesti ja säännönmukaisesti verkossa. Ylläpidä sivustoasi tekemällä järjestelmäpäivitykset, lisäämällä uutta sisältöä ja seuraamalla sivuston kehittymistä. Tähän voit pyytää apua ammattilaiselta. Lue lisää verkkosivujen ylläpidosta. Lisäksi, Google arvioi toimintaasi muualla verkossa. Siksi on erityisen tärkeää, että toimit aktiivisesti ja toimintasi on positiivista muualla verkossa kuten sosiaalisen median kanavissa. Kiinnitä huomiota, että tietosi täsmäävät eri kanavoissa, sillä Google mittaa luotettavuuttasi vertailemalla eri tietolähteitä.

Haluan lukea lisää sosiaalisen median hyödyistä yrityksille.

Varmista myös, että yrityksesi tiedot löytyvät Google Search Consolesta.

Jos haluat nostaa yrityksesi näkyvyyden Googlessa uudelle tasolle ja tarvitset apua yllä olevien toimintojen tekemiseen, niin ota yhteyttä. Kartoitamme yrityksesi tarpeen hakukoneoptimoinnin toimenpiteille ja suoritamme tehtävät täysin tarpeidenne pohjalta. Hakukoneoptimoinnin avulla päihität kilpailijasi Googlessa ja tuot ostavat asiakkaat sivustollesi, vieläpä orgaanisesti.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Mikä on metakuvaus? harmaalla taustalla

Mikä on metakuvaus?

Hakukoneoptimoinnin merkitys osana markkinointia kasvaa jatkuvasti, kun digitaalinen markkinointi vakiinnuttaa asemaansa yrityksen markkinoinnissa. Yksi hakukoneoptimointiin liittyvistä osa-alueista on metakuvauksen eli metatekstin kirjoittaminen verkkosivustolle. Metakuvauksella (meta description)

Lue lisää »