Google My Business – välttämätön työkalu jokaiselle yritykselle

Google tarjoaa yrityksille ilmaista näkyvyyttä huippupaikoilla. Jatka lukemista ja tiedät, miten saat Google My Business -yritystilin käyttöösi ja miten voit hyödyntää sitä.

Sisällysluettelo

Mikä on Google My Business -tili?

Google My Business on Googlen tarjoama palvelu, jonka avulla yritys saa ilmaista näkyvyyttä verkossa ja voi hallinnoida sekä pitää tietojaan ajan tasalla (esimerkiksi aukioloaikojaan). Google My Business, lyhyemmin GMB, tuo yritykset paremmin esille Googlen hakutulossivulla sekä karttapalvelussa Google Maps:ssa. GMB toimii niin pöytäkoneilla, kannettavilla, kuin matkapuhelimillakin.

Google haluaa tarjota mahdollisimman relevanttia ja hyödyllistä tietoa käyttäjilleen. Yleisimmät asiat, joita ihmiset haluavat tietää yrityksestä, löytyvät helposti ja nopeasti Google My Business -yrityskortista.

GMB-yrityskortista käyttäjä voi tarkastella esimerkiksi:

  • yrityksen yhteystietoja
  • sijaintia tai palvelualuetta
  • yrityksen toimialaa ja palveluita
  • kuvia ja yrityksen logoa
  • arvosteluita, kommentteja sekä tähtiluokituksia
  • usein kysyttyjä kysymyksiä
Google My Business Googlen hakutulossivulla

Miksi Google My Business -tiliä kannattaa hyödyntää?

Hyödynnä Google My Business -yritystiliä ja luo sen avulla houkutteleva ensivaikutelma yrityksestäsi, lisää yhteydenottoja ja liikennettä yrityksesi toimipisteeseen ja kerää arvosteluita asiakkailtasi. Näin kasvatat myös yrityksesi luotettavuutta asiakkaiden silmissä ja autat heitä valitsemaan juuri sinun tuotteesi tai palvelusi.

Miten otan Googlen yritystilin käyttöön?

Jotta voit ottaa käyttöön Google My Busineksen, sinun on perustettava yritystili. Pelkästään verkossa toimivat yritykset eivät voi perustaa GMB-yritystiliä, sillä se on tarkoitettu hyödynnettäväksi paikallisesti.

1. Mene osoitteeseen google.com/business ja kirjaudu sisään Google-tilillesi tai aloita luomalla uusi tili. Klikkaa ”Hallinnoi nyt”.

2.Etsi yrityksesi kirjoittamalla sen nimi sille varattuun kenttään.

Google My Business etsi yrityksesi

3.Aloita yritysprofiilin luominen kirjoittamalla yrityksesi nimi ja valitsemalla sen toimiala. Toimialaa voit vaihtaa myöhemmin. Älä yritä kikkailla yrityksen nimeämisen kanssa lisäämällä siihen mitään ylimääräistä, kuten aukioloaikoja. Lisätietoja GMB-yrityksen nimeämisestä löydät Google Support -sivulta.

4.Jos sinulla on toimipiste, jossa asiakkaat voivat vierailla, lisää yrityksellesi sijainti. Jos sen sijaan tarjoat palveluita asiakkaan luona tai työskentelet omassa kodissasi, ei sijaintia välttämättä tarvitse lisätä. Lisäämäsi osoite tulee näkyville Google haussa sekä Mapsissa.

Google My Business sijainti

5.Voit halutessasi lisätä palvelualueen. Eli jos esimerkiksi myyt ruokaa kotiinkuljetuksella, lisäät ne alueet, joissa kotiinkuljetus on mahdollinen. Palvelualue näkyy Google My Business -yrityskortin kartalla punaisena rajauksena.

Google My Business palvelualueet

6.Lisää alue, jolla yrityksesi sijaitsee.

7.Lisää asiakkaille näytettävät yhteystiedot – joko puhelinnumero, verkkosivustosi tai halutessasi molemmat.

Google My Business lisää yhteystiedot

8.Valitse, haluatko saada päivityksiä ja suosituksia Googlelta.

9.Yritystilisi on nyt luotu, mutta Google haluaa varmistua, että yritys on todella sinun, jotta voit hallinnoida yritystä GMB-yritystilin avulla. Vahvistaaksesi yrityksesi Googlelle, tulee sinun antaa osoitetietosi, johon Google lähettää perinteisellä postilla kirjeen, joka sisältää vahvistuskoodin. Vahvistuskirjeen saapumisessa Suomeen kestää noin 14 vuorokautta.

Google My Business yritystilinäkymä

10.Sillä aikaa kun odottelet vahvistuskoodia postista, Google My Business -yritystilisi on piilotettu, mutta voit muokata ja hioa sen sisältöä priimakuntoon. Pääset muokkaamaan tietoja klikkaamalla vasemmalta ”Tiedot”-kohtaan.

11.Lisää yrityksesi aukioloajat kaikille viikonpäiville.

12.Kirjoita lyhyt kuvaus yrityksestäsi. Mieti mikä tieto kiinnostaa asiakkaitasi. Kerro heille esimerkiksi palveluistasi ja siitä, mikä tekee yrityksestäsi erityisen. Pysy asiassa.

13.Lisää ensisijaisen palvelun lisäksi muita palveluitasi. Tämä auttaa yritystäsi löytymään useammissa hakutuloksissa. Voit lisätä yhdeksän palvelua.

14.Lisää kuvia palveluistasi tai tuotteistasi. Käytä laadukkaita ja relevantteja kuvia, sillä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja osa asiakkaista tekee päätöksiä kuvien perusteella. Voit lisätä myös logosi, kansikuvan sekä videon.

15.Kun vahvistuskoodisi saapuu postissa, se syötetään Google My Business -tilin etusivulta painikkeella ”Vahvista nyt”. Tämän jälkeen GMB-tilisi tiedot näkyvät asiakkaillesi. Voit alkaa seurata GMB tarjoamaa analytiikkadataa ja toteuttaa myös Google-mainontaa.

Pyydä ilmainen arvio yrityksesi verkkosivujen hakukoneoptimoinnin nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenveto

Google My Business on ilmainen yritystili Googlessa, jonka avulla voit olla paremmin saatavilla asiakkaillesi verkossa, kun he käyttävät Google hakua tai Google Mapsia. GMB-yritystilillä voit nostaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa ja seurata GMB:n tarjoamaa analytiikkaa, asiakkaidesi toiminnasta. Google My Business kannattaa ehdottomasti lisätä osaksi yrityksen (digi)markkinointistrategiaa.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Kohdennettu mainonta, valkoiselle taululle käsin kirjoitettu audience ja ympärille piirretty nuolia

Kohdennettu mainonta

Mitä on kohdennettu mainonta? Kohdennetulla mainonnalla tarkoitetaan mainontaa, joka voidaan kohdistaa tietylle yleisölle piirteen, kiinnostuksen kohteen tai mieltymyksen perusteella. Kohdennetussa mainonnassa tavoitteena ei ole siis

Lue lisää »