Uusi Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) on täysin uusi Google Analytics -versio, joka hyödyntää Firebasea. GA4: n yleinen etu on, että se kuvaa Universal Analyticsiä paremmin verkkosivukävijöiden käyttäytymistä sekä nopeuttaa tietojen keräämistä ja tulkitsemista.  

Google Analytics 4 -ominaisuudet tunnettiin beeta-ajanjaksonsa aikana nimellä ”Sovellus + verkko-omaisuudet” (App + Web properties). GA4 tulee tulevaisuudessa korvaamaan Universal Analyticsin. 

Mitä sinun tulee tietää Google Analytics 4:stä?

Versio 4 tuo mukanaan paljon uusia päivityksiä. Kuitenkin GA4: n ja Google Analyticsin vanhojen versioiden välinen olennaisin ero on tapahtumapohjainen tietomalli. Se tarkoittaa sitä, että istuntoja ei mitata perinteisesti sivunäkymien avulla, vaan joustavalla tapahtumien, parametrien ja käyttäjän ominaisuuksien kokonaisuudella. Tapahtumapohjainen tietomalli ei ole uusi keksintö, sillä se on ollut Firebase Analyticsin ydin jo vuodesta 2014 lähtien. Se on testattu ja todistettu lähestymistapa, joka on ollut käytössä vuosia, mutta sitä on käytetty harvoin perinteisille verkkosivustoille. GA4 antaa jokaiselle mahdollisuuden hyödyntää tätä mittaustapaa.

Muutoksien myötä myös osa tuntemistamme mittareista muuttavat muotoaan. Uudella Google Analytics 4:llä on useita etuja niin analyytikoille, markkinoijille että kehittäjille.  

Uuden Google Analyticsin hyödyt pähkinänkuoressa

  • Tietojen koonti verkkosivustoilta ja mobiilisovelluksista helpottuu, sillä järjestelmä käyttää datan keruuseen samaa kaavaa. 

  • Uuden analysointityökalun tehokkuus on eri luokkaa Universal Analyticsiin verrattuna. Aiemmin vain GA360-käyttäjien saatavilla olleet ”Analysis Hub” -raportit ovat nyt saatavilla ilmaiseksi, ja niitä on parannettu huomattavasti, jotta voit helposti tutkia tietoja, analysoida yksittäisiä käyttäjiä, luoda mukautettuja konversiosuppiloita, verrata segmenttejä ja suorittaa korjausanalyysejä. Myös BigQuery-vienti on nyt kaikkien saatavilla GA4:n myötä.  

  • GA4:n avulla voit ryhmitellä käyttäjät yleisöihin todennäköisyyden perusteella. Esimerkiksi ryhmittelyn voi tehdä sen perusteella, että tietyn ryhmän käyttäjät tekevät todennäköisesti ostoksen seuraavan 7 päivän aikana.  

  • Sitoutuneisuuden mittaaminen on helpompaa. GA4 tuo markkinoille uuden innovatiivisen tavan auttaa sinua seuraamaan käyttäjien sitoutumista, minkä seurauksenristiriitaisena pidetty välitön poistumisprosentti poistuu kokonaan. Tilalla on mm. 
    • Engagement Rate = (vuorovaikutetut istunnot) / (istunto) 
    • Engaged Sessions per User = (vuorovaikutetut istunnot) / (käyttäjä)  
    • Engagement Time = summa (vuorovaikutusaika) 

  • Google Analytics 4 tuo mukanaan myös parannetun vuorovaikutuksien seurannan ja erityisesti helpotetun asennusprosessin. Useita seurantamahdollisuuksia voidaan ottaa käyttöön parilla klikkauksella! 

  • Lisäksi kehittäjille uusi GA4 tarjoaa DebugView –toiminnon.  

Miten otan GA4:n käyttöön?

Voit ottaa uuden Google Analytics 4:n käyttöösi Universal Google Analyticsin kautta “Järjestelmänvalvoja”-asetuksista. Näin voit aloittaa tiedonkeruun ja hyötyä uusimmista innovaatioista, kun ne tulevat saataville – samalla, kun nykyinen toteutus pysyy ennallaan.

Suosittelemme siis säilyttämään nykyisen Universal Google Anaytics -tilisi, sillä Google Analytics 4 on vielä beetavaiheessaPäivitämme tätä kirjoitusta Google Analytics 4 kehityksen myötä.  

Lue ohjeet käyttöönottoon täältä.

Yhteenveto

Tämän artikkelin tarkoituksena on jakaa tietoa ja auttaa analytiikan parissa tekevien henkilöiden siirtymää uuteen Google Analytics -versioon. Suosittelemme tarkistamaan kirjoituksen aika ajoin, niin näet uusimman sisällön. 

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Miksi sivustolla kannattaa olla UKK-osio?

Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnissa on ymmärtää, mitä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat hakevat hakukoneista. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten hyödynnät UKK-osiota vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin ja samalla parannat

Lue lisää »

Miksi kirjoittaa yritysblogia?

Bloggaaminen eli blogin kirjoittaminen on yritykselle loistava tapa tuoda esiin omaa asiantuntemustaan sekä tavoittaa uusia kohderyhmään kuuluvia asiakkaita. Yritysblogilla voi olla monta tavoitetta esimerkiksi: Brändin tunnettuuden lisääminen 

Lue lisää »