Google Ads -mainonta ja laatupisteet – Miten säästää mainontakuluissa?

Jos yrität hallita hakukonemainontaa, etenkin Google Adsia, tarvitset vankan ymmärryksen laatupisteistä. Tämä johtuu siitä, että laatupisteilläsi on valtava vaikutus maksettujen hakukampanjoidesi kustannuksiin ja tehokkuuteen. Googlen laatupisteet vaikuttavat siihen, kuinka mainoksesi toimivat ja kuinka paljon maksat jokaisesta klikkauksesta. Laatupisteet ovat Googlen arvio sekä avainsanojesi että mainostesi laadusta ja toimivuudesta. Laatupisteesi riippuvat useista tekijöistä kuten: 

  • Klikkaussuhde (CTR)  
  • Kunkin avainsanan sopivuus mainosryhmäänsä 
  • Laskeutumissivun laatu ja yhteensopivuus mainostekstiin 
  • Mainostekstin laatu ja yhteensopivuus laskeutumissivuun 
  • Aiempi historiatieto Google Ads -tilisi suoriutumisesta 
Google Ads mainonta - laatupisteiden tekijät määritettynä kuvassa. Sama luettelo kuin vieressä oleva.

Miksi Google Ads laatupisteet ovat olemassa?

Googlen liiketoiminta perustuu siihen, että hakijat saavat hauistaan hyviä ja relevantteja hakutuloksia,  jotta he eivät siirry käyttämään toisia hakukoneita. Tämän takia Google on ottanut käyttöön laatupisteet. Kun  hakusanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi kuuluvat samaan teemaan, saat Google Ads mainoksellesi hyvät laatupisteet, ja sen myötä  maksat klikeistä oikean summan ja saat enemmän näkyvyyttä. Jos laatupisteesi ovat alhaiset, maksat klikeistä moninkertaisesti tai pahimmassa tapauksessa mainoksiasi ei näytetä ollenkaan.

Google Ads -mainonnassa laatupisteiden parantaminen siis: 

  • Nostaa mainoksesi sijoitusta 
  • Pienentää mainontasi kustannuksia 

Miten parannat Google Ads-mainostesi laatupisteitä?

Koska Google Ads -mainosten laatupisteet määräävät missä ja kuinka usein mainoksesi näkyvät, on sinun tärkeää parantaa luokituksiasi johdonmukaisilla toimenpiteillä. 

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen avulla pystyt löytämään uusia hakusanoja, joita ihmiset käyttävät aktiivisesti Googlatessaan. Tärkeää on käyttää oikeita työkaluja tutkimuksessa, jotta saat validia dataa, johon voit perustaa hakusanavalintasi. Muun muassa Google Ads tarjoaa työkalun hakusanojen etsimisen tueksi. Suosittelemme järjestelmään hakusanat ryhmiin tai aihealueisiin, joista niitä on tehokasta sijoittaa yksittäisiin mainoskampanjoihin.  

Mainostekstin kirjoittaminen

Kirjoita laadukas mainosteksti, joka on yhdenmukainen hakusanasi ja laskeutumissivusi sisällön kanssa. Yhdenmukaisuus parantaa mainoksen mahdollisuuksia sijoittua korkemmalle Googlessa. Lisäksi keskity mainoksessa yhteen tuotteeseen ja yhteen sanomaan, jotta lukijan on helppo ymmärtää viestisi. Tällä tavalla kasvatat klikkauksen todennäköisyyttä. 

Laskeutumissivun optimointi

Laskeutumissivu on se sivu, jonka ihmiset näkevät ensimmäisenä tullessaan sivustollesi. Jos laskeutumissivusi ei täsmää mainoksen sisältöön, johtaa se todennäköisesti kävijän nopeaan poistumiseen sivuilta, mikä taas laskee Google Ads –mainonnan laatupisteitä. Valitse mainoksellesi laskeutumissivu, jonka sisältö puhuttelee potentiaalista asiakasta ja vastaa mainostekstisi sisältöä. Kiinnitä huomiota myös mainoksesi hakusanoihin, ja niiden löytymiseen laskeutumissivulta. 
Toinen tärkeä huomio on sivuston käyttäjäkokemus. Varmista, että sivustosi lataa nopeasti ja toimii muutenkin käyttäjäystävällisesti. Jos aloitussivun lataaminen vie liian kauan tai sivu ei toimi teknisesti kunnolla, saattavat potentiaaliset asiakkaasi harkita menemistä kilpailijan sivuille jo ennen sivustollesi pääsyä. 

Negatiivisten avainsanojen hyödyntäminen

Seuraa, analysoi, tunnista ja sulje pois negatiiviset hakusanat eli budjettia hukkaavat hakusanat. Voit käyttää negatiivisia avainsanoja varmistaaksesi, että ihmiset, jotka eivät ole kohdemainosryhmässäsi, eivät löydä mainostasi. Tämä parantaa mainoksesi tuottavuutta ja pienentää Google Ads –mainontasi kuluja.  

Yhteenveto: Google Ads –mainontaa kustannustehokkaasti

Nyt kun tiedät enemmän siitä, mitkä tekijät voivat vaikuttaa laatupisteisiisi, voit käyttää Google Adsia entistäkin tehokkaammin tuotteidesi tai palveluidesi mainostamiseen. Laadukkaat mainokset auttavat sinua kasvattamaan yritystäsi, ja seuraamalla laatupisteitä, pystyt säästämään suuria summia mainonnan kustannuksissa. Laatupisteiden avulla voit selvittää, miten mainoksesi toimii ja mitä sinun on tehtävä sen parantamiseksi. 

Viime viikolla Jaakko kirjoitti blogiimme Google-mainonnan perusteista. Jatka ihmeessä lukemista aiheesta tutustumalla Jaakon blogiin tarkemmin Google-mainonta – Perusteet mainonnasta ja mainonnan ominaispiirteistä.

Varaa aika ilmaiseen konsultaatioon

Oletko miettinyt, millä keinoin voit kehittää yrityksesi Google- tai sosiaalisen median mainontaa? Tunnin kartoituksessa käymme läpi yrityksesi mainonnan nykytilan ja tahtotilan. Sen perusteella voimme lähteä yhdessä miettimään parasta keinoa teidän mainontanne kehittämiseksi ja myynnin kasvattamiseksi.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

SEO – Kuinka tehdä avainsanatutkimus?

SEO eli hakukoneoptimointi tunnetaan markkinoinnin alati muuttuvana kenttänä, jossa Google sanelee säännöt. Algoritmit vaihtuvat, markkinoijat ja verkkosivujen kehittäjät reagoivat ja optimointitavat muuttuvat. Yksi harvoista asioita,

Lue lisää »