Facebook Business Managerin perustaminen

Facebook Business Manager on työkalu, joka vähitellen alkaa kuulua jokaisen yrityksen markkinoinnin työkalupakkiin. Business Managerissa hallitaan (Facebook- ja Instagram-) mainontaa ja mainontaan liittyviä asioita, kuten mainosjoukkoja ja Facebook Pixeliä.

Facebook Business Managerissa hallitaan (siis käytännössä) kaikkien Facebookin sekä Instagramin alustojen ja mainossijoitteluiden (esimerkiksi Facebookin ja Instagramin uutissyötteet sekä tarinat) mainoksia. Näin ollen, se on sosiaalisen median mainonnan kulmakivi, jolle ominaista on muun muassa edullisuus – näyttökerrat ja klikkihinnat ovat keskimäärin hyvinkin alhaisia suhteessa moniin muihin vaihtoehtoisiin mainosalustoihin. Täältä voit lukea lisää Facebook-mainonnasta.

Vaikka päättäisitkin ulkoistaa yrityksesi mainonnan esimerkiksi mainostoimistolle, suosittelemme teitä asentamaan Business Managerin itsellenne ennen ulkoistusta. Tämä siksi, että olisitte tilinne ja muun muassa seurantakoodinne omistajia heti alusta asti. Mahdolliset muut käyttäjät (kuten mainostoimisto) olisivat sitten heille jaettujen oikeuden rajaamina hallitsemassa tiliänne. 

Business Managerin tilin luonti vaiheittain

Tämä ohjeistus pitää sisällään perustoimet Facebook Business Managerin perustamisesta siten, että mainostamisen voi aloittaa vaikka heti toimien jälkeen. Käsittelemme seuraavat asiat:

  1. Tilin luominen 
  2. Facebook-sivun lisääminen 
  3. Mainostilin luominen 
  4. Maksutapojen lisääminen 
  5. Facebook Pikselin luominen 
  6. Käyttäjien lisääminen  

1. Tilin luominen

Siirry ensiksi osoitteeseen https://business.facebook.com/.

Kirjaudu sisään Facebook-tilillesi sivun oikeasta yläkulmasta.  

Jos sinulla ei ole Facebook-tiliä, tässä Facebookin ohjeita sellaisen luomiseen. 

Valitse seuraavaksi “Luo yritys” 

Seuraavaksi täytä pyydetyt tiedoteli yrityksesi ja tilin nimioma nimesi ja organisaatiosi sähköpostiosoite, jota haluat käyttää mainontaan liittyvissä sähköposteissa. 


Käy tässä välissä vahvistamassa sähköpostiosoitteesi, eli avaa vaikka uusi välilehti ja siirry sähköpostiisi. Jos viestiä Facebookilta ei näy, muista tarkistaa roskapostit ja muut, esimerkiksi “social”-merkityt viestilaatikot. 
Kun olet hyväksynyt sähköpostisi, siirrymme Facebook-sivun lisäämiseen. 

2. Facebook-sivun lisääminen

Siirryt automaattisesti takaisin Business Manageriin vahvistettuasi sähköpostin. Seuraavaksi haluamme lisätä Facebook-sivun tilille.

Valitse vasemman reunan valikosta kohta “Tilit – Sivut”

Jos yritykselläsi on jo Facebook-sivu ja olet sen ylläpitäjä, valitse “Lisää sivu”.

Seuraavaksi syötät sivun nimen tai URL-osoitteen ja valitset uudelleen “Lisää sivu”.

Jos taas aiot lisätä tilille sivun, jolle sinulla ei ole oikeuksia, valitse “Pyydä sivun käyttöoikeutta” ja lähetä pyyntö sivun liittämisestä.

Ja jos taas yritykselläsi ei ole vielä Facebook-sivua, valitse “Luo uusi sivu” ja seuraa ohjeita. Jos haluat lisätietoja sivun luomisesta, löydät täältä Facebookin ohjeet

3. Mainostilin luominen

Siirry seuraavaksi vasemman laidan valikosta kohtaan Tilit – Mainostilit 

Valitse “Mainostilit – Lisää 

Valitse “Luo uusi mainostili 


Täytä pyydetyt tiedot aukeavaan ikkunaan (tilin nimi, aikavyöhyke ja valuutta) ja valitse “Seuraava”. Aukeavassa näkymässä pyydetään valitsemaan, että luotko yrityksen oman mainonnan käyttöön – valitse se. (Toinen vaihtoehto on valita tekevänsä mainontaa toisen yrityksen puolesta.)

Seuraavaksi aukeaa näkymä, jossa voit valita käyttäjille (tässä vaiheessa vain itsellesi, kun muita käyttäjiä ei ole) käyttöoikeuksia tähän resurssiin, eli mainostiliin. Valitse itsellesi ylläpitäjän käyttöoikeudet. 

4. Maksutapojen lisääminen

Kuten ehkä huomasit, mainostilin luomisprosessin lopuksi aukeaa ikkuna, joka ehdottaa maksutietojen lisäämistä painikkeella “Lisää maksutiedot”. Voit siirtyä suoraan tästä syöttämään maksutiedot kyseiseen mainostiliin.

 Jos kuitenkaan et nyt lisännyt tai halua lisätä maksutietoja syystä tai toisesta, löydät ne myöhemmin täältä: “Tilit – Mainostilit” oikeasta yläkulmasta pienen valikon takaa, josta valitset “Näytä maksutavat”. Aukeavasta ikkunasta voit nyt lisätä uuden maksutavan. 

Huom! Jokainen mainostili tarvitsee maksutiedot, eli jos luot uuden tilin myöhemmin, sinun on lisättävä siihen maksutapa ennen mainonnan aloittamista. 

5. Facebook Pikselin luominen

Jos haluat luoda tilin nopeasti käyttökuntoonvoit ohittaa tämän vaiheen tältä erääTämä on tärkeä vaihe mainonnan seurannanremarketingin (uudelleenmarkkinointi) ja kehittyneiden yleisöjen rakennusten kannalta, mutta mainostaa voit tarvittaessa myös ilman Pikseliä. 

Facebook Pixel tarkoittaa käytännössä seurantakoodiajonka tehtävä on kerätä ja yhdistää dataa mainosten ja verkkosivujen välillä. Seurantakoodi asennetaan verkkosivuillesi, ja sen avulla voidaan sitten esimerkiksi määrittää, mikä mainos on tuonut yritykselle, miten monta konversiota. 

Pikseliä pääset luomaan valitsemalla vasemmassa reunassa olevasta valikosta Tietolähteet – Pikselit 

Valitse seuraavaksi “Lisää” ja seuraa Facebookin ohjeita Pikselin asentamisesta. 

Emme tässä syvenny nyt tarkemmin itse seurantakoodin asentamiseen (siihen on useampia vaihtoehtoja), mutta voit halutessasi kysyä meiltä lisäapua asennusprosessissa.

Helppo tapa lisätä Pikseli on kumppani-integraatio, jonka avulla voit käyttää esimerkiksi Google Tag Manageria Pikselin liittämiseen.

Kun Pikseli on luotu, voit siirtyä saman sivun (“Tietolähteet – Pikselit”) oikeasta yläkulmasta “Avautuu tapahtumien hallinnassa” lisäämään ja hallitsemaan esimerkiksi konversiotapahtumia mainonnalle. 

Täältä voit jatkaa pikselin määrittämistä ja lisätä konversiotapahtumia esimerkiksi niin, että konversio “Yhteydenotto” rekisteröityy aina, kun vierailija klikkaa verkkosivuston yhteydenottolomakkeen “Lähetä” -painiketta. 

6. Business Managerin käyttäjien lisääminen

Käyttäjähallinta löytyy vasemman reunan valikosta kohdasta “Käyttäjät – Ihmiset”. 

Lisää haluamasi käyttäjät kohdasta Ihmiset – Lisää”. Määrittelet seuraavaksi heille tarvittavat oikeudet tilillesi. Jos esimerkiksi ajatuksena on, että joku muu jatkaa tilin jatkokehittämistälisää henkilölle adminoikeudet. Tarvitset käyttäjien lisäämiseen käyttäjien sähköpostiosoitteet, jonka jälkeen he vahvistavat käyttöoikeuden omien Facebook-tiliensä kautta (tykkään tästä syystä käyttää samaa sähköpostiosoitetta kuin käytän Facebook-tililläni). 

Jatka käyttäjien lisäämistä auenneessa ikkunassa lisäämällä resurssit käyttäjille. Valitset siis resurssinesimerkiksi Mainostili” ja käyttöoikeudet kyseiseen resurssiin. Myöhemmin voit hallita resursseja samassa sijainnissa (Käyttäjät – Ihmiset) valitsemalla valikosta “Ihmiset” henkilön, ja oikealta painikkeen “Lisää resursseja”.  

Käyttäjät-osiosta voit myös lisätä kumppaneita tai järjestelmäkäyttäjiä. 

Business Manager –tilisi luonti on nyt valmis!

Olet nyt luonut Business Manageriin tilin ja liittänyt siihen olennaisimmat ominaisuudet.

Seuraavaksi sitten vain mainostamaan!

Ota meihin yhteyttä, jos haluat apua mainonnan käynnistämisessä tai sen pyörittämisessä. Tarjoamme myös ilmaisen digimarkkinoinnin konsultaation, jossa voimme auttaa teitä miettimään parhaiten yritystänne palvelevaa somemainonnan kokonaisuutta ja sen ominaisuuksia. Varaa konsultaatioon aika täältä. 

Kiitos, kun luit! 

Kirjoittanut: Jaakko Luokkanen

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Hakukoneoptimoitu teksti

Hakukoneoptimoitu teksti on yksi osa laajempaa hakukoneoptimoinnin kokonaisuutta. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joiden avulla verkkosivuston teknistä sekä sisällöllistä toteutusta pyritään edistämään hakukoneiden silmissä. Näiden toimenpiteiden

Lue lisää »
Instagram-analytiikka

Instagram-analytiikka – mitä hyötyä siitä on?

Instagram-analytiikka tarjoaa erinomaisia työkaluja, jotka auttavat sinua ymmärtämään kohderyhmääsi, kasvattamaan tiliäsi ja kehittämään sisältöjäsi parempaan suuntaan. Instagramin tarjoaman analytiikan ansiosta opit luomaan sekä kohdentamaan sisältöä sinulle tärkeille yleisöille. Tässä kirjoituksessa käymme

Lue lisää »