Mitä hakusanaa vastaavaa exact match domain tarkoittaa?

Exact match domain (EMD) on verkkotunnus, joka koko sisältää hakutermin, jolla yrität sijoittua Googlen orgaanisissa hakutuloksissa eli SERP:ssä (Search Engine Results Page) ensimmäiselle sivulle.

Hyvä esimerkki EMD:n käytöstä on verkkotunnus siivouspalvelu.fi, jonka hakuterminä toimii ”siivouspalvelu”.

Tämän artikkelin tarjoaa sinulle informaatiota, jonka avulla pystyt päättämään, onko sinun järkevää käyttää EMD:tä vai ei.

Exact match domainien eli verkkotunnusten tausta

Hakukoneoptimointi on kehittynyt viimeisen 20 vuoden aikana enemmän kuin osaamme edes kuvitella. Vielä 10 vuotta sitten oli tyypillistä, että hakukoneoptimointia toteuttavat tahot hyötyivät laajalti exact match domainin käyttämisestä. Hakukoneen ensimmäiselle sivulle pääsemiseen riitti silloin, että lisäsi hieman sisältöä sivuille ja loi kohtalaisen linkkiprofiilin, joka vahvisti sivuston auktoriteettia hakukoneen silmissä.

Tämä luonnollisesti sai aikaan uuden markkinan domainien eli verkkotunnuksien myynnin ympärille. Monet yrittäjät olivat innokkaita saamaan käsiinsä arvokkaita verkkotunnuksia, kun taas liikemiehet pitivät kiinni niistä, jotta he pystyisivät myöhemmin myymään ne entistä korkeammalla hinnalla.

Tämä verkkotunnuksien ympärille syntynyt markkina jatkaa olemassaoloaan vielä tänäkin päivänä. Isot yritykset, kuten GoDaddy, tarjoavat mahdollisuuden myydä sekä ostaa verkkotunnuksia heidän palvelunsa kautta mahdollistaen sulavan kaupankäynnin.

Huom. Google päivitti vuonna 2012 algoritmiaan, jonka jälkeen heikkolaatuisella sisällöllä ja linkkiprofiililla varustetut exact match domainit eivät enää pärjää yhtä hyvin hakutuloksissa kuin ennen vaan saavat todennäköisesti rangaistuksen (kuva).

Exact Match Domain algorithim update by Google

Mikä EMD:n rooli on hakukoneoptimoinnissa vuonna 2020?

EMD:n hyödyntäminen hakukoneoptimoinnissa vuonna 2020 on huomattavasti tarkempaa puuhaa kuin vielä vuosikymmen sitten. Tuloksien saaminen EMD:n avulla vaatii myös töitä sivuston jatkuvan kehittämisen saralla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö hakusanan sisällyttämisestä verkkotunnukseen voisi olla hyötyä. Sen tuoma hyöty on vain pienempää kuin aikaisemmin.

Jos päätät käyttää EMD:tä on hyvä muistaa, että Google seuraa yli 200 eri mittaria algoritmissään, joten ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääsy vaatii muutakin toimia kuin vain EMD:n valinnan. Tästä syystä hyvän linkkiprofiilin luontiin ja laadukkaaseen sisällöntuotantoon kannattaa panostaa. Ilman näitä kahta on hyvin vaikea sijoittua korkealle Googlen hakutuloksissa.

Hyvän linkkiprofiilin ja laadukkaan sisällön luonti vaatii jatkuvaa ja hyvin suunniteltua työtä, mikä kannattaa huomioida sivuston käyttötarkoitusta miettiessä.

Voiko EMD:n käytöstä olla haittaa sivustolle tai sen linkkiprofiilille?

Mistä sitten tietää, onko sivuston linkkiprofiili hyvä ja voiko exact match domainin käyttö vahingoittaa sitä tai sen linkkiprofiilia?

Sivuston linkkiprofiililla tarkoitetaan kokonaisuutta, joka koostuu kaikista sivustolle osoittavista ulkoisista linkeistä. Linkkiprofiili on vielä tänäkin päivänä yksi tärkeimmistä yksittäisistä hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä.

Koska EMD:n hyödyntäminen on tiukasti sidoksissa linkkiprofiilin laatuun, on EMD:n käytössä myös omat vaaransa luoda ylioptimoitu linkkiprofiili, mistä Google Penguin algoritmi saattaa rangaista sivustosi hakukonenäkyvyyttä laskemalla sitä.

Tästä syystä monet tahot suosivat partial match domaineja (PMDs) eli verkkotunnuksia, jossa vain osa verkkotunnusta sisältää tahdotun hakutermin optimointia varten. Hyvä esimerkki PMD:stä on hostingpalvelu.fi, joka toimii webhotellien palveluntarjoajana eli vuokraa omilta tai kolmannen osapuolen palvelimilta palvelintilaa verkkosivuja ja muita mahdollisia verkkopalveluita varten niitä tarvitseville tahoille. Termi ”hosting” on osa englanninkielistä termiä web hosting, joka tarkoittaa webhotellia.

PMD:n etuna on, että voit rauhassa luoda esimerkiksi laskeutumissivuja ilman, että vaarannat sivustoasi ja samaan aikaan sinun ei tarvitse huolehtia ylioptimoinnista, kun brändinimeäsi linkataan sivustollesi.

Brändinimi, EMD vai PMD verkkotunnukseksi?

Kannattaako domainiksi valita brändinimi (Folcan), EMD vai PMD?

Kuten olet saattanut huomata, kaikilla näillä omat käyttötarkoituksensa. Vastaus riippuu siis pitkälti siitä, mihin käyttöön verkkotunnus ja sen päälle luotava verkkosivu tai verkkopalvelu on tulossa.

Yleisesti hyvä nyrkkisääntö on, että kansainvälisillä markkinoilla toimivalle yritykselle kannattaa suosia brändinimeä verkkotunnukseksi.

Paikallisen yrityksen tai affiliate-sivuston tapauksessa kannattaa harkita EMD:tä tai PMD:tä, jos sellainen vain on saatavilla.

Lue lisää paikallisesta hakukonenäkyvyydestä eli Local SEO:sta.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Exact match domain - Yhteenveto

EMD on verkkotunnus, joka sisältää hakutermin, jolla yrität sijoittua Googlen orgaanisissa hakutuloksissa eli SERP:ssä (Search Engine Results Page) ensimmäiselle sivulle. Sen vaikutus on heikentynyt vuosien varrella, mutta EMD:llä on tästä huolimatta oma paikkansa vuoden 2020 hakukoneoptimoinnissa.

Jos valitset EMD:n, niin kannattaa pitää huoli siitä, että sivusto ei joudu negatiiviseen valoon Googlen silmissä ylioptimoinnin takia.

Yksi varteenotettava vaihtoehto paikallisen yrityksen verkkotunnukselle on PMD, jossa osa verkkotunnusta sisältää tahdotun hakutermin optimointia varten.

Mihin ikinä päädytkin verkkotunnuksesi valinnan kanssa, niin muista luoda laadukasta sisältöä ja vahvistaa sivustoi linkkiprofiilia, jos haluat päästä hakutuloksissa Googlen ensimmäiselle sivulle ja saada sitä kautta orgaanisia konversioita.

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Design Hill

Design Hill Asiakastarina yhteistyöstä verkkosivujen, verkkokaupan ja digimarkkinoinnin kehityksen saralla.  Design Hill on virkistävästi erilainen taukopaikka ja kahvila Design Hill on Helsingin ja Turun välisellä

Lue lisää »

Asianajotoimisto Kuhanen Asikainen ja Kanerva

Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Asiakastarina yhteistyöstä digimarkkinoinnin saralla.  Suomen johtava kiinteistöalan juridiikkaan erikoistunut asianajotoimisto Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy on Suomen johtava kiinteistöalan

Lue lisää »