Dynaaminen mainonta – vaikuttavaa mainontaa edullisemmin

Oletko kuullut dynaamisesta mainonnasta ja ajatellut, että siitä voisi olla hyötyä sinunkin mainonnassasi? Etkö kuitenkaan vielä täysin ymmärrä, miten hyötyisit siitä tai miten se tulisi aloittaa?   

Mikäli sinulla on verkkokauppa tai kivijalkaliike ja haluat lisämyyntiä tuotteillesi, uskon, että voit hyötyä dynaamisesta mainonnasta. Tässä blogissa kerron mitä dynaaminen mainonta on ja miten se voi tehostaa sinun mainontaasi. 

Mitä dynaaminen mainonta on?

Dynaamisen mainonnan avulla voit tarjota kuluttajille heitä kiinnostavaa sisältöä personoidummin ja oikea-aikaisemmin kuin perinteisemmän digitaalisen mainonnan avulla. Perinteisemmillä digitaalisen mainonnan keinoilla tarkoitan tässä tapauksessa hakumainoksia tai perinteisesti manuaalisesti rakennettavia some-mainoksia. Vaikka perinteisen digitaalisen mainonnan idea mainonnan kohdentamisesta on sama, mahdollistaa dynaaminen mainonta myös mainonnan tehokkaamman toteuttamisen ja hallinnan.  

Dynaaminen mainonta toteutustapana mahdollistaa paljon. Yhden staattisen sisällön sijaan dynaamisessa mainoksessa on usein kymmeniä eri sisältöversioita. Näin voit tuoda koko verkkokauppasi tuotevalikoiman yhteen mainokseen helposti ja kustannustehokkaasti ja näyttää kuluttajalle juuri häntä kiinnostavia tuotteita.  

Dynaamisen mainonnan hyödyt

Nyt kun tiedät mitä dynaaminen mainonta on, esittelen sinulle selkeimmät ja tärkeimmät hyödyt, mitä dynaaminen mainonta voi parhaimmillaan auttaa sinua saavuttamaan: 

Dynaamisella mainonnalla teet mainonnasta vaikuttavampaa

Dynaamisen mainonnan avulla voit rakentaa kampanjoita, jotka puhuttelevat kuluttajaa hänen kiinnostuksen kohteidensa mukaisesti ja paljon henkilökohtaisemmalla tasolla kuin muu digitaalinen mainonta.  

Dynaamiset mainokset jakelevat automaattisesti osuvia palveluita tai tuotteita ihmisille heidän kiinnostuksen kohteidensa, aikomustensa ja toimintojensa perusteella. Kun kuluttaja osoittaa kiinnostusta tuotettasi kohtaan, luodaan hänelle dynaamisesti mainos, joka näkyy automaattisesti henkilön mobiililaitteella, tabletilla tai tietokoneella. 

Dynaamisen mainonnan avulla voit luoda kustannussäästöjä

Kaikkea mainontaa ei kannata siirtää dynaamiseksi kerta heitolla, mutta kun siirryt dynaamiseen mainontaan, voit tehdä selvää säästöä (riippuen aikaisemmista mainonnan toimista), sillä dynaamisen ratkaisun ansiosta sinun ei tarvitse luoda yksittäisiä mainoksia jokaiselle myymällesi kohteelle. Sen sijaan, että määrittäisit kymmeniä mainosjoukkoja manuaalisesti, voit tuoda kaikki tuotteesi ja palvelusi samaan dynaamiseen joukkoon. Voit hyödyntää sisältöjä suoraan yrityksen verkkokaupasta ja aineisto pysyy koko ajan tasalla, vaikka tuotevalikoima ja inventaari muuttuisikin. Kaikkia muutoksia ei siis tarvitse tehdä manuaalisesti.  

Mikäli olet ulkoistanut mainontasi, voi dynaaminen sisältö tuoda säästöjä silloinkin. Dynaamisten aineistojen tuottaminen ei ole kallista ja hyvällä suunnittelulla ja pienillä investoinneilla voi korvata kymmenien eri mainosversioiden tuotannon. Mikäli olet siis miettinyt dynaamisen mainonnan hyödyntämistä, on tämä jo yksinään hyvä syy lähteä testaamaan sitä luomalla ensimmäinen dynaaminen kampanja ja vertaamalla tuloksia aiemmin toteutettuun mainontaan.  

Dynaaminen mainonta helpottaa mainonnan toteuttamista ja hallintaa, etenkin pitkällä tähtäimellä

Dynaamiset mainokset helpottavat kampanjoiden hallintaa ja tehostaa laadukkaiden liidien hankkimista ja kovertoimista asiakkaiksi. Lisäksi ne mahdollistavat pidempiaikaiset kampanjat, kunhan aineisto on riittävän monipuolista.  

Useiden eri kampanjoiden ja sisältöjen luomisen sijaan voit sisällyttää useita tuotteita ja kohderyhmiä samaan kampanjaan, jolloin kampanjoiden hallinta helpottuu huomattavasti. Löydät myös uusia potentiaalisia asiakkaita tehokkaasti, niiden ihmisten joukosta, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa tuotteistasi tai niiden kaltaisia tuotteita kohtaan, vaikka he eivät olisi vielä vierailleet sivustollasi. Tarjoamalla liideille heitä kiinnostavaa sisältöä juuri silloin, kun he ovat suunnittelemassa tuotteiden ostamista ja muistuttamalla heitä tuotteista, joita he ovat katselleet, mutta eivät ostaneet, liidit eivät jää roikkumaan, vaan konvertoituvat aikaisemmassa vaiheessa.  

Dynaaminen retargetointi

Oletko huomannut, että tuotteitasi lisätään ostoskoriin, mutta ostoja ei viimeistellä? Dynaaminen mainonta voi auttaa näiden ostojen loppuun saattamiseen. 

Dynaamisen retargetoinnin eli uudelleenmarkkinoinnin avulla sisältönä näytetään niitä tuotteita, joita kuluttaja on käynyt jo katsomassa mainostajan verkkosivulla tai muulla tavalla osoittanut kiinnostuksensa näihin tuotteeseen. Tämän avulla varmistat, että kuluttaja palaa sivullesi ostamaan tuotteen. 

Mikäli olet aikaisemmin toteuttanut mainontaa esimerkiksi Facebookin Business Managerin kautta, voit nähdä sieltä helposti, jos tuotteitasi on lisätty ostoskoriin, mutta ostoa ei ole viimeistelty. Mikäli ostoskoriin lisättyjen ja toteutuneiden ostojen määrä eroaa suuresti, voi dynaaminen retargetointi auttaa ostojen määrän lisäämisessä. 

Kaipaatko apua dynaamisten mainosten suunnittelussa ja toteuttamisessa? Kurkkaa verkkomainonnan palvelumme täältä ja pyydä tarjous.  

Dynaamiset mainokset Facebookissa

Facebookin dynaamiset mainokset näyttävät samalta kuin muutkin mainokset, mutta sen sijaan, että loisit erikseen mainokset jokaiselle mainostamallesi tuotteelle, luot kampanjan, joka käyttää kaikkia tietosyötteesi eli antamiesi tietojen kuvia ja tuotetietoja.  

Voit aloittaa dynaamisen mainoksen luomisen luomalla uuden kampanjan ja valitsemalla tavoitteeksi luettelomyynnin. Tämän jälkeen voit valita mainosjoukkotasolla haluamasi tuotejoukon. Dynaamisilla mainoksilla on olemassa kaksi kohdennusvaihtoehtoa.  

Laaja kohderyhmä: sen avulla tavoitat kuluttajat, jotka eivät ole ostaneet yritykseltäsi tai vierailleet sivustollasi, mutta jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa samankaltaisia tuotteita tai palveluita kohtaan.  

Uudelleenkohdentaminen: sen avulla tavoita kuluttajat, jotka ovat osoittaneet kiinnostustaan tiettyjä tuotteita kohtaan sivustollasi tai sovelluksessasi, ja voit rohkaista heitä suorittamaan toiminnon loppuun. 

Näiden lisäksi voit rajata kohdennusta tarkemmin iän, sijainnin, sukupuolen ja mielenkiinnonkohteiden perusteella.  

Voit lukea lisää dynaamisten mainosten luomisesta täältä. Mikäli sinusta tuntuu, että aikasi ja resurssisi mainonnan toteuttamiseen eivät riitä, ota yhteyttä meihin, autamme mielellämme.  

Dynaaminen hakusanamainonta Googlessa

Google Adsin dynaaminen hakusanamainonta tarkoittaa, että Googlen algoritmi indeksoi sivuston sisältöä, yhdistää sisällön hakukoneessa tehtäviin hakuihin ja valitsee sivustolta haulle parhaiten sopivan laskeutumissivun. Mainokselle luodaan automaattisesti otsikko hakutermin ja sitä vastaavan sivun perustella, mutta voit itse lisätä mainoksen metakuvauksen ja valita hintatarjousstrategian.  

Dynaamisten mainosten luonti on nopeaa ja voit halutessasi sisällyttää koko sivuston kaikki sivut yhteen mainokseen. Näin mainos saattaa kuitenkin jäädä liian yleiseksi ja erityistä huomiota tulee kiinnittää hakutermeihin ja niistä muodostuviin otsikoihin.  

Onnistunut dynaaminen hakusanamainonta edellyttää kuitenkin, että sivusto on jo kehittynyt, hakukoneystävällinen ja sitä ylläpidetään aktiivisesti. Sivustolla tulee siis olla tarpeeksi tekstisisältöä, sivuston url-rakenteen tulee tukea dynaamista mainontaa, sisältöä tulee olla monipuolisesti ja title-tagien tulee olla optimoituja. Vain näin Google kohdistaa ja muodostaa mainokset oikein. 

Dynaaminen hakusanamainonta siis toimii parhaiten, kun mainostettava verkkosivusto on laaja, laskeutumissivuja on paljon ja kaikkien tuotteiden lisääminen manuaalisesti mukaan mainontaan veisi paljon aikaa ja olisi työlästä. 

Täältä voit lukea enemmän Google-mainonnasta ja mainosten luomisesta.  

Lopuksi

Dynaamisen mainonnan avulla saat optimoitua mainontaasi siten, että se ei aiheuta negatiivisia tunteita kuluttajassa, vaikka mainos näkyisikin hänelle useamman kerran. Suosittelen sinua aloittamaan dynaamisten mainosten testaamisen, sillä jo yksinkertaisilla ja nopeilla ratkaisuilla voi saada hyviä tuloksia aikaan. Verkkokauppasi tai kivijalkaliikkeesi tuotteiden mainonta kannattaa aloittaa dynaamisesta retargetoinnista. Dynaamista mainontaa kannattaa myös testata eri alustoilla ja kanavissa, sillä niistä voit löytää itsellesi uusia kannattavia asiakkuuksia.  

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Arvolupaus osana yrityksen markkinointia

Arvolupaus eli value proposal on yrityksen markkinoinnin sydän. Arvolupaus lupaa asiakkaalle kokemuksen lisäarvosta, jota yritys hänelle kilpailijoihinsa verrattuna tuottaa. Hyvin suunniteltuna arvolupaus vahvistaa yrityksen brändiä

Lue lisää »

REKRY – Mainonnan osaaja

Inspiroidutko erottuvista ja mieleenpainuvista mainoksista? Motivoivatko data ja tulokset sinua? Haluatko olla avainasemassa toteuttamassa nokkelaa ja tuloksellista mainontaa asiakasyrityksillemme? Asiantunteva ja nuorekas digimarkkinoinnin tiimimme etsii vahvistusta

Lue lisää »