Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – tämä lausahdus pätee myös digitaalisessa markkinoinnissa. Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu takaa sen, että digimarkkinointi tukee yrityksen strategiaa ja sen avulla voidaan saavuttaa konkreettisia tuloksia. Hyvin suunniteltu digitaalinen markkinointi on yritykselle oikein hyödynnettynä valtava voimavara. 

Digitaalisen markkinoinnin strategia

Digitaalisessa markkinoinnissa kaikki lähtee liikkeelle strategiasta. Yrityksestä ja tilanteesta riippuen strategian suunnitteleminen voi olla hyvin lyhyt tai pitkä prosessi. Tärkeintä on miettiä, mitä haluamme saavuttaa, millä aikavälillä ja minkälaisin ehdoin. Muista, että digitaalisen markkinoinnin strategia ei ole irrallinen osa, vaan se kulkee käsi kädessä yrityksesi strategian kanssa.  

Mistä lähteä liikkeelle digitaalisen markkinoinnin strategian suunnittelemisessa?

Analysoi nykytila
– Hyödynnä konkreettisia lukuja
– SWOT-analyysi

Määritä strategialle aikaväli
– Pitkä vai lyhyt 

Määritä tavoitteet
– Mitä haluatte saavuttaa?
– Voit hyödyntää esim. SMART-menetelmää

Määritä kohderyhmä ja markkina
– Kuka on ostajapersoonasi? 
– Missä kanavissa kohderyhmäsi liikkuu verkossa?

Määritä ehdot 
– Mm. resurssit 

Lue lisää yrityksen markkinointistrategiasta ja sen toteuttamisesta.

Minkälaisia asioita digitaalisella markkinoinnilla voidaan saavuttaa? Muun muassa:

  • Brändinäkyvyyden kasvaminen ja brändin vahvistuminen 
  • Työnantajakuvan vahvistuminen
  • Myynnin lisääntyminen 

Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma

Markkinointistrategia vastaa kysymyksiin siitä, milloin, missä ja miten yrityksesi pitäisi kilpailla. Markkinointisuunnitelmasi taas kertoo asettamiesi tavoitteiden perusteelta määritetyt aktiviteetit ja taktiikat, jotka auttavat sinua saavuttamaan visiosi. Se on etenemissuunnitelmasi, joka ohjeistaa sinua toimenpiteestä seuraavaan.

Digitaalisen markkinoinnin suunnitelmassa voi olla useampia osia, kuten erillinen sisältösuunnitelma, somen julkaisuaikataulu, hakukoneoptimoinnin suunnitelma jne. Tärkeintä on kuitenkin se, että suunnitelmasi on selkeä, riittävän tarkka, ja sitä seuraamalla yrityksesi voi saavuttaa strategiassa määritetyn tavoitetilan. 

Mitä taktiikoita digitaalisessa markkinoinnissa voidaan käyttää? Muun muassa:

  • Hakukoneoptimointia
  • Sisältömarkkinointia (esim. Blogit) 
  • Sosiaalisen median markkinointia (orgaaninen) 
  • Sähköpostimarkkinointia
  • Sosiaalisen median mainontaa
  • Hakukonemainontaa
  • Display-mainonta
  • Henkilötilien hyödyntämistä yrityksen markkinoinnissa (henkilöbrändi) 


Taktiikoita valitessasi, mieti määrittämääsi strategiaa ja käytössäsi olevia resursseja. Esimerkiksi hakukoneoptimointi vaatii lähtökohtaisesti pitkäjänteistä tekemistä ja tavoitteiden saavuttaminen kestää kuukausia, joissain tapauksissa pidempäänkin, kun taas hakukonemainonnan avulla voit saavuttaa tuloksia jo päivässä. Toisaalta hakukoneoptimoinnin tulokset ovat myös pysyvämpiä kuin hakukonemainonnan, sillä hakukonemainonnan näkyvyys kestää vain niin pitkään kuin siitä on valmis maksamaan. 

Digitaalinen asiakaspolku

Markkinointikanavien ja niiden sisältöjen tulisi tukea toisiaan ja tarjota asiakkaalle yhtenäinen kokemus, mutta samalla toimia myös itsenäisinä kokonaisuuksina. Eri kanavat vaikuttavat eri asiakaspolun vaiheissa, minkä vuoksi digitaalisen asiakaspolun määrittäminen on tärkeä osa digitaalisen markkinoinnin suunnittelua ja kokonaisuutta. 

Yksinkertaistettu esimerkki digitaalisesta asiakaspolusta: 
Facebook-mainos –> Blogi –> Poistuminen sivuilta –> Display-mainos –> Paluu verkkosivuille –> Uutiskirje –> Ostopäätös  

Lue lisää digitaalisesta asiakaspolusta.

Yhteenveto: Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu

Onnistunut digitaalisen markkinoinnin suunnitelma tukee yrityksen tavoitteita. Se on selkeä ja realistinen. Suunnitteluvaiheessa on otettu huomioon yrityksen tahtotila, ostajapersoona, resurssit ja suunnitelman aikaväli.  

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelun tavoitteena on luoda pohja kaikelle tekemiselle, minkä avulla toimintaa voidaan tehostaa ja näin saavuttaa konkreettisia tuloksia.  

Varaa ilmainen asiantuntijan tunti, niin voimme keskustella yhdessä digitaalisen markkinoinnin suunnittelusta. Pääset tästä ajanvarauskalenteriin.

Alina Venermo kuva

Kysy minulta lisää!

Alina Venermo
Yrittäjä, CEO
alina.venermo@folcan.fi
+358 50 357 3684

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Kuvassa kolme hiekanväristä postilaatikkoa auringonpaisteessa.

Sähköpostimarkkinointi vuonna 2020

Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan nimensä mukaisesti markkinointia sähköpostin välityksellä. Oikein käytettynä sähköpostimarkkinointi on persoonallinen ja tietyllä tapaa läheisen asiakastuntemuksen luova markkinointityökalu. Osana yrityksen markkinointistrategiaa sähköpostimarkkinointi on erityisen tehokas työkalu esimerkiksi silloin,

Lue lisää »