Core Web Vitals – Mitä ne ovat?

Kaikki tärkeä, mitä sinun tulee Core Web Vitalsista vuonna 2021.

Core Web Vitals eli “Verkon vitals-perusteidot” ovat Googlen vuonna 2021 julkaisemia ja käyttöönottamia verkkosivujen laatukriteerejä/mittareita, joiden avulla voidaan seurata, mitata ja kehittää sivustojen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta (UX) Googlessa. 

Nämä kolme mittaria ovat tällä hetkellä Largest Contentful Pain (LCP), First Input Delay (FID) ja Cumulative Layout Shift (CLS). 

Google on kertonut, että vuoden 2021 kesäs alkaen näitä kriteerejä tullaan käyttämään sivustojen sijoittumiseen vaikuttavana tekijänä Googlen hakukoneessa. Näitä kriteerejä kannattaa noudattaa, jos sivustoa haluaa hakukoneoptimoida sekä saavuttaa orgaanista näkyvyyttä Googlessa. 

Kolme tärkeintä Core Web Vitalsia

Vuoden 2021 loppupuolella Google on toistaiseksi julkaissut mobiili-indeksoinnin lisäksi kolme Core Web Vitalsia, joita verkkosivujen kehittäjien on otettava huomioon kehittäessään sivustoa ja sen teknistä toteutusta Googlen hakukoneeseen sopivaksi. 

Core Web Vitals - LCP, FID ja CLS

LCP – Largest Contentful Paint

LCP eli Largest Contentful Paint mittaa sivun latausaikaa. Käytännössä LCP kertoo, kuinka pitkä aika kävijän pitää odottaa URL-osoitteen pyytämisestä siihen, että näkymän suurin sisältöelementti renderöityy (latautuu) kävijälle näkyväksi. 

Sivun suurin elementti on yleensä kuva-, videotiedosto tai suuri lohkotason tekstielementti. 

Googlen määrittämät rajat LCP:lle ovat: 

  • Nopea, kun LCP <= 2,5 s 
  • Parantamisen varaa, kun LCP <= 4 s 
  • Hidas, kun LCP => 4 s 
Core web vitals - LCP-kuva

FID – First Input Delay

FID eli First Input Delay mittaa sivulla tehtävään ensimmäiseen toimintoon kuluvaa viivettä. Käytännössä FID kertoo, kuinka pitkä aika kuluu käyttäjän ensimmäisestä interaktiosta (esim. Painikkeen tai linkin klikkaus sivulla) siihen, kun käytetty selain vastaa käyttäjän interaktioon. 

Tämä mittari on tärkeä erityisesti sivuilla, joissa kävijän on tarkoitus tehdä jotain interaktiivista, koska viiveellä on suora vaikutus sivuston käyttökokemukseen (UX). 

Googlen määrittämät rajat FID:lle ovat: 

  • Nopea, kun FID <= 100 ms 
  • Parantamisen varaa, kun FID <= 300 ms 
  • Hidas, kun FID > 300 ms 
Core web vitals - FID-kuva

CLS – Cumulative Layout Shift

CLS eli Cumulative Layout Shift mittaa sivun kumulatiivista asettelumuutossa. Käytännössä CLS kertoo kaikkien yksittäisten “ei-toivottujen” asettelumuutosten yhteenlasketun summan, joka koostuu kaikista odottamattomista asettelumuutoksista (esim. sivun elementit tulevat esiin tai siirtävät muita elementtejä hetkellisesti renderöinnin yhteydessä) koko siltä ajalta, kun sivu on ollut olemassa.  

CLS:ssää mitataan nollasta ylöspäin mihin tahansa positiiviseen lukuun, jolloin nolla tarkoittaa, että sivulla ei ole ei-toivottuja asettelumuutoksia, joten sen CLS-arvo on kiitettävällä tasolla. 

Jos sivun CLS-arvo on puolestaan suuri, niin käyttäjäkokemuksessa on parantamisen varaa. Syyn löytäminen korkealle CLS-arvolle ei aina ole helppoa, joten voit tarvittaessa kokeilla eri asettelumuutoksien tekoa ja katsoa vaikuttaako se tulokseesi vai ei. 

Googlen määrittämät rajat CLS:lle ovat: 

  • Nopea, kun CLS <= 0,1 
  • Parantamisen varaa, kun CLS <= 0,25 
  • Hidas, kun CLS > 0,25 

Työkalut Core Web Vitalsin mittaamiseksi

Jotta pystymme tarkastelemaan tietyn sivun Core Web Vitals-mittareiden tuloksia, pitää meidän löytää sopiva työkalu mittaamista varten. 

Tähän löytyy onneksi ratkaisu suoraan Googlelta, sillä he tarjoavat jopa kolme eri vaihtoehtoa, joilla asiaa voi tarkastella. Näitä vaihtoehtoja ovat Google Search Console, PageSpeed Insights ja Core Web Vitals –selainlaajennus. 

1. Google Search Console

Google Search Consolen käyttämistä varten tarvitaan Search Console-tili sekä tapa varmentaa omistajuus verkko-omainsuudelle (domainin dns-hallinta) tai verkkosivulle sen koodin kautta. 

Search Consolen avulla voidaan tutkia useampia sivuja kerrallaan. 

Löydät tarvitsemasi vasemmalta valikosta kohdasta Core Web Vitals / Verkon vitals-perusteidot, riippuen kieliasetuksestasi. 

Tämän jälkeen saat auki raportin, joka jakaa ongelmat kolmeen ryhmään. Nämä ryhmät ovat heikko, parantamisen varaa ja hyvä, eli samat kuin aikaisemmin parametrejä tarkasteltaessa. 

Kun klikkaat tiettyä ryhmää, saat ensiksi listan eri ongelmista ja klikkaamalla niitä saat esimerkkejä sivuista, joissa kyseinen kehityskohde on havaittu. Tarkastelemalla näitä esitettyjä sivuja pystyt löytämään eri kipupisteitä Core Web Vitalsin saralla ja kehittämään näin sivustosi teknistä optimointia. 

Search Console myös ilmoittaa, jos jokin laatukriteeri ei täytä asetettuja vaatimuksia, mikä tekee siitä tehokkaan työkalun Core Web Vitalsin tarkasteluun. 

2. PageSpeed Insights

PageSpeed Insights on Googlen tarjoama työkalu sivuston latausajan testaamista varten ja sillä voidaan tutkia yhtä sivua kerrallaan. 

Työkalun avulla pystytään myös analysoimaan esimerkiksi yksittäisen sivun Core Web Vitalseja. PageSpeed Insightsin etuna on, että kävijöiltä kerätyn datan lisäksi se hyödyntää kyseisellä hetkellä tehtyä reaaliaikaista testitulosta, jonka ansiosta datan määrä on suurempi kuin esimerkiksi Search Consolen tapauksessa. 

Tästä syystä myös mittauksen suorittaminen uudelleen voi vaikuttaa saatuihin tuloksiin merkittävästi. Tähän tulokseen voivat vaikuttaa esimerkiksi selain, käytetty laite ja internet-liittymän nopeus. 

Työkalun käyttämiseen tarvitset URL-osoitteen, joten voit tarvittaessa tarkastella muiden kuin omistamiesi tai hallinnoimiesi sivujen suoriutumista. 

3. Core Web Vitals -selainlaajennus (Chrome)

Google Chromen selainlaajennus Core Web Vitalsia varten sopii erityisesti silloin, kun on tarve tarkastaa mikä tahansa yksittäinen sivu reaaliajassa.  

Ainoa kriteeri sivun analysoimiselle on, että sen on löydyttävä netistä. 

Voit siis analysoida sivua jo kehitysvaiheessa (esim. väliaikaisen IP-osoitteen avulla). Laajennus toimii pitkälti samalla tavalla kuin muut Chromen selainlaajennukset. 

Huom. Laajennus mahdollistaa tarkastuksen vain yhdelle sivulle kerrallaan, joten suuren sivuston tarkastelussa kannattaa kääntyä Search Consolen puoleen. 

Web Vitals tuloksien kehittäminen

Core Web Vitals on osa teknistä hakukoneoptimointia. Tästä syystä näiden mittareiden tuloksien kehittäminen vaatii myös teknistä osaamista ja teknisiä toimenpiteitä. 

Jos et itse koe kannattavaksi käyttää aikaa näiden tulosten parantamiseen, on yleensä paras vaihtoehto kääntyä sivuston kehittäjän/ylläpitäjän puoleen, koska hän todennäköisesti tuntee rakennustavan paremmin kuin kukaan muu henkilö ja osaa näin kertoa myös, mitkä muutokset ovat kannattavia ja ylipäätään mahdollisia tehdä. 

MittariLCPFIDCLS
AihealueSivun latautuminenInteraktiivisuusVisuaalinen vakaus
Toimenpiteet– Kompressoi kuvat
– Käytä sisällönjakelu-
verkkoa (CDN)
– Lataa kriittiset resurssit ensin
– Pienennä CSS- ja JS-tiedostoja
– Poista käyttämätön JavaScript
– Pilko pitkät JS-koodipätkät osiin
– Vältä suuria/pitkiä 3. osapuolen koodeja
– Aseta kuvien koon attribuutit
– Minimoi mainosten aiheuttamat muutokset
– Älä lisää yllättävää dynaamista sisältöä sivulle
Lisätietoaweb.dev/optimize-lcpweb.dev/optimize-fidweb.dev/optimize-cls

Kun muutat näitä asioita, on muutokset hyvä tehdä yksi kerrallaan, jotta tietyn toimenpiteen vaikutus saadaan selville. Näin pysyt paremmin perillä siitä, millä muutoksilla on merkitystä ja miten pystyt hyödyntämään tätä tietoa muilla sivuilla, joissa sama ongelma toistuu.

Pyydä ilmainen arvio verkkosivujesi nykytilasta

Lähetämme sinulle analyysin sähköpostiin.

Yhteenvetona Core Web Vitals

Core Web Vitals on Googlen vuonna 2021 käyttöönottama tapa mitata sivuston käyttökokemusta (UX) ja teknistä hakukoneoptmointia toistaiseksi kolmella parametrillä. 

Google on kertonut, että Core Web Vitalsilla on suora vaikutus sivun sijoittumiseen hakukoneessa. 

Negatiiviset trendit CWS:ssä näkee helposti Googlen Search Consolesta ja ne kannattaa pyrkiä korjaamaan mahdollisimman pian, jotta hakutulokset eivät kärsi. 

On kuitenkin tärkeä muistaa, että käyttökokemus on vain yksi osa-alue hakukoneoptimointia, joten hyvä käyttäjäkokemus ei itsessään varmista korkealle sijoittumista hakukoneissa. 

Google tulee varmasti päivittämään Core Web Vitalsia, joten on tärkeä myös seurata mittareiden muutoksia, jotta sivusto pysyy heidän kriteereihinsä sopivana myös jatkossa. 

Rasmus Ranta kuva mustavalkoinen

Kysy minulta lisää!

Rasmus Ranta
Yrittäjä, CTO
rasmus.ranta@folcan.fi
+358 40 844 3327

Lue lisää digimarkkinoinnista Folcanin blogista

Arvolupaus osana yrityksen markkinointia

Arvolupaus eli value proposal on yrityksen markkinoinnin sydän. Arvolupaus lupaa asiakkaalle kokemuksen lisäarvosta, jota yritys hänelle kilpailijoihinsa verrattuna tuottaa. Hyvin suunniteltuna arvolupaus vahvistaa yrityksen brändiä

Lue lisää »

REKRY – Mainonnan osaaja

Inspiroidutko erottuvista ja mieleenpainuvista mainoksista? Motivoivatko data ja tulokset sinua? Haluatko olla avainasemassa toteuttamassa nokkelaa ja tuloksellista mainontaa asiakasyrityksillemme? Asiantunteva ja nuorekas digimarkkinoinnin tiimimme etsii vahvistusta

Lue lisää »